Δημήτρης Τζανακόπουλος

Βουλευτής Α΄ Αθήνας
Η ΝΔ στρώνει το διάδρομο για την απαλλαγή Τριαντόπουλου Καραμανλή

Το κακότεχνο νομικό κόλπο της ΝΔ Ο Νόμος περί ευθύνης υπουργών στο άρθρο 5 προβλέπει ότι πρέπει να κατατεθεί αιτιολογημένο πόρισμα, δηλαδή εκείνο το πόρισμα στο οποίο περιγράφεται σαφώς η πράξη. Γίνεται νομική υπαγωγή της πράξης σε άρθρο του Ποινικού Κώδικα και ακριβώς για αυτήν την πράξη ασκείται η ποινική δίωξη. Το ερώτημα λοιπόν που υπάρχει εδώ είναι το εξής: Στο πόρισμά σας περιγράφετε συγκεκριμένη πράξη; Γίνεται σαφώς νομική υπαγωγή; Η απάντηση είναι όχι. Το πόρισμα δεν περιγράφει πράξη, αλλά παραπέμπει σε μια εισαγγελική διάταξη, η οποία περιγράφει πράξεις άλλων προσώπων, όχι του κυρίου Τριαντόπουλου. Και λέτε: Από το σύνολο του αποδεικτικού υλικού προκύπτει ότι ο κ. Τριαντόπουλος έχει τελέσει κάποιες πράξεις που περιγράφονται γενικώς και αορίστως στην εισαγγελική διάταξη για τις οποίες εμείς ασκούμε ποινική δίωξη. Εδώ είναι το κακότεχνο νομικό κολπάκι. Επειδή ακριβώς στο πόρισμα δεν περιγράφεται η πράξη για τον κύριο Τριαντόπουλου, ούτε γίνεται νομική υπαγωγή, το δικαστικό συμβούλιο έχει δεμένα τα χέρια του. Γιατί; Σύμφωνα με το άρθρο 250 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας ο ανακριτής μπορεί να διεξάγει ανάκριση μόνο για τις πράξεις που σαφώς περιγράφονται και οριοθετούνται κατά την άσκηση της ποινικής δίωξης. Δεν μπορεί να διεξάγει ανάκριση για πράξεις που υπονοούνται στην ποινική δίωξη, ούτε για συναφείς πράξεις, ούτε βεβαίως να διευρύνει τη δίωξη για το ίδιο πρόσωπο. Κάτι τέτοιο λοιπόν προϋποθέτει ότι στο πόρισμα θα υπάρχει σαφής περιγραφή της πράξης: αλλά τέτοια περιγραφή δεν υπάρχει. Τι μπορεί λοιπόν να εξετάσει με βάση το πόρισμα που έχετε καταθέσει σήμερα το Δικαστικό Συμβούλιο; Απολύτως τίποτα. Επομένως έχει δύο επιλογές το δικαστικό συμβούλιο: Πρώτη επιλογή να ακυρώσει την ποινική δίωξη και να επιστρέψει τον φάκελο στη Βουλή για να γίνει κανονική προκαταρκτική εξέταση. Δεύτερη επιλογή να εισηγηθεί την απαλλαγή στο δικαστικό συμβούλιο ο ανακριτής και ο εισαγγελέας και να μην οδηγηθούμε καν στο ακροατήριο. Αυτά τα δύο μπορεί να κάνει. Υποψιάζομαι ότι θα κάνει το δεύτερο. Και αυτό ακριβώς είναι το κακότεχνο κόλπο που έχετε σχεδιάσει, να ρίξετε δηλαδή την ευθύνη στο Δικαστικό συμβούλιο για όποια από τις δύο πιθανές πράξεις του έχετε προδιαγράψει. Υπάρχει, όμως, και ένα ερώτημα για τον γενναίο κύριο Τριαντόπουλο. Θα επικαλεστεί άραγε ο κύριος Τριαντόπουλος αυτές τις ακυρότητες και αυτές τις πλημμέλειες της διαδικασίας στην επιτροπή προκαταρκτικής εξέτασης κατά την ανάκριση; Θα περιμένουμε με αγωνία. Δε θα κριθείτε μόνο από τον ελληνικό λαό για την πολιτική σας, για την επιλογή δηλαδή να ναρκοθετήσετε την ποινική διαδικασία και να εξαναγκάσετε το δικαστικό συμβούλιο είτε να ακυρώσει είτε να απαλλάξει. Θα κριθείτε και ποινικά για κατάχρηση εξουσίας, έγκλημα που τελείται όταν δικαστικός λειτουργός εν γνώσει του οδηγεί τον υπαίτιο εγκλήματος στην απαλλαγή. Και εσείς εν γνώσει σας, μεθοδευμένα και ενορχηστρωμένα επιδιώκετε να οδηγήσετε τον κύριο Τριαντόπουλο στην απαλλαγή, στρώνοντας ταυτόχρονα τον νομικό διάδρομο και για την αντίστοιχη απαλλαγή του κυρίου Καραμανλή.

