ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΤΩΝ 8
Το ζήτημα της επιστροφής των 8 στην Τουρκία έχει κλείσει μετά τη σχετική απόφαση του Άρειου Πάγου σε σχέση με την επιφύλαξη για την τήρηση της αρχής της δίκαιης δίκης στη γείτονα. Το ζήτημα του ασύλου είναι διαφορετικό. Το κατά πόσο αυτό θα δοθεί περνάει από τα προβλεπόμενα από το νόμο στάδια: πρωτοβάθμια το αίτημα απορρίφθηκε ενώ αντίθετα η δευτεροβάθμια η επιτροπή αποφάσισε να χορηγήσει άσυλο σε 1 από τους 7. Εφόσον η δευτεροβάθμια επιτροπή είναι διοικητική αρχή, η ελληνική κυβέρνηση κατέθεσε αίτηση ακύρωσης της απόφασής της προβάλλοντας ότι η υπόθεση θα πρέπει να κριθεί από το εφετείο και άρα η τελική απόφαση αυτή να έχει την περιωπή της Δικαιοσύνης. Δεν υπάρχει παρέμβαση στη δικαιοσύνη. Ίσα ίσα κριτής σε όλες τις περιπτώσεις είναι μόνο η Δικαιοσύνη και αυτό ακριβώς ζητάμε. Καλό είναι ο κ. Τσαβούσογλου να σκέφτεται πριν μιλήσει. Δε νομίζω πως η δήλωσή του εκφράζει την πολιτική αρχή στη γείτονα συνολικά. Η Τουρκία θα πρέπει να καταλάβει ότι για την οικοδόμηση κλίματος εμπιστοσύνης θα πρέπει να γίνεται σεβαστό το κράτος δικαίου όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε ολόκληρη την ΕΕ.
ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΤΗΣ ΟΝΟΜΑΣΙΑΣ ΤΗΣ πΓΔΜ
Με δεδομένη τη θετική στάση της πΓΔΜ ανοίγει ένα παράθυρο ευκαιρίας για επίλυση του ζητήματος. Ο κ. Καμμένος είχε μια έντιμη στάση με δεδομένη τη διαφορετική πολιτική του καταγωγή. Δήλωσε πως έχει μεν επιφυλάξεις αλλά πως θα σεβαστεί όποια απόφαση αν υπάρχει ευρύτερη κοινοβουλευτική συναίνεση για αυτή. Η ΝΔ ξεχνάει την ίδια την ιστορία της. Έπαιξε τεράστιο ρόλο με τη στάση της το 1992 για τη μη επίλυση του ζητήματος αλλά και για να παραμένει εκκρεμές το ζήτημα επί 25 χρόνια. Τότε αν θυμάστε η ίδια σαν κόμμα είχε 2 στάσεις στο ζήτημα ενώ θυμάστε τι ακριβώς είχε γίνει στο Συμβούλιο των Πολιτικών Αρχηγών το 1992. Δεν μπορεί τώρα να κατηγορεί για διγλωσσία μια κυβέρνηση συνεργασίας. Σε κάθε περίπτωση πιστεύω πως θα πρέπει να δοθεί το μήνυμα ότι η Ελλάδα είναι ένας πυλώνας σταθερότητας που λύνει προβλήματα και όχι τα δημιουργεί.
ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
Η αντίληψη του παλιού πολιτικού συστήματος είναι ότι τα επιδόματα δίνονται πριν τις εκλογές ώστε η κυβέρνηση να πάρει την εύνοια των πολιτών. Για μας, η στήριξη των πολιτών είναι ακριβώς ο ίδιος ο πυρήνας της πολιτικής μας αντίληψης. Προγραμματισμός μας η ολοκλήρωση της 3ης αξιολόγησης ώστε να περάσουμε στη διαπραγμάτευση για τη συγκεκριμενοποίηση των περαιτέρω μέτρων για το ελληνικό χρέος και να ορίσουμε το πλαίσιο της εξόδου της χώρας στις αγορές. Να μπορούμε τον Αύγουστο του 2018 να έχουμε αυτοδύναμη έξοδο στις αγορές χωρίς δηλαδή τη στήριξη του επίσημου τομέα. Χωρίς δηλαδή να δίνουμε μεταρρυθμίσεις με αντάλλαγμα δάνεια. Επομένως, αν είμαστε αυτοδύναμοι, δεν θα υπάρχει επιτροπεία. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα υπάρχει εποπτεία. Επιπλέον, ο σχεδιασμός μας είναι να εξαντλήσουμε την 4ετία διότι χρειάζεται εμπέδωση της σταθερότητας τόσο οικονομικά όσο και πολιτικά στη χώρα.
ΑΠΟΜΑΓΝΗΤΟΦΩΝΗΣΗ
ΠΟΛΛΑΛΗ: Να καλωσορίσουμε τον κυβερνητικό εκπρόσωπο Δημήτρη Τζανακόπουλο. Καλή σας μέρα και καλή χρονιά.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Τζανακόπουλε μπήκαμε με εθνικά θέματα. Με το άσυλο, υπάρχει και αυτή η ένταση με την Τουρκία. Ωστόσο, επικριθήκατε πολύ σκληρά και από την αντιπολίτευση σχετικά με αυτή την απόφασή σας να σπεύσετε να αιτηθείτε ακύρωσης της απόφασης της δευτεροβάθμιας επιτροπής ασύλου που έδωσε το άσυλο σε έναν εκ των οκτώ πραξικοπηματιών στρατιωτικών. Γιατί το κάνατε κ. Τζανακόπουλε αυτό;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θα σας πω το εξής: Έχουν ακουστεί πάρα πολλές ανακρίβειες σε σχέση με τη συγκεκριμένη υπόθεση, έχουν γίνει συγκρίσεις οι οποίες είναι ανοίκειες, έχουν ακουστεί πάρα πολλά αυτές τις ημέρες και γι΄ αυτό τον λόγο πρέπει κάποια πράγματα να μπουν σιγά- σιγά στη θέση τους. Το πρώτο πράγμα το οποίο οφείλουμε να πούμε, είναι ότι το ζήτημα της επιστροφής των οκτώ Τούρκων αξιωματικών στην Τουρκία έχει κλείσει μετά τη σχετική απόφαση του Αρείου Πάγου που απαγόρευσε την έκδοσή τους μετά από σχετικό αίτημα της τουρκικής κυβέρνησης. Ο λόγος, για τον οποίο απαγορεύτηκε η έκδοση των οκτώ είχε να κάνει με τις επιφυλάξεις που εξέφρασε ο Άρειος Πάγος σε σχέση με την τήρηση της αρχής της δίκαιης δίκης στη γείτονα, μεταξύ άλλων. Επομένως, το πρώτο πράγμα που πρέπει να ξεκαθαριστεί με απόλυτη σαφήνεια, είναι ότι με βάση ακριβώς αυτή την απόφαση της δικαιοσύνης έχει αποκλειστεί το ενδεχόμενο της επιστροφής των οκτώ στην Τουρκία. Το ζήτημα του ασύλου είναι μια διαφορετική υπόθεση. Δηλαδή: Οι οκτώ έχουν καταθέσει αίτηση για να υπαχθούν στο καθεστώς προσφυγικής προστασίας. Το αν και κατά πόσο αυτό θα γίνει, θα περάσει μέσα από τα προβλεπόμενα εκ του νόμου στάδια που είναι η απόφαση των πρωτοβάθμιων επιτροπών, οι οποίες στον βαθμό που γνωρίζω έχουν απορρίψει τα σχετικά αιτήματα με συγκεκριμένη αιτιολογία. Στη συνέχεια υπάρχουν οι προσφυγές στις δευτεροβάθμιες επιτροπές, οι οποίες παρά το γεγονός ότι το Συμβούλιο της Επικρατείας έχει πει ότι έχουν οιονεί δικαιοδοτικό χαρακτήρα, δεν ανήκουν με τη στενή έννοια στη δικαιοσύνη.
ΠΟΛΛΑΛΗ: Πάντως, κ. υπουργέ, για να είναι ξεκάθαρο και σε όσους δεν το γνωρίζουν, είναι δυο διαφορετικές διαδικασίες λήψης απόφασης επί του ασύλου. Το ένα είναι το νομικό, όπου η δικαιοσύνη τελεσιδίκως, μέσω του Αρείου Πάγου, αποφάσισε να μην εκδοθούν.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Και τα δύο είναι νομικά. Το ζήτημα της έκδοσης έχει να κάνει με το αίτημα της τουρκικής κυβέρνησης προς τις ελληνικές αρχές να εκδοθούν οι συγκεκριμένοι οκτώ για να δικαστούν στην Τουρκία. Αυτό το ζήτημα έχει κλείσει, έχει ολοκληρωθεί. Ο Άρειος Πάγος έχει αποφασίσει ότι δεν επιτρέπει την έκδοσή τους στη γείτονα, καθώς έχει επιφυλάξεις στο αν και κατά πόσο θα τηρηθούν όλες οι αρχές της δίκαιης δίκης. Αυτό πρέπει να γίνει πάρα πολύ σαφές, ότι έχει ολοκληρωθεί ως νομική διαδικασία. Επομένως δεν επίκειται, ούτε επιτρέπεται η έκδοση των οκτώ, ανεξαρτήτως της έκβασης των αιτήσεων ασύλου τους. Το άσυλο είναι μια διαφορετική υπόθεση και οφείλω να σας πω το εξής: Ότι επειδή πρέπει να είμαστε πάρα πολύ προσεκτικοί, πάρα πολύ σαφείς και πάρα πολύ ακριβείς ως προς τα ζητήματα αυτά, έχουμε αυτή τη στιγμή τη δευτεροβάθμια επιτροπή ασύλου, η οποία αποφάσισε αντίθετα με την πρωτοβάθμια επιτροπή, να χορηγήσει άσυλο σε έναν από τους οκτώ. Αυτό το οποίο η ελληνική κυβέρνηση εκτίμησε, είναι ότι με δεδομένο ότι πρόκειται για μια απόφαση της διοικητικής αρχής, διότι οι δευτεροβάθμιες επιτροπές ασύλου εξακολουθούν να αποτελούν διοικητική αρχή, θα πρέπει η συγκεκριμένη υπόθεση εξαιτίας των λεπτών νομικών ζητημάτων τα οποία αφορά, να φτάσει μέχρι και τον τελευταίο βαθμό. Δηλαδή, να κριθεί σε τελευταία ανάλυση από τη δικαιοσύνη, δηλαδή από το διοικητικό Εφετείο το οποίο θα κρίνει επί της προσφυγής που κατέθεσε η ελληνική κυβέρνηση. Άρα λοιπόν εδώ δεν υπάρχει τίποτα το οποίο να είναι κρυφό, δεν υπάρχει τίποτα το οποίο να είναι σκοτεινό. Υπάρχει αντιθέτως ένας πολιτικός και νομικός χειρισμός, ο οποίος θα δώσει στην όποια απόφαση θα παρθεί σε σχέση με το άσυλο, την περιωπή της…
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Η αξιωματική αντιπολίτευση που σας κατηγορεί για παρέμβαση στη δικαιοσύνη αφενός και υπάρχουν και φωνές που λένε ότι υποκύψατε στις πιέσεις του Ερντογάν, ότι ο Ερντογάν σας είπε και εσείς μετά, δεν πέρασαν λίγες ώρες και αμέσως κάνατε αυτή την αίτηση.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Τι εννοείτε «δεν πέρασαν λίγες ώρες»; Νομίζω ότι η αντιπολίτευση σε σχέση με τα ζητήματα αυτά είτε δεν ξέρει τι της γίνεται, είτε σκοπίμως επιμένει να λέει ανακρίβειες και να κατηγορεί χωρίς απολύτως κανέναν λόγο την ελληνική κυβέρνηση. Δεν υπάρχει καμία παρέμβαση στη δικαιοσύνη, αυτό είναι αστείο για τον οποιονδήποτε γνωρίζει τα ελάχιστα νομικά. Έχουμε απόφαση διοικητικού οργάνου κατά της οποίας κατατέθηκε αίτηση ακύρωσης στο διοικητικό Εφετείο. Η δικαιοσύνη τελικά θα κρίνει, δικαστές θα κρίνουν για το αν κατά πόσο θα πρέπει να χορηγηθεί άσυλο στον συγκεκριμένο Τούρκο. Και εδώ πρέπει να σας πω το εξής για πάρα πολλούς που λένε διάφορα ακατανόητα και νομικά παράλογα. Υπάρχει ένα θέμα σε σχέση με την προσφυγική προστασία, ξέρετε. Στη Συνθήκη της Γενεύης υπάρχει η ρύθμιση η οποία λέει ότι αποκλείεται η προσφυγική προστασία για όσους υπάρχουν υπόνοιες ότι συμμετείχαν σε πραξικόπημα και σε διάφορα άλλα αδικήματα. Ποιος θα κρίνει αν υπάρχουν ή δεν υπάρχουν υπόνοιες για συμμετοχή ενός εκάστου από τους αιτούντες σε πραξικόπημα; Επειδή και αυτό έχει ακουστεί. Ποιος θα το κρίνει; Ο Ερντογάν θα το κρίνει, η ελληνική κυβέρνηση θα το κρίνει, εσείς θα το κρίνετε, εγώ θα το κρίνω; Όχι, η δικαιοσύνη θα το κρίνει. Όλα γίνονται στο φως, κάθε ανοίκεια σύγκριση, κατά τη γνώμη μου, στην πραγματικότητα υπακούει σε πολιτικές σκοπιμότητες από κυβερνήσεις, οι οποίες πολλές φορές στο παρελθόν, έχουν κινηθεί με σκοτεινό τρόπο σε αντίστοιχες υποθέσεις. Επομένως, αυτό το οποίο οφείλω να σας πω, είναι ότι ο τελικός κριτής σε όλες αυτές τις περιπτώσεις θα είναι – και είναι – η δικαιοσύνη.
ΠΟΛΛΑΛΗ: Άρα έχετε την «ομπρέλα», λοιπόν, αυτής της απόφασης….
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Έχουμε την «ομπρέλα» του κράτους δικαίου.
ΠΟΛΛΑΛΗ: …γιατί δεχθήκατε και αυτή την κριτική, ότι το κάνατε για να δείξετε στην Τουρκία…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν κάναμε τίποτα για να δείξουμε τίποτα σε κανέναν. Έχουμε την «ομπρέλα» του κράτους δικαίου, έχουμε την «ομπρέλα» της τήρησης του νόμου, έχουμε την «ομπρέλα» της έννομης τάξης, η οποία προστατεύει σε όλες αυτές τις περιπτώσεις, όχι μόνον εμάς, αλλά τον οποιονδήποτε που θέλει να υπερασπιστεί δικαιώματα, να υπερασπιστεί το κράτος δικαίου, να υπερασπιστεί τη δημοκρατία. Και νομίζω ότι δεν υπάρχει ισχυρότερη «ομπρέλα» ακριβώς από το κράτος δικαίου.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Τζανακόπουλε, όμως έχουμε την προκλητικότητα της Τουρκίας. Είχαμε τον αντιπρόεδρο της τουρκικής κυβέρνησης, τον κ. Τσαβούσογλου, ο οποίος ούτε λίγο ούτε πολύ είπε ότι στην Ελλάδα συνωστίζονται τρομοκράτες, ότι υπάρχει ένας δυναμίτης που τον αφήνετε να εκραγεί και σε λίγο δεν θα έχετε χώρα, δηλαδή πια η προκλητικότητά τους, είχαμε συνηθίσει σε ένα επίπεδο, πια υπερβαίνει τις κόκκινες γραμμές και δεν ξέρω η ελληνική κυβέρνηση πως αντιδρά σε αυτή την ιστορία;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ήταν ολίγον παραληρηματική η συγκεκριμένη δήλωση. Εμείς σπεύσαμε να πούμε ότι καλό θα είναι ο κ. Τσαβούσογλου να σκέφτεται πριν μιλήσει. Δεν νομίζω ότι εκφράζει το σύνολο της πολιτικής ηγεσίας, απλώς αυτή τη στιγμή στην Τουρκία υπάρχει μια προσπάθεια από όλη την πολιτική ηγεσία, είτε βρίσκεται στην κυβέρνηση, είτε βρίσκεται στην αντιπολίτευση, υπάρχει μάλλον ένα αγώνας για το ποιος θα κάνει την πιο εθνικιστική δήλωση. Νομίζω ότι αφορά κατά κύριο λόγο τα εσωτερικά της Τουρκίας και όχι την Ελλάδα.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Μετά την επίσκεψη του Ερντογάν και πέρα από το κλίμα που διαμορφώθηκε στις επίσημε δηλώσεις, υπήρξε μια συμφωνία να προχωρήσουμε παρακάτω με τις ομάδες εργασίας για τα ΜΟΕ, για να ξαναγίνουν κάποιες συναντήσεις. Όλα αυτά που συμβαίνουν τώρα, δυναμιτίζουν το κλίμα; Θα επανασχεδιάσετε αυτή την ελληνοτουρκική προσέγγιση; Υπάρχουν σκέψεις της κυβέρνησης να καταγγείλουν πιο επιθετικά την τουρκική στάση;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η δική μας στάση απέναντι στην Τουρκία και κατά τη διάρκεια της επίσκεψης αλλά και τώρα, είναι πάρα πολύ σαφής και πάρα πολύ συγκεκριμένη. Αυτό το οποίο λέμε, είναι ότι θα είναι καλύτερο και αποτελεσματικότερο και επωφελέστερο και εποικοδομητικότερο και για την Τουρκία αλλά και την ευρύτερη περιοχή, αν οι γείτονές μας ακολουθήσουν μια πολιτική σεβασμού του κράτους δικαίου, αν ακολουθήσουν μια πολιτική ειρηνική, αλληλεγγύης, συζήτησης, διπλωματικών οδών και προσπάθειας οικοδόμησης κλίματος εμπιστοσύνης, όχι μόνο με την Ελλάδα, αλλά με το σύνολο της ΕΕ. Η γνώμη μου είναι ότι θα υπάρχουν εξάρσεις, αυτή τη στιγμή βεβαίως κατανοώ ότι η τουρκική κυβέρνηση και ο κ. Ερντογάν αλλά και οι συνεργάτες του βρίσκονται υπό πίεση εξαιτίας του γεγονότος ότι θεωρούν πως ο ένας εκ των οκτώ που πήρε άσυλο από τη δευτεροβάθμια επιτροπή, ενεπλάκη με ενεργό τρόπο στο πραξικόπημα. Και γι΄ αυτό τον λόγο καταλαβαίνω την έντασή του. Αυτό όμως, σε τελευταία ανάλυση, θα πρέπει να καταλάβουν οι Τούρκοι φίλοι μας, ότι δεν θα το κρίνει ούτε ο κ. Ερντογάν, ούτε ο κ. Τσαβούσογλου, ούτε ο κ. Τσίπρας, ούτε εγώ, ούτε εσείς. Θα το κρίνει η ελληνική δικαιοσύνη στη βάση των αρχών της δίκαιης δίκης και στη βάση των αρχών που επιβάλλει το κράτος δικαίου. Αυτό θα πρέπει να το καταλάβουν στην Τουρκία, ότι εφόσον θέλουν να προχωρήσουν σε μια λογική κλίματος οικοδόμησης εμπιστοσύνης, θα πρέπει να σεβαστούν τις ευρωπαϊκές αρχές και τις ευρωπαϊκές αξίες. Και οι ευρωπαϊκές αρχές και οι ευρωπαϊκές αξίες είναι απολύτως συνδεδεμένες με το κράτος δικαίου και την τήρηση των νόμων αλλά και την υπεράσπιση των δικαιωμάτων.
ΠΟΛΛΑΛΗ: Πριν πάμε στα ζητήματα της οικονομίας, λοιπόν, για το Σκοπιανό. Πρόταση λύσης από την ελληνική κυβέρνηση, που να περιλαμβάνει και τη θέση του κυρίου Καμμένου θα υπάρξει;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εδώ μιλάμε για δύο διαφορετικά πράγματα. Από τη μια μεριά, εντός του 2018, ξέρετε και εσείς πάρα πολύ καλά ότι με δεδομένη και τη θετική στάση, που ακολουθεί η πολιτική ηγεσία της FYROM, υπάρχει ένα παράθυρο ευκαιρίας, δημιουργείται ένα παράθυρο ευκαιρίας για να επιλυθεί ένα πρόβλημα το οποίο εκκρεμεί εδώ και μια εικοσιπενταετία και στη χώρα μας αλλά και στη γειτονική χώρα. Η γνώμη μου, λοιπόν, είναι ότι πρέπει να αξιοποιήσουμε αυτό το παράθυρο ευκαιρίας. Πρέπει να βρούμε τους καταλληλότερους όρους και την καταλληλότερη διαδικασία έτσι ώστε να προχωρήσουμε στην επίλυση του ζητήματος- ξαναλέω – με δεδομένη τη στάση της ηγεσίας της FYROM. Σε ό,τι αφορά την ελληνική κυβέρνηση, μην έχετε καμία αμφιβολία ότι η θέση της…
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Σας κατηγορούν για διγλωσσία κύριε Τζανακόπουλε.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θα το δούμε αυτό. Θέλω να το συζητήσουμε λίγο αργότερα..
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Σύμφωνα με τις δηλώσεις του κυρίου Καμμένου.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αφού επιμένετε. Ο κύριος Καμμένος δήλωσε το εξής. Νομίζω ότι τήρησε μια υπεύθυνη στάση με δεδομένη τη διαφορετική πολιτική και ιδεολογική του καταγωγή, με δεδομένο το γεγονός ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν στην ελληνική κυβέρνηση δύο συνεργαζόμενα κόμματα τα οποία προέρχονται από διαφορετικές πολιτικές διαδρομές και διαφορετικές πολιτικές καταγωγές. Ο κύριος Καμμένος, δήλωσε ότι βεβαίως, έχει σοβαρές επιφυλάξεις σε σχέση με την προσπάθεια η οποία γίνεται. Ωστόσο, είπε και κάτι άλλο, ότι εφόσον υπάρχει μια συνολική συναίνεση στο πολιτικό σύστημα δεν πρόκειται ο ίδιος να σταθεί εμπόδιο στην επίλυση του ζητήματος.
ΠΟΛΛΑΛΗ: Άρα, στον γεωγραφικό προσδιορισμό κύριε Τζανακόπουλε, ο κύριος Καμμένος εκτιμάτε ότι θα συμφωνήσει;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εκτιμώ, ότι θα υπάρξει δυνατότητα για να προκύψει η ευρύτερη δυνατή συναίνεση για να έχουμε τη δυνατότητα να αξιοποιήσουμε το παράθυρο ευκαιρίας για την επίλυση του ζητήματος με σύνθετη ονομασία. Τώρα, επειδή έχει ακουστεί από τη Νέα Δημοκρατία, αρκετές φορές, ότι δεν υπάρχει περίπτωση να συναινέσει εάν η κυβέρνηση δεν είναι…
ΠΟΛΛΑΛΗ: Αρραγής.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: ..αν δεν είναι αρραγής και διάφορα τέτοια. Η Νέα Δημοκρατία, μου φαίνεται ότι ξεχνά την ίδια τη δική της ιστορία. Ξεχνά, κατ’ αρχήν, το γεγονός ότι έπαιξε τεράστιο ρόλο, ώστε να μην επιλυθεί το ζήτημα το 1992 και έπαιξε τεράστιο ρόλο στο να εκκρεμεί το πρόβλημα για 25 χρόνια. Θυμηθείτε, μόνο, για τη Νέα Δημοκρατία – η οποία μας κατηγορεί για διγλωσσία – ότι στο Συμβούλιο των Πολιτικών Αρχηγών το 1992, η τότε κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, η μονοκομματική κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, είχε εμφανιστεί με δύο εισηγήσεις. Δηλαδή, ήταν διαφορετική η εισήγηση του τότε υπουργού Εξωτερικών του κυρίου Σαμαρά και διαφορετική η εισήγηση του τότε πρωθυπουργού του κυρίου Κωνσταντίνου Μητσοτάκη. Επομένως, μια πολιτική δύναμη με αυτό το συγκεκριμένο παρελθόν σε αυτό το συγκεκριμένο ζήτημα είναι αρκετά περίεργο να κατηγορεί μια κυβέρνηση συνεργασίας για δήθεν διγλωσσία, επί του ζητήματος. Θυμηθείτε – νομίζω ότι πρέπει να επιμείνουμε σε αυτό – ότι σύμφωνα και με ρεπορτάζ, που είχε κάνει η «Καθημερινή» πριν από κάποια χρόνια, όταν παρουσιάστηκε η εισήγηση από τον τότε υπουργό Εξωτερικών, κύριο Σαμαρά στο Συμβούλιο των Πολιτικών Αρχηγών το 1992 στον τότε Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τον κύριο Κωνσταντίνο Καραμανλή, είχε ρωτήσει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας τον κύριο Μητσοτάκη «εσείς συμφωνείτε με την εισήγηση του υπουργού Εξωτερικών σας;». Και ο κύριος Μητσοτάκης είχε απαντήσει αρνητικά και με έμφαση. Και τότε ο κύριος Καραμανλής είχε ζητήσει την αποπομπή του κυρίου Σαμαρά από την αίθουσα όπου γινόταν το Συμβούλιο των Πολιτικών Αρχηγών.
ΠΟΛΛΑΛΗ: Αυτά είναι γνωστά.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι, δεν είναι γνωστά.
ΠΟΛΛΑΛΗ: Έχουν καταγραφεί στην ιστορία.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Έχουν καταγραφεί στην ιστορία, αλλά πρέπει να τα θυμίζουμε λίγο στη Ν.Δ., η οποία ξαφνικά τώρα θυμήθηκε ότι υπάρχει διγλωσσία σε ένα ζήτημα το οποίο ταλαιπωρεί τη χώρα για 25 χρόνια. Και νομίζω ότι σ’ αυτό στο οποίο πρέπει να εμμείνουμε είναι η προσπάθεια, που πρέπει να γίνει, για να δημιουργηθεί η ευρύτερη δυνατή συναίνεση για να δημιουργηθεί και η αίσθηση, η εικόνα -αν θέλετε- να δοθεί το μήνυμα ότι η Ελλάδα είναι ένας πυλώνας σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή, που βρίσκεται εδώ για να λύνει προβλήματα και όχι για να δημιουργεί προβλήματα.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Βέβαια, νομίζω ότι είμαστε στην αρχή της υπόθεσης αυτής. Ακόμα είμαστε στις διαπραγματεύσεις, δεν έχει μπει στο τραπέζι η πρόταση για την ονομασία, οπότε θα έχουμε πολύ χρόνο να συζητήσουμε για να δούμε και τα ειδικά θέματα. Αλλά, επειδή είσαστε, σήμερα, πρώτη εκπομπή του 2018, για να κάνουμε και την ατζέντα. Διαβάζω συνέχεια σε τίτλους «εκλογικό το 2018», δηλαδή, τα δύο βασικά πολιτικά κομβικά θέματα, τα πολιτικά, που θα απασχολήσουν το 2018…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Έχουν γίνει εκλογές στη χώρα από τον Σεπτέμβρη του 2015 μέχρι το Γενάρη του 2018, σήμερα δηλαδή, έξι, επτά φορές, οκτώ, δώδεκα, ούτε και θυμάμαι, έχουμε χάσει τον λογαριασμό…
ΠΟΛΛΑΛΗ: Με τις τελευταίες παροχές σας κατηγόρησαν για εκλογικές παροχές..
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Και πέρυσι μας είχαν κατηγορήσει ότι…
ΠΟΛΛΑΛΗ: Βέβαια η αγορά το αντιμετώπισε πολύ θετικά, είναι γεγονός αυτό και από τα στοιχεία φαίνεται και από τις δηλώσεις των εκπροσώπων της. Αυτό, όμως, εσείς από την πλευρά σας ως κυβέρνηση, με τα μερίσματα, με τα επιδόματα, με αυτά τα χρήματα που δόθηκαν στην κοινωνία, μήπως μας προϊδεάζεται έτσι και για ενδεχόμενο εκλογών;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εδώ συζητάμε για δύο διαφορετικές πολιτικές αντιλήψεις. Η μία πολιτική αντίληψη λέει ότι τα επιδόματα δίνονται για να οικοδομηθεί ένα προεκλογικό κλίμα, για να δημιουργηθεί η αίσθηση στους πολίτες ότι η κυβέρνηση βρίσκεται δίπλα τους και πάρα πολύ γρήγορά η κυβέρνηση θα προχωρήσει σε εκλογές. Αυτή είναι η αντίληψη που είχε το παλιό πολιτικό σύστημα. Αυτή δεν είναι η δική μας αντίληψη και νομίζω ότι το έχουμε αποδείξει από το 2015 και μετά. Θυμάμαι πέρυσι, μετά την ανακοίνωση του Πρωθυπουργού, για την εφάπαξ παροχή της 13ης σύνταξης του κοινωνικού μερίσματος ύψους 617 εκατομμυρίων ευρώ, όλοι είχαν πλημυρίσει τη δημόσια συζήτηση με προβλέψεις περί εκλογών. Τελικά, η πρόβλεψη αποδείχθηκε λανθασμένη από τα ίδια τα πράγματα. Έτσι και τώρα, θα φανεί ότι η λογική της υποστήριξης των αδυνάμων, η λογική της υποστήριξης των ανέργων, η λογική της υποστήριξης των ανθρώπων οι οποίοι έχουν υποστεί τα μεγαλύτερα πλήγματα από την οκταετή κρίση, δεν έχει σε καμία περίπτωση να κάνει με τον οποιονδήποτε προεκλογικό σχεδιασμό, αλλά, αντιθέτως, είναι στον πυρήνα της λογικής της σημερινής κυβέρνησης.
ΠΟΛΛΑΛΗ: Τίποτα, λοιπόν, δεν μπορεί να σας βγάλει από τον προγραμματισμό για εκλογές στο κλείσιμο της τετραετίας;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ο προγραμματισμός μας έχει ως εξής: Να ολοκληρώσουμε την τρίτη αξιολόγηση. Να περάσουμε στην διαπραγμάτευση με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς, αλλά και με το ΔΝΤ, για την περαιτέρω συγκεκριμενοποίηση των μέτρων του ελληνικού χρέους. Να ορίσουμε το πλαίσιο της μεταμνημονιακής εποπτείας της ελληνικής οικονομίας και από εκεί…
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Θα είναι «καθαρή έξοδος» κύριε Τζανακόπουλε;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Τι σημαίνει «καθαρή έξοδος»;
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Είναι ένας πολιτικός όρος. Δεν είναι τεχνοκρατικός. