ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Τζανακόπουλε καλησπέρα σας. Σας ευχαριστούμε θερμά για αυτή τη συνέντευξη στο euronews. Να ξεκινήσουμε από το σκοπιανό. Το 2018 θεωρείται έτος κλειδί εντός του οποίου θα μπορούσε να βρεθεί ενδεχομένως λύση για ένα ανεπίλυτο πρόβλημα τα τελευταία 25 χρόνια. Μάλιστα, υπάρχουν κάποιες αισιόδοξες εκτιμήσεις ότι μπορεί να βρεθεί λύση το πρώτο εξάμηνο του 2018, εν όψει και της Συνόδου Κορυφής του ΝΑΤΟ τον Ιούλιο, που θα κρίνει και το μέλλον των ενταξιακών διαπραγματεύσεων των Σκοπίων στο ΝΑΤΟ. Ποιες είναι οι δικές σας εκτιμήσεις;
Δ. ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: πράγματι πρόκειται για ένα πρόβλημα το οποίο ταλαιπωρεί την Ελλάδα αλλά και την γειτονική χώρα εδώ και 25 περίπου χρόνια. Πλέον, νομίζω ότι εντός του 2018 έχουν διαμορφωθεί κάποιες προϋποθέσεις, έτσι ώστε να είμαστε αισιόδοξοι ότι θα μπορέσουμε να βρούμε μια κοινά αποδεκτή λύση στο πλαίσιο της σύνθετης ονομασίας, καθώς και η γειτονική χώρα έχει υποχωρήσει από κάποιες ακραίες θέσεις τις οποίες είχε υιοθετήσει στο παρελθόν και από την ελληνική πλευρά υπάρχει η βούληση, η διάθεση να προχωρήσουμε στην επίλυση του ζητήματος, καθώς δεν υπάρχει κανένας λόγος σε μία περιοχή η οποία είναι ευρύτερα αποσταθεροποιημένη, να μην αφαιρούμε όσο το δυνατόν περισσότερα προβλήματα γίνεται. Η εκτίμηση μου είναι ότι πράγματι υπάρχει ένα παράθυρο ευκαιρίας εντός του 2018 και ο δικός μας σκοπός είναι και στο εσωτερικό της χώρας μας να οικοδομήσουμε την ευρύτερη δυνατή συναίνεση, για να μπορέσουμε να προχωρήσουμε στην επίλυση του συγκεκριμένου προβλήματος.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: εν τούτοις, η ΝΔ σας κατηγορεί ότι προσέρχεστε στις διαπραγματεύσεις για ένα εθνικό θέμα μείζονος σημασίας με δύο θέσεις, εξαιτίας της στάσης που έχει ο κυβερνητικός εταίρος, ο κ. Καμμένος. Μάλιστα, κατηγορείστε ότι επιχειρείτε να μετακυλήσετε το βάρος σημαντικών αποφάσεων στην αντιπολίτευση. Πώς το σχολιάζετε αυτό;
Δ.ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σας είπα και νωρίτερα πως στόχος της ελληνικής κυβέρνησης είναι να οικοδομηθεί η μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση, καθώς ξέρετε πως στα εθνικά ζητήματα δεν υπάρχει λόγος να πορεύεται κανείς με όρους κυβερνητικής αυτάρκειας. Είναι εξαιρετικά σύνθετο, εξαιρετικά λεπτό, εξαιρετικά πολύπλοκο θέμα. Κατά τη γνώμη μου ο βασικότερος όρος για να μπορέσουμε να το επιλύσουμε είναι ακριβώς να οικοδομηθεί η ευρύτερη, δυνατή συναίνεση εντός του πολιτικού συστήματος. Από εκεί και πέρα ξέρετε ότι η κυβέρνηση αυτή, αποτελείται από δύο πολιτικούς φορείς, οι οποίοι έχουν διαφορετικές πολιτικές διαδρομές, διαφορετική πολιτική καταγωγή, διαφορετικές ιδεολογικές τοποθετήσεις, αλλά παρ όλα αυτά η τοποθέτηση του κ. Καμμένου σε καμία περίπτωση δεν αποκλείει την εξεύρεση μίας λύσης καθώς τήρησε μια πολύ υπεύθυνη στάση, λέγοντας το εξής, ότι παρά το γεγονός ότι έχει τις επιφυλάξεις του σε ό,τι αφορά το συγκεκριμένο, δεν έχει τη διάθεση να πυροδοτήσει μία κυβερνητική, πολιτική κρίση, αλλά αντιθέτως θέτει ως όρο, ακριβώς αυτό που σας έλεγα εγώ προηγουμένως, την ευρύτερη δυνατή συναίνεση στο πλαίσιο του πολιτικού συστήματος. Εφόσον αυτή βρεθεί ο κ. Καμμένος είπε ότι δεν θα φέρει αντίρρηση σε ό,τι αφορά την επίλυση του ζητήματος.