Τοποθέτηση του Βουλευτή Α΄ Αθήνας και Ειδικού Αγορητή Δημήτρη Τζανακόπουλου κατά τη συζήτηση του σ/ν του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης

Μου κάνει εντύπωση ότι η Ολομέλεια της Βουλής συζητά σήμερα παριστάνοντας ότι δεν έχει χαθεί πλήρως ο έλεγχος, παριστάνοντας ότι δεν έχει αποδιαρθρωθεί ολοκληρωτικά το θεσμικό δημοκρατικό σύμπαν. Μόνο τις δύο τελευταίες μέρες έχουμε τα εξής περιστατικά κατά σειρά σοβαρότητας.

 

Η Υπουργός Πολιτισμού σε μία επίδειξη αδιανόητου αυταρχισμού και έλλειψης δημοκρατικού διοικητικού ήθους να επιπλήττει σε ζωντανή μετάδοση ανώτερο υπάλληλο του Υπουργείου Πολιτισμού, λες και δεν υπάρχουν θεσμικές διαδικασίες άσκησης ιεραρχικού ελέγχου, λες και δεν είναι η ίδια η Υπουργός Πολιτισμού αρμόδια για την κατανομή και τη διαχείριση των κονδυλίων του Υπουργείου Πολιτισμού.

 

Προχθές, μονάδες του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, σε ένα εθνικιστικό και ανιστόρητο παραλήρημα, κατάφεραν με ένα απαράδεκτο σύνθημα κατά τη διάρκεια της παρέλασης να δημιουργήσουν διπλωματικό γεγονός τόσο με την Κύπρο όσο και με την Τουρκία. Ας ενημερώσει όμως κάποιος το Πολεμικό Ναυτικό ότι η Κύπρος από το 1960 είναι ανεξάρτητο κράτος και όχι τμήμα της ελληνικής επικράτειας. Και επίσης ας ενημερώσει κάποιος το Πολεμικό Ναυτικό ότι ακριβώς επειδή η Κύπρος δεν είναι ούτε ελληνική ούτε τουρκική, αλλά είναι κυπριακή, θα πρέπει οι μονάδες του Πολεμικού Ναυτικού να είναι διπλά προσεκτικές. Γιατί ήταν ακριβώς αυτή η γραμμή που οδήγησε στην τουρκική εισβολή το 1974.

 

Και επίσης ας ενημερώσει κάποιος το Πολεμικό Ναυτικό ότι ο χουλιγκανισμός δεν είναι δείγμα υψηλού φρονήματος και πατριωτισμού. Είναι δείγμα ανασφάλειας και φόβου. Και ρωτώ τον κύριο Υπουργό Εξωτερικών και τον κύριο Υπουργό Εθνικής Άμυνας, τι θα κάνουν οι Έλληνες αξιωματούχοι στην επόμενη συνάντηση για τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης με την Τουρκία, όταν οι ομόλογοί τους από την Τουρκία τους δείξουν το γηπεδικό σύνθημα; Θα είναι ενισχυμένη ή αποδυναμωμένη η διπλωματική θέση της χώρας; Αυτό είναι το πολιτικό ερώτημα που πρέπει να απαντήσει η κυβέρνηση. Και μου κάνει αλγεινή εντύπωση ότι κόμματα, ακόμα και του δημοκρατικού προοδευτικού τόξου επέλεξαν είτε να το υποβαθμίσουν είτε να σιωπήσουν.

 

Χθες ο κύριος Τριαντόπουλος ανακοίνωσε  μέσω διαρροών ότι δεν πρόκειται να προσέλθει αύριο στην Προανακριτική επιτροπή, συνεχίζοντας την μεθόδευση της συγκάλυψης που έχει επιλέξει η Νέα Δημοκρατία. Διότι μέσα στη σπουδή της να συνεχίσει αυτή τη μεθόδευση για να συγκαλύψει τα εγκλήματα των Τεμπών δεν διστάζει όχι απλώς να παραβιάσει, αλλά σχεδόν να αναστείλει την ισχύ του Συντάγματος.

 

Ταυτόχρονα ο Πρωθυπουργός χθες ανακοίνωσε για να αλλάξει την ατζέντα ή για να προσπαθήσει να αντιστρέψει την πορεία φθοράς της κυβέρνησης μια αύξηση του κατώτατου μισθού, η οποία όχι απλώς δεν είναι αύξηση, ενδεχομένως να είναι και μείωση αν δεν αλλάξουν οι φορολογικές κλίμακες και το αφορολόγητο. Όλα αυτά δείχνουν εναργώς πως το καθεστώς ταλανίζεται. Το καθεστώς παραπαίει.

 

Για το νομοσχέδιο του Υπ. Ψηφιακής Πολιτικής

 

-Είναι αλήθεια ότι η διαχείριση, χρήση, επεξεργασία των δεδομένων θα μπορούσε υπό άλλους όρους να έχει θετικές κοινωνικές συνέπειες σε σειρά πεδίων της καθημερινής ζωής, της ιατρικής έρευνας, του σχεδιασμού προνοιακών πολιτικών, της μείωσης του χρόνου εργασίας. Ο πραγματικός στόχος της οδηγίας και του νομοσχεδίου δεν είναι όμως αυτός αλλά να δημιουργήσουν τους όρους αποτελεσματικής λειτουργίας μιας ενιαίας αγοράς δεδομένων.

 

-Η γνώση των δεδομένων και η αξιοποίησή τους είναι  πηγή εξουσίας στο βαθμό που στον καπιταλισμό είναι πηγή κέρδους. Στη βάση ακριβώς της γνώσης των δεδομένων διαμορφώνονται οικονομικές στρατηγικές, εμπορικές στρατηγικές, στρατηγικές κατανομής της εργατικής δύναμης, στρατηγικές ιεραρχήσεις επενδυτικών σχεδίων. Για παράδειγμα, το να γνωρίζει μια επιχείρηση τα κενά του συστήματος υγείας, ότι δεν υπάρχουν αρκετοί παθολόγοι, ρευματολόγοι ή αναισθησιολόγοι, καταλαβαίνετε ότι δημιουργεί προϋποθέσεις επενδυτικών στρατηγικών στον χώρο της ιδιωτικής υγείας.

 

-Κανείς δεν διαφωνεί με το γεγονός ότι τα δεδομένα εξ ορισμού  είναι ανοιχτά. Ωστόσο, προσέξτε ποια δεδομένα εξαιρούνται από αυτή την αρχή. Τα δεδομένα που αφορούν εμπορικό απόρρητο, δικαιώματα διανοητικής ιδιοκτησίας, στατιστικό απόρρητο. Με μια φράση το κράτος δίνει τα πάντα, οι εταιρείες τίποτα.

 

-Το θέμα εδώ είναι ποιος ωφελείται. Ωφελούνται οι πολίτες, όπως λένε, ψευδεπίγραφα στην οδηγία και στο νομοσχέδιο; Έχουν τη δυνατότητα οι πολίτες να διαχειριστούν, να επεξεργαστούν αυτό τον ψηφιακό χυλό; Διότι τα δεδομένα, αν δεν μπορείς να τα επεξεργαστείς, δεν έχουν και καμία χρησιμότητα. Ποιος ωφελείται; Οι εταιρείες αποκλειστικά. Αυτή είναι η λογική του νομοσχεδίου.

 

-Οι αοριστίες και ασάφειες σε όλες τις διατάξεις του νομοσχεδίου αποτελούν στρατηγική επιλογή, έτσι ώστε να υπάρχει απόλυτη ευελιξία στους φορείς της διοίκησης που θα εξειδικεύουν τις πολιτικές για να κάνουν ό,τι θέλουν. Και αν αυτό το συνδυάσουμε με το γεγονός ότι όλες οι αρμοδιότητες συγκεντρώνονται στο υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, χωρίς κανέναν έλεγχο από κοινωνικούς θεσμικούς φορείς ή από ανεξάρτητες αρχές, παίρνουμε το σύνολο της εικόνας: πλήρης ευελιξία, μηδενικός έλεγχος.

 

-Υπάρχει και ένα ακόμα θέμα στην υπερσυγκέντρωση των αρμοδιοτήτων στο Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής. Όταν όλες οι αρμοδιότητες για τη χρήση και τη διαχείριση των δεδομένων συγκεντρώνονται στο Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, υπάρχει έστω και ένας πολίτης που εμπιστεύεται όχι γενικώς τη διοίκηση, αλλά αυτή τη διοίκηση υπό την ηγεσία της Νέας Δημοκρατίας να διαχειριστεί προσωπικά δεδομένα, όταν ο πρότερος βίος της όχι απλώς δεν είναι σύννομος, αλλά έχει χαρακτηριστεί από το τεράστιο σκάνδαλο των παρακολουθήσεων;

 

 

 

Ομιλία στην ολομέλεια της Βουλής στη συζήτηση για τη σύσταση προανακριτικής επιτροπής

-Ο κύριος Τριαντόπουλος έχει ομολογήσει ότι κατόπιν εντολών του πρωθυπουργού ήταν ο ίδιος που οργάνωσε και υλοποίησε την επιχείρηση αποκατάστασης του τόπου του δυστυχήματος. Επίσης, δεν έχει καμία σημασία για εσάς το γεγονός ότι ενώ ήδη είχαν ασκηθεί ποινικές διώξεις, ενώ ήδη είχαμε να κάνουμε με τόπο εγκλήματος, ο κ. Τριαντόπουλος δεν θεώρησε καθήκον του να πάρει την έγκριση του ανακριτή για να προχωρήσει σε αυτές τις διαδικασίες. Δεν θεώρησε καθήκον του και αρμοδιότητα του να ζητήσει την παρουσία ανακριτή στον τόπο του εγκλήματος.

-Απολύτως επαρκείς είναι οι ενδείξεις για την τέλεση του αδικήματος το οποίο προτείνεται. Είναι η διάθεσή σας να μην ασκηθεί ποινική δίωξη; Δεν αρκούν τα ήδη υπάρχοντα στοιχεία για την άσκηση ποινικής δίωξης από τη μεριά της επιτροπής προκαταρκτικής εξέτασης; Αυτό είναι το πολιτικό ερώτημα.

-Σε κάθε περίπτωση, ο κ. Τριαντόπουλος δεν θα αποτελέσει τη γραμμή φυγής της Νέας Δημοκρατίας. Υπάρχουν άλλα πρόσωπα τα οποία επίσης πρέπει να διωχθούν ποινικά. Πρώτα και κύρια ο κ. Καραμανλής και μάλιστα για κακουργηματικές πράξεις.

-Το θέμα δεν εξαντλείται στις ποινικές ευθύνες. Αυτή τη στιγμή υπάρχει καθολικό ηθικό αίτημα για την παραίτηση του κ. Μητσοτάκη. Δεν υπάρχει άλλος δρόμος για να θεωρείται η ελληνική δημοκρατία σοβαρή, κανονική χώρα. Με τον κύριο Μητσοτάκη πρωθυπουργό δεν είμαστε καν σοβαρή, κανονική χώρα. Είναι πρωθυπουργός ψεύτης και ηθικά υπόλογος. Ομιλία στην ολομέλεια της Βουλής στη συζήτηση για τη σύσταση προανακριτικής επιτροπής για τον πρώην Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ κ. Χρήστο Τριαντόπουλο και όσα συνέβησαν τα πρώτα 24ωρα στον χώρο του δυστυχήματος στα Τέμπη.

Επίκαιρη Ερώτηση προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για το ναυάγιο της Πύλου

Οποιοσδήποτε σας ασκεί κριτική , θεωρείται πολιτικός εγκάθετος, συνωμοσιολόγος, ότι έχει σκοπό να βλάψει τα συμφέροντα της χώρας, ότι έχει σκοπό να συκοφαντήσει τις κρατικές υπηρεσίες και με λίγα λόγια αυτά είπατε κατηγορώντας όχι απλώς και μόνο την αντιπολίτευση και τα πολιτικά κόμματα που ενδιαφέρονται να ασκήσουν κοινοβουλευτικό έλεγχο στην κυβέρνηση για τις ενέργειες και για τις πράξεις και τις παραλείψεις της σε σχέση με τη διερεύνηση του ναυαγίου, αλλά και τον ίδιο τον συνήγορο του πολίτη.
Κατηγορείται οποιονδήποτε εκπρόσωπο ανεξάρτητης αρχής, ο οποίος στην πραγματικότητα το μόνο που κάνει είναι το καθήκον του και το μόνο που κάνει είναι να ασκεί την αρμοδιότητά του δηλαδή να σας ελέγχει όπως έχει ευθύνη να το κάνει από το Σύνταγμα.
Επιμένετε σε αυτή τη γραμμή της στοχοποίησης οποιουδήποτε δεν αναπαράγει απλώς τις κυβερνητικές εκφωνήσεις, οποιονδήποτε πάει να σας ελέγξει.

Κοροϊδία τα μέτρα της κυβέρνησης για τις τράπεζες | Παρέμβαση στη Βουλή

Για την Οικονομία – Την ώρα που οι ελληνικές τράπεζες έχουν συσσωρευμένα κέρδη 12 δισεκατομμύρια ευρώ την 4ετία, 3,5 δισεκατομμύρια κέρδη στο 9μηνο του 2024 και υπολογίζεται ότι η χρονιά θα κλείσει με κέρδη που θα αγγίξουν τα 5 δισεκατομμύρια ευρώ, έχουν στο 9μηνο του 2024 1.5 δισεκατομμύριο έσοδα από τις προμήθειες και υπολογίζεται ότι στο τέλος του έτους θα αγγίξουν τα 2 δισεκατομμύρια νομοθετεί ο κύριος Μητσοτάκης μέτρα περιορισμού των προμηθειών ύψους 150 εκατομμυρίων. Πρόκειται για μέτρο χάδι στις Τράπεζες. – 100 εκατομμύρια θα δώσουν οι Τράπεζες για τον φορέα απόκτησης και επαναμίσθωσης ακινήτων. Πρόκειται για ληστρικό οργανισμό ο οποίος προβλέπεται από τον πτωχευτικό νόμο του κυρίου Σταϊκούρα και λειτουργεί ως εργαλείο αφαίμαξης των δανειοληπτών. Αυτός ο φορέας θα επανανοικιάζει τα ακίνητα στους υπερχρεωμένους ιδιοκτήτες τους οι οποίοι επί 12 χρόνια θα πληρώνουν μίσθωμα για το δικό τους σπίτι. Αυτό το μίσθωμα δεν θα υπολογίζεται ως αποπληρωμή του δανείου τους και μετά από 12 χρόνια θα πρέπει να πληρώσουν το σύνολο του δανείου αν θέλουν να επαναγοράσουν το ακίνητό τους. – Προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι το ΠΑΣΟΚ πανηγυρίζει νομίζοντας ότι κατήγαγε μείζονα κοινοβουλευτική νίκη. Αντί να ακκίζονται κάποιοι για τον δήθεν παραγωγικό τους ρόλο και τη δημιουργική τους αντιπολίτευση, θα ήταν καλύτερο να αποκαλύπτουν την ουσία της πολιτικής της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας. Ο δρόμος της συναίνεσης και της “δημιουργικής” αντιπολίτευσης και συνεργασίας δεν είναι ο δρόμος της υπεράσπισης της κοινωνικής πλειοψηφίας. – Κοροϊδία και εξαπάτηση με τη συμμετοχή στα φάρμακα των χαμηλοσυνταξιούχων. Ο κύριος Μητσοτάκης εξήγγειλε το δήθεν μηδενισμό της συμμετοχής στα φάρμακα των χαμηλοσυνταξιούχων, ρύθμιση η οποία ισχύει πριν από το 2019. Το Δίκτυο των συνταξιούχων καταγγέλει ότι από το 2020 η ρύθμιση αυτή δεν εφαρμόζεται χωρίς να έχει καταργηθεί νομοθετικά και ο κύριος Μητσοτάκης τώρα την επανεξαγγέλει. Για την εξωτερική πολιτική και τους εξοπλισμούς -Κατά τη χθεσινή παρουσία του στο Λίβανο ο Πρωθυπουργός δεν είπε λέξη για την εγκληματική ευθύνη του Ισραήλ για την κατάσταση στην Μέση Ανατολή. Μόνο περιορίστηκε να μιλήσει για την ανάγκη να περάσει η ανθρωπιστική βοήθεια στη Γάζα. Αυτό είναι το πρόβλημα σήμερα στη Μέση Ανατολή και στην Παλαιστίνη ή το γεγονός ότι ένας λαός σφάζεται; -Το ΝΑΤΟ λειτουργεί σαν εμβρυουλκός για τη μετατροπή της ευρωπαϊκής οικονομίας σε πολεμική οικονομία ενώ στην ίδια κατεύθυνση κινούνται και οι προτάσεις Ντράγκι. Ο πρωθυπουργός με τη στάση του δεν αφήνει περιθώρια για παρερμηνείες ως προς τη θέση της Ελλάδας απέναντι σε αυτή τη στρατηγική. Είναι απολύτως ευθυγραμμισμένος και στην ίδια ακριβώς σελίδα με το νατοϊκό σχέδιο. -Δυστυχώς η Κυβέρνηση έχει εγκαταλείψει την ενεργητική διπλωματία και την έχει αντικαταστήσει με τη διπλωματία της κούρσας εξοπλισμών και μάλιστα με βάση τις νατοϊκές προτεραιότητες, όχι τις προτεραιότητες της άμυνας της χώρας. -Το δυστύχημα είναι ότι τόσο το ΠΑΣΟΚ όσο και ο ΣΥΡΙΖΑ συγκλίνουν σε αυτή τη στρατηγική. Υπερψήφισαν αμφότεροι τις πιστώσεις του υπουργείου Άμυνας, δίνοντας λευκή επιταγή στην κυβερνητική πολιτική και στον κύριο Μητσοτάκη, σε μια περίοδο μάλιστα που αυτό που παίζεται είναι ακριβώς η μετατροπή της Ευρώπης σε πολεμική οικονομία. Πρόκειται για τη μεγάλη διαιρετική τομή της εποχής μας, τη διαιρετική τομή μεταξύ πολέμου και ειρήνης. Και ειρήσθω εν παρόδω, να θυμίσω στον ΣΥΡΙΖΑ ότι ήταν αυτή η διαιρετική τομή, η οποία αποτέλεσε και τον λόγο της μεγάλης διάσπασης του εργατικού κινήματος 110 χρόνια πριν, το 1914, όταν οι σοσιαλδημοκρατικές ηγεσίες επέλεξαν να στηρίξουν τις πολεμικές πιστώσεις για τον Α παγκόσμιο πόλεμο. Και κάποιοι τότε είπαν το μεγάλο όχι σε αυτή την επιλογή, πράγμα το οποίο οδήγησε στη διαίρεση του εργατικού σε σοσιαλδημοκράτες και κομμουνιστές. Για την τροπολογία για την χρηματοδότηση των Σπαρτιατών. -Βρεθήκαμε από την πρώτη στιγμή στην πρώτη γραμμή των αγώνων απέναντι στον φασισμό. Θα υπερψηφίσουμε την τροπολογία, αλλά θα την υπερψηφίσουμε χωρίς αυταπάτες ότι ο φασισμός που σηκώνει σήμερα κεφάλι μπορεί να αντιμετωπιστεί με διοικητικά διατάγματα. Αντιμετωπίζεται με πολιτικό και ιδεολογικό αγώνα, όχι υιοθετώντας τμήματα της πολιτικής του ατζέντας και των πολιτικών του προτεραιοτήτων με τελευταίο παράδειγμα την αναστολή της παροχής ασύλου στους πρόσφυγες από τη Συρία. Γιατί εκεί δίνεται ο πραγματικός αγώνας απέναντι στην ακροδεξιά. Όχι στα λόγια. Όχι στα διοικητικά διατάγματα. Στην καθημερινή πολιτική πάλη απέναντι στις ιδέες και τις πρακτικές της ακροδεξιάς και του φασισμού.

Εισήγηση στη συζήτηση του Κρατικού Προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2025 στη Βουλή

Η κυβέρνηση και η ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών και ρυθμίζει και παρεμβαίνει και σχεδιάζει και υλοποιεί σχεδιασμό και μάλιστα σε πολλαπλά επίπεδα. Σχεδιάζει και παρεμβαίνει υπέρ του κεφαλαίου και σε βάρος της εργατικής τάξης. Σχεδιάζει και παρεμβαίνει όμως και για την ενίσχυση συγκεκριμένων κλάδων. Προτεραιοποιεί, ιεραρχεί, επιταχύνει, φρενάρει, κατευθύνει χρηματοδοτήσεις, φοροαπαλλάσσει ή επιβαρύνει κατά το δοκούν και θυμάται μόνο τότε την πολιτική της μη παρέμβασης, όταν πρέπει να κάνει κάτι για την πάταξη των καρτέλ και των εναρμονισμένων πρακτικών στις τράπεζες, στην ενέργεια, στο λιανικό εμπόριο, στα σούπερ μάρκετ.
Και αυτή είναι η μοναδική υπαρκτή και η μοναδική εφικτή μορφή του φιλελευθερισμού, τον οποίο υλοποιεί σήμερα ο προϋπολογισμός, που είναι πράγματι ένας προϋπολογισμός σταθερότητας. Σταθερά συνεχίζει την αντίστροφη αναδιανομή υπέρ του κεφαλαίου και σε βάρος της εργασίας με πολλούς τρόπους:

Μισθός, ο πυρήνας του κοινωνικού ζητήματος. Ο κ. Χατζηδάκης ισχυρίστηκε ότι ο μέσος μισθός είναι στα 1440 ευρώ. Πρόκειται για ψέμα ή για άγνοια; Γιατί είπα ότι θα πάρω το λόγο του τοις μετρητοίς. Αν πραγματικά το πιστεύει, πρέπει να κοιτάξει τα στοιχεία του, διότι ο μέσος μισθός στην Ελλάδα δεν είναι στα 1440 ευρώ. Αυτό το νούμερο αφορά τον μέσο μισθό των εργαζομένων πλήρους απασχόλησης. Ο μέσος μισθός υπολογίζεται παίρνοντας υπόψη και το γεγονός ότι υπάρχει και μερική απασχόληση. Δεν είναι λοιπόν ο μέσος μισθός στην Ελλάδα στα 1440 ευρώ. Το σίγουρο είναι ότι ο κ. Χατζηδάκης είπε μια ανακρίβεια. Ο μέσος μισθός αυτή τη στιγμή όχι απλώς παραμένει καθηλωμένος, αλλά έχει χάσει και από την αγοραστική του δύναμη λόγω του πληθωρισμού, ενώ η κυβέρνηση αφαιρεί ταυτόχρονα και διαρκώς διαπραγματευτική δύναμη από τους εργαζόμενους, έτσι ώστε να μην μπορούν καν να παλέψουν για αύξηση αυτού του μισθού, με την πλήρη διάλυση των εργασιακών σχέσεων, με την εκκαθάριση οποιασδήποτε μορφής προστασίας του συλλογικού εργατικού δικαίου.

Δημοσιονομικά. Ο κ. Χατζηδάκης επαναλαμβάνει μέχρι ναυτίας ότι η κυβέρνηση έχει μειώσει 72 φόρους. Το κρίσιμο είναι ποιον ευνοούν αυτές οι μειώσεις. Μείωση του συντελεστή φορολογίας των νομικών προσώπων. Ηταν 28%, πήγατε στο 24% και στο 22%. Μία μονάδα από τη μείωση της φορολογίας των νομικών προσώπων, δηλαδή των επιχειρήσεων, είναι 350 εκατομμύρια ευρώ. Κάντε τους πολλαπλασιασμούς να δείτε ποιοι έχουν ωφεληθεί από αυτή τη συγκεκριμένη μείωση. Και σίγουρα δεν είναι ούτε οι μισθωτοί, ούτε οι συνταξιούχοι, ούτε οι αυτοαπασχολούμενοι, ούτε τα μπλοκάκια.

Μείωση του φόρου στα μερίσματα. Μείωση του φόρου συγκέντρωσης κεφαλαίου. Μείωση του φόρου χρηματοοικονομικών συναλλαγών. Μηδενισμός του φόρου για γονικές παροχές μέχρι 3,2 εκατομμύρια ευρώ. Ξέρετε εσείς πολλούς μισθωτούς να έχουν ακίνητη περιουσία ή κινητή περιουσία τέτοιας τάξης, των 3,2 εκατομμυρίων ευρώ; Μείωση του ΕΝΦΙΑ στη μεγάλη και πολύ μεγάλη ακίνητη περιουσία. Διότι στην πραγματικότητα το δημοσιονομικό κόστος που υπάρχει από τη μείωση στις μεγάλες περιουσίες είναι τετραπλάσιο και πενταπλάσιο από ότι είναι για τη μείωση στις μικρές περιουσίες. Μείωση του φόρου για τα πλοία. Και αν μετρήσει κανείς, θα βρει καμιά 20αριά φοροαπαλλαγές που περνιούνται ως δήθεν αναπτυξιακά κίνητρα.

Αν δει κανείς αυτόν τον κατάλογο, καταλαβαίνει απολύτως ποιες είναι οι κοινωνικές προτεραιότητες της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας. Οι υπόλοιποι φόροι τους οποίους μειώνετε έχουν ελάχιστη δημοσιονομική επίπτωση, ενώ την ίδια ώρα ο μοναδικός χώρος που έχει μεγάλη δημοσιονομική επίπτωση είναι η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος, αλλά έχετε φροντίσει προηγουμένως με την τεκμαρτή φορολόγηση να την πάρετε εις διπλούν. Και όχι μόνο αυτό, αλλά να φορολογήσετε ταυτόχρονα τους χαμηλούς με τεκμαρτό εισόδημα και να νομιμοποιήσετε τη μεγάλη φοροδιαφυγή.
Τι είναι αυτό που δεν αγγίζει όμως η κυβέρνηση; το ΦΠΑ. Οταν κάτι κάνει 100 ευρώ και ο συντελεστής είναι 24, θα λάβει το κράτος 24 ευρώ φόρο. Οταν κάνει κάτι 200 ευρώ, το κράτος θα λάβει 48 ευρώ φόρο. Αρα αυτός που επιβαρύνεται, ανεξαρτήτως του γεγονότος ότι ο συντελεστής έχει παραμείνει ίδιος, είναι αυτός ο οποίος δαπανά το μεγαλύτερο μέρος του μισθού του στο λιανικό εμπόριο. Το ερώτημα λοιπόν είναι αυξάνεται ή δεν αυξάνεται η φορολογική επιβάρυνση για τη μεγάλη κοινωνική πλειοψηφία; Δαπάνες: Παιδεία, μείωση σε ποσοστό του ΑΕΠ. Υγεία, μείωση σε ποσοστό του ΑΕΠ. Πρόνοια, μείωση σε ποσοστό του ΑΕΠ. Στεγαστική πολιτική, δαπάνες που δεν αντιστοιχούν κατά κανέναν τρόπο στο μέγεθος της στεγαστικής κρίσης. Η μείωση όμως εδώ των δαπανών έχει και μια έμμεση επίπτωση. Οταν καταρρέει το κοινωνικό κράτος, όταν απαξιώνονται οι κοινωνικές υπηρεσίες, αυξάνεται η έκθεση των πολιτών στον ιδιωτικό τομέα. Οταν καταρρέει το κοινωνικό κράτος, αυτό το οποίο αυξάνεται είναι οι ιδιωτικές δαπάνες για υγεία, για ασφάλιση, για φροντιστήρια, για σχολεία και τελικά η κερδοφορία ενός μέρους της κοινωνίας σε βάρος του μεγάλου μέρους της κοινωνίας. Την ίδια ώρα ενώ για το κοινωνικό κράτος οι δαπάνες καθηλωμένες και μειωμένες ως ποσοστό του ΑΕΠ, στους εξοπλισμούς 860 εκατομμύρια. Εκεί υπάρχει δημοσιονομικός χώρος.

Χρέος. Λέτε ότι έχουμε μειώσει το χρέος. Εχει μειωθεί ως ποσοστό του ΑΕΠ μόνο και μόνο από την πληθωριστική έκρηξη. Δεν έχει καμία σχέση η μείωση του χρέους με οποιαδήποτε πολιτική πρωτοβουλία ή με οποιαδήποτε πολιτική επιτυχία της κυβέρνησης. Είναι μια ευτυχής ως προς το χρέος εξωγενής συνθήκη που οδηγεί σε αυτή την κατάσταση και όχι μια ιδιαίτερη ικανότητα σας σε ότι αφορά τη διαχείριση του χρέους.
Ο προϋπολογισμός ευνοεί επιχειρήσεις, υψηλά εισοδήματα, μεσαίους και μεγάλους ιδιοκτήτες, το κοινωνικό μπλοκ δυνάμεων δηλαδή που στηρίζει προνομιακά τη Νέα Δημοκρατία. Η απάντηση εδώ δεν μπορεί να είναι η παλινόρθωση του συναινετικού δικομματισμού. Γιατί βλέπουμε την ιστορία να επιχειρείτε να την επαναλάβετε. Ούτε βέβαια μπορεί να είναι λύση η κεντροαριστερή σεναριολογία.

Απαιτείται σχέδιο στον αντίποδα της πολιτικής της Νέας Δημοκρατίας. Ενα σχέδιο που επιτέλους θα μιλήσει σε αυτό το 70% που χάνει από αυτή την πολιτική: στους μισθωτούς του ιδιωτικού τομέα, είτε είναι επισφαλείς, είτε είναι μόνιμοι, είτε δουλεύουν με σχέση εξαρτημένης εργασίας, είτε δουλεύουν ως μπλοκάκια, είτε είναι πλήρους, είτε είναι μερικής απασχόλησης. Στους μισθωτούς του δημοσίου τομέα, στους αυτοαπασχολούμενους των χαμηλών εισοδημάτων, στους ανέργους, στους συνταξιούχους.

Τοποθέτηση στην βουλή για την ελληνική οικονομία

Τοποθέτηση στην βουλή για την ελληνική οικονομία στη συζήτηση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών «Μέτρα για την ενίσχυση του εισοδήματος, φορολογικά κίνητρα για την καινοτομία και τους μετασχηματισμούς επιχειρήσεων και άλλες διατάξεις»

Αδιέξοδο με την καταληκτική ημερομηνία υποβολής δηλώσεων στο κτηματολόγιο

Mεταλλάσσεται εκ βάθρων η διαδικασία της κτηματογράφησης στην Ελλάδα, ενώ στην ουσία καταργείται η διαδικασία της δήλωσης προ-ανάρτησης, ανάρτησης και στη συνέχεια της μεταφοράς στο Κτηματολόγιο, η οποία αποτελούσε και ένα εχέγγυο ώστε να γίνεται ένας έλεγχος της ορθότητας των στοιχείων. Αυτό που γίνεται τώρα είναι ότι οι δηλώσεις θα μεταφέρονται απευθείας χωρίς έλεγχο στο Λειτουργούν Κτηματολόγιο. Αποτέλεσμα αυτού: Πρώτον, ο έλεγχος θα γίνεται ad hoc κατά τη φυσική ροή των δικαιοπραξιών και άρα θα υπάρξει ανασφάλεια δικαίου. Δεύτερον, θα επιβαρυνθεί το Κτηματολόγιο με έναν τεράστιο όγκο εργασιών, τον οποίο δεν θα μπορεί να φέρει εις πέρας. Τρίτον, θα υπάρξει οικονομική επιβάρυνση των πολιτών. Τέταρτον, θα έχουμε τελικά καθυστέρηση της τελικής και πραγματικής ολοκλήρωσης του έργου.