Η ΝΔ όμως- και αυτό πρέπει να το κρατήσουμε- θα έπρεπε να έχει τηρήσει μια πολύ πιο υπεύθυνη στάση και σε σχέση με το ζήτημα της ονομασίας της γειτονικής χώρας. Αν και μας είχε συνηθίσει σε κάπως αν θέλετε αλλοπρόσαλλες και έξαλλες αντιπολιτευτικές τακτικές το προηγούμενο διάστημα. Παρ όλα αυτά περιμέναμε ότι στο συγκεκριμένο ζήτημα, το οποίο φέρει βαριά τη σκιά της αποτυχίας της κυβέρνησης της τότε ΝΔ του 1992 να το επιλύσει, θα έπρεπε να είναι λίγο πιο προσεκτική.
Έτσι λοιπόν σε ό,τι αφορά την αξιωματική αντιπολίτευση πρέπει να κάνω δύο σχόλια: Το πρώτο: η μονοκομματική κυβέρνηση της ΝΔ το 1992 προσήλθε στο τότε συμβούλιο των πολιτικών αρχηγών υπό τον πρόεδρο της Δημοκρατίας, με δύο εισηγήσεις. Μία εισήγηση του υπουργού εξωτερικών τότε του κ. Σαμαρά και μία εισήγηση του Πρωθυπουργού, του κ. Μητσοτάκη. Έτσι λοιπόν, είναι μάλλον ειρωνικό να κατηγορεί τη σημερινή δικομματική κυβέρνηση, για διγλωσσία σε σχέση με το συγκεκριμένη ζήτημα. Και θα έπρεπε να είναι πιο προσεκτική ακριβώς γιατί το ζήτημα της ονομασίας, ήταν ένα θέμα το οποίο τη δίχασε πάρα πολύ βαθιά. Και σήμερα δεν θα πρέπει να εκμεταλλεύεται ή να αξιοποιεί τις διαφορετικές πολιτικές απόψεις που εύλογα και θεμιτά κατά τη γνώμη μου εκφράζονται έτσι ώστε να υπονομεύσει την πιθανότητα μιας λύσης. Υπεύθυνη λοιπόν στάση, όχι υπονόμευση και σοβαρότητα για ένα εθνικό ζήτημα για το οποίο έχουμε τη δυνατότητα και έχουμε τις πολιτικές προϋποθέσεις να το επιλύσουμε εντός του 2018.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: θα υπάρξει η σύγκληση των πολιτικών αρχηγών; Ο κ. Κοτζιάς δεν το απέκλεισε.
Δ.ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: τα βήματα που θα ακολουθήσουμε θα γίνουν σαφή το επόμενο διάστημα. Αυτή τη στιγμή, αυτό το οποίο προέχει είναι όλες οι πολιτικές δυνάμεις να τοποθετηθούν με ευθύτητα σε σχέση με την πολιτική τους θέση επί του συγκεκριμένου, καθώς θέλω να σας θυμίσω ότι η ΝΔ παρά το γεγονός ότι ασκεί δριμύτατη κριτική στην κυβέρνηση, δεν έχει τοποθετηθεί σε σαφήνεια στο δημόσιο διάλογο. Δεν έχει πει τη δικής της θέση. Με ποια θέση προσέρχεται σε αυτή την προσπάθεια για την επίλυση του ζητήματος και δεν έχει επιβεβαιώσει ο κ. Μητσοτάκης το αν και κατά πόσο αποδέχεται την κυβερνητική γραμμή, έτσι όπως εκείνη είχε διαμορφωθεί το 2007, επί κυβερνήσεως Καραμανλή. Δηλαδή για τη λύση του ζητήματος με σύνθετη ονομασία η οποία θα ισχύει έναντι όλων. Αυτή είναι αυτή τη στιγμή η εθνική θέση και νομίζω ότι αυτό το οποίο προέχει αυτή τη στιγμή είναι η τοποθέτηση όλων των πολιτικών δυνάμεων σε σχέση με τη συμφωνία ή τη μη συμφωνία, με αυτή την εθνική γραμμή και από εκεί και πέρα τα τεχνικά και τυπικά βήματα για να μπορέσει να διαμορφωθεί αυτό ακριβώς στο πεδίο της συναίνεσης, θα τα αποφασίσουμε και θα τα ανακοινώσουμε εν ενθέτω χρόνω.
-ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: σύνθετη ονομασία με γεωγραφικό προσδιορισμό erga omnes είναι οι κόκκινες γραμμές της ελληνικής κυβέρνησης;
-Δ. ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: είναι η γνωστή τοποθέτηση του 2007. Η ελληνική κυβέρνηση θα προσέλθει όπως όλο αυτό το διάστημα στην διαπραγμάτευση ακριβώς με αυτή την πολιτική θέση, δηλαδή σύνθετη ονομασία με γεωγραφική προέλευση και ισχύς της ονομασίας έναντι όλων. Από εκεί και πέρα υπάρχουν και άλλα ζητήματα τα οποία θα πρέπει να συζητηθούν. Ωστόσο δεν θέλω να μπω αυτή τη στιγμή στις τεχνικές λεπτομέρειες. Νομίζω ότι εκείνο που προέχει σε αυτή τη φάση είναι το γεγονός ότι τόσο ο Έλληνας πρωθυπουργός, όσο και ο ηγέτης της FYROM, έχουν δηλώσει με σαφήνεια ότι μπορούν να δημιουργηθούν οι πολιτικές προϋποθέσεις και υπάρχει και η κοινή βούληση για να βρούμε μία κοινά αποδεκτή λύση. Και νομίζω ότι σε αυτό πρέπει να εμείνουμε τουλάχιστον σε αυτή τη φάση.
-ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: στα Σκόπια δεν αποκλείεται η διεξαγωγή δημοψηφίσματος. Εξετάζει τέτοιο ενδεχόμενο η ελληνική κυβέρνηση;
-Δ. ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: δεν είναι κάτι τέτοιο στις σκέψεις και τις προθέσεις μας
-ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: και να περάσουμε στο θέμα που συζητείται ευρέως το τελευταίο διάστημα. Στο ζήτημα της επιστροφής των 8 Τούρκων στρατιωτικών στην Τουρκία είναι κάτι το οποίο το έχετε αποκλείσει ρητά και κατηγορηματικά. Και είστε το ίδιο απόλυτος και για την έκδοση τους σε τρίτη χώρα;
-Δ.ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: όπως έχει δηλωθεί όλες τις προηγούμενες ημέρες με τη μεγαλύτερη δυνατή σαφήνεια, υπάρχει μία απόφαση του Αρείου Πάγου, η οποία αποκλείει την έκδοση των 8 Τούρκων αξιωματικών στην Τουρκία, για λόγους που έχουν να κάνουν με τις επιφυλάξεις που εξέφρασε το ανώτατο πολιτικό δικαστήριο της χώρας, σε ό,τι αφορά την τήρηση των αρχών της δίκαιης δίκης στην Τουρκία. Εμείς όπως καταλαβαίνετε δεσμευόμαστε πλήρως από την απόφαση του Αρείου Πάγου και επομένως το ζήτημα της έκδοσης στην Τουρκία όπως το είπατε και εσείς στην ερώτησή σας, έχει ολοκληρωθεί. Δεν υπάρχει κανένα τέτοιο ζήτημα, δεν υπάρχει καμία τέτοια ούτε νομική δυνατότητα, ούτε προφανώς βούληση να μην δεσμευτεί η κυβέρνηση πάνω στα όσα όρισε η απόφαση του Αρείου Πάγου. Το δεύτερο ερώτημα που μου κάνατε είναι ένα υποθετικό ερώτημα. Εφόσον υπάρξει αίτημα έκδοσης των 8 Τούρκων αξιωματικών, δεν βλέπω κατά ποιο τρόπο θα μπορούσε να γίνει κάτι τέτοιο σε άλλη χώρα. Αυτό το οποίο θα γίνει είναι ότι θα ακολουθήσουμε τη διαδικασία που προβλέπεται από το νόμο. Δηλαδή τα ελληνικά δικαστήρια θα αποφασίσουν αν και κατά πόσο υπάρχει η δυνατότητα έκδοσής τους. Αυτά είναι νομικές διαδικασίες οι οποίες ρυθμίζονται από διεθνείς συμβάσεις που υπάρχουν με τις εκάστοτε χώρες. Αλλά εδώ μιλάμε για ένα εντελώς υποθετικό σενάριο το οποίο δεν ξέρω και κατά πόσο έχει βάση -γιατί πρέπει να σκέφτομαι αυτή τη στιγμή δυνατά- πρέπει να σκεφτούμε για ποιο έγκλημα θα ζητούνταν η έκδοση των 8 τούρκων αξιωματικών σε κάποια τρίτη χώρα.
Ένα δεύτερο σχόλιο που θέλω να κάνω, αν και δεν αφορά ευθέως την ερώτησή σας. Υπήρξε μία συζήτηση τις προηγούμενες ημέρες ότι εντάξει έχει αποκλειστεί η έκδοση, τι γίνεται όμως με την πιθανότητα διοικητικής απέλασης, εφόσον οι 8 δεν πάρουν τελικά άσυλο. Η απάντηση σε αυτή την ερώτηση είναι ότι και η διοικητική απόφαση αποκλείεται καθώς εμμέσως πλην σαφώς μία τέτοια κίνηση εκ μέρους της ελληνικής κυβέρνησης θα παραβίαζε την απόφαση του Αρείου Πάγου, έτσι όπως εκφράστηκε στην υπόθεση περί της έκδοσης των 8 αξιωματικών.
-ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: εάν παραμείνουν στην Ελλάδα, με ποιο νομικό καθεστώς θα γίνει αυτό; Με τι χαρτιά; Θα μπορούν να εργαστούν; Θα μπορούν να έλθουν οι οικογένειες τους; Πώς θα γίνει επί του πρακτέου;
-Δ. ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: αυτό εξαρτάται από το αν και κατά πόσο θα υπαχθούν οι συγκεκριμένοι σε καθεστώς προσφυγικής προστασίας ή όχι. Εφόσον υπαχθούν σε καθεστώς προσφυγικής προστασίας, πράγμα το οποίο θα το αποφασίσει τελικά η ανεξάρτητη ελληνική δικαιοσύνη στη βάση των αιτήσεων ασύλου τις οποίες έχουν καταθέσει θα έχουν όλα τα δικαιώματα τα οποία έχει ο οποιοσδήποτε χαρακτηρίζεται ακριβώς πρόσφυγας με βάση τη Συνθήκη της Γενεύης το 1951. Στην άλλη περίπτωση, θα βρισκόμαστε σε μία νομικά ιδιότυπη κατάσταση, όπου από τη μία μεριά δεν θα υπάρχει το καθεστώς πολιτικής προστασίας και από την άλλη μεριά όμως θα απαγορεύεται η έκδοση ή η απέλαση τους στη γειτονική χώρα, καθώς κάτι τέτοιο θα ερχόταν σε αντίθεση με τις διεθνείς δεσμεύσεις της χώρας από τις συμβάσεις που προστατεύουν τα ατομικά δικαιώματα.
-ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: το ζήτημα λοιπόν της επιστροφής έχει κλείσει. Το ζήτημα όμως της χορήγησης ασύλου παραμένει ανοιχτό. Θα ήθελα να μου εξηγήσετε λίγο το σκεπτικό της κυβέρνησης για την αίτηση ακύρωσης της απόφασης της δευτεροβάθμιας επιτροπής. Κάποιοι κάνουν λόγο για έναν διπλωματικό ελιγμό, μία κίνηση κατευνασμού της Τουρκίας. Η αντιπολίτευση σας κατηγορεί για ευθεία παρέμβαση στη δικαιοσύνη. Ποια είναι η τοποθέτησή σας;
-Δ.ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: σε ό,τι αφορά την αντιπολίτευση για να το κλείσουμε αυτό το θέμα, είναι ότι στο συγκεκριμένο ζήτημα, όπως και σε αρκετά άλλα δεν ξέρει τι της γίνεται να το πω έτσι με τον πιο απλό και ευθύ τρόπο. Νομικά αυτό που ισχυρίζεται είναι– πρέπει να χρησιμοποιήσω τώρα μία λέξη η οποία να μην είναι και τόσο προσβλητική αλλά είναι δύσκολο με αυτά τα οποία ακούμε από την πλευρά της Νέας Δημοκρατίας- ακόμη και ένας πρωτοετής φοιτητής γνωρίζει ότι οι δευτεροβάθμιες επιτροπές προσφυγών αν και έχουν χαρακτηριστεί ότι έχουν οιωνεί δικαιοδοτικό χαρακτήρα αποτελούν διοικητικές αρχές οι οποίες εκδίδουν πράξεις της διοίκησης, εκτελεστές πράξεις της διοίκησης, οι οποίες προσβάλλονται με αίτηση ακύρωσης και υπάρχει και ένα βασικό ερώτημα το οποίο πρέπει να κάνει κανείς εδώ. Πώς είναι δυνατόν να προσπαθεί η κυβέρνηση να παρέμβει στη δικαιοσύνη, παραπέμποντας ένα ζήτημα στη δικαιοσύνη. Διότι ξέρετε για την υπόθεση αυτή θα αποφασίσει τελικά το διοικητικό εφετείο. Δεν θα αποφασίσει ούτε ο κ. Τσίπρας, ούτε εγώ, ούτε κάποιο κυβερνητικό όργανο. Αντιθέτως θα αποφασίσουν Έλληνες δικαστές οι οποίοι απολαύουν της λειτουργικής και προσωπικής ανεξαρτησίας και νομίζω ότι αυτό ήταν και το καλύτερο που θα μπορούσαμε να κάνουμε καθώς η συγκεκριμένη απόφαση ακριβώς επειδή εγείρει ζητήματα διπλωματικά, ζητήματα διμερών σχέσεων, ζητήματα πολιτικά, ζητήματα σεβασμού δικαιωμάτων, θα έπρεπε και αυτό θα γίνει σε τελευταία ανάλυση, να κριθεί από την ανεξάρτητη ελληνική δικαιοσύνη.
-ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: επιτρέψτε μου να αναφερθώ σε μία δήλωση της κ. Σπυράκη. Είπε ότι η κυβέρνηση εδώ και εβδομάδες δεν διαψεύδει τους ισχυρισμούς του κ. Ερντογάν, ότι ο κ. Τσίπρας υποσχέθηκε να δρομολογήσει την έκδοση των 8 τούρκων αξιωματικών. Πώς το σχολιάζετε;
-Δ. ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: ο Πρωθυπουργός έχει απαντήσει αρκετές φορές σε σχέση με το συγκεκριμένο ζήτημα. Ας κάνω και εγώ όμως ένα σχόλιο. Η τοποθέτηση του Πρωθυπουργού ήταν ότι εφόσον αυτό επιτρέπεται με βάση τις αρχές του κράτους δικαίου και στο βαθμό που θα τηρηθεί ο νόμος, η θέση της ελληνικής κυβέρνησης είναι ότι οι 8 εφόσον υπάρχουν ενδείξεις ότι συμμετείχαν στο πραξικόπημα, θα πρέπει να επιστραφούν. Ωστόσο όλα αυτά πάντοτε με την επιφύλαξη της τήρησης του νόμου και των διεθνών δεσμεύσεων της χώρας. Αυτή ήταν η τοποθέτηση του Πρωθυπουργού και κατά τη συνάντησή του με τον κ. Ερντογάν στην Ελλάδα και με αυτή την έννοια νομίζω ότι το να συνεχίζεται αυτή η συζήτηση, το μόνο το οποίο κάνει είναι να δημιουργεί σκιές που αφορούν τη ΝΔ αλλά και διάφορους άλλους εθνικιστικούς κύκλους, οι οποίοι προσπαθούν να επενδύσουν πολιτικά σε ένα ζήτημα διπλωματικό, εξαιρετικά λεπτό και εξαιρετικά ευαίσθητο. Διότι, ξέρετε, βεβαίως η έννομη τάξη έχει τις δικές της προστασίες και τις δικές της λειτουργίες, θέτει σε πρώτη προτεραιότητα τον σεβασμό των ατομικών δικαιωμάτων. Από την άλλη μεριά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι στη γειτονική χώρα το καλοκαίρι του 2016 έγινε πραξικόπημα. Και αυτό το πραξικόπημα από κάποιους οργανώθηκε. Κάποιοι συμμετείχαν σε αυτό. Και αυτό το οποίο προσπάθησαν ήταν να ανατρέψουν μία δημοκρατικά εκλεγμένη κυβέρνηση, ανεξαρτήτως των επιμέρους ή των βασικών πολιτικών διαφωνιών που μπορεί να έχει κανείς με την κυβέρνηση του κ. Ερντογάν και με τον τρόπο που διοικεί τη χώρα του. Όμως αυτό είναι ένα θέμα του κ. Ερντογάν και της κυβέρνησής του να το επιλύσει. Επομένως, νομίζω ότι αυτού του τύπου οι εθνικιστικές ρητορείες, οι οποίες έχουν δει το φως της δημοσιότητας τις τελευταίες μέρες, δεν έχουν σοβαρή βάση και δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να αποτελέσουν και τον πυρήνα μίας σοβαρής κρατικής πολιτικής.
-ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: η Τουρκία το τελευταίο διάστημα εντείνει τις προκλήσεις της πέριξ της κυπριακής ΑΟΖ. Παράλληλα είδαμε τον κ. Τσαβούσογλου να δηλώνει ότι υπάρχουν τρεις λύσεις αναφορικά με τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου. Μία είναι η διπλωματία, δεύτερη είναι η προσφυγή στη Χάγη και η τρίτη η στρατιωτική επέμβαση. Με αυτά ως δεδομένα, τί πρόσημο θα βάζατε στην επίσκεψη του Ρ.Τ. Ερντογάν στη χώρα μας μόλις πριν από τρεις εβδομάδες;
-Δ.ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: η σχέση με την Τουρκία, είναι πάντοτε μία ιδιαίτερη σχέση, καθώς οι τουρκικές ηγεσίες πάρα πολλές φορές για λόγους που αφορούν και τις διεθνείς τους τοποθετήσεις αλλά και την εσωτερική πολιτική σκηνή της Τουρκίας, φέρονται με αλλοπρόσαλλο τρόπο. Πολλές φορές δεν προσέχουν ιδιαιτέρως όταν μιλάνε, δεν σκέφτονται πριν ανοίξουν το στόμα τους. Θεωρούν ότι όλα επιτρέπονται στο πλαίσιο των δημοσίων δηλώσεων. Ωστόσο αυτό, επιτρέψτε μου να πω ότι δεν συμβάλει ιδιαιτέρως στην οικοδόμηση εμπιστοσύνης, για το οποίο δουλέψαμε και επιτύχαμε πολλά κατά την επίσκεψη του κ. Ερντογάν στην Ελλάδα. Να θυμίσω ότι ήταν η πρώτη επίσκεψη τούρκου προέδρου μετά από 65 περίπου χρόνια. Η εκτίμηση μου είναι ότι θα ήταν για την Τουρκία πολύ θετικότερο, πολύ εποικοδομητικότερο, πολύ επωφελέστερο, αν συνέχιζε στη λογική με την οποία κατέληξε η επίσκεψη του κ. Ερντογάν στην Ελλάδα. Δηλαδή αν προσπαθούσε αντί να δημιουργεί συνεχώς εντάσεις είτε λεκτικές είτε πραγματικές, να βαδίσει σε ένα δρόμο διπλωματικό. Σε ένα δρόμο ακριβώς διεύρυνσης των σχέσεων εμπιστοσύνης. Σε έναν δρόμο που θα μπορούσε να φανεί για τη Τουρκία, εξαιρετικά θετικός και εξαιρετικά επωφελής, καθώς πρέπει να γνωρίζουν οι τούρκοι φίλοι μας ότι αυτή τη στιγμή η Ελλάδα είναι μία από τις λίγες χώρες που πραγματικά στηρίζει την ευρωπαϊκή πορεία της Τουρκίας στην εμπέδωση των ευρωπαϊκών αρχών και αξιών στο εσωτερικό του τουρκικού κράτους.
-ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: κύριε Υπουργέ σας ευχαριστώ θερμά που ήσασταν κοντά μας εδώ στο euronews.
-Δ.ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: εγώ σας ευχαριστώ. Να είστε καλά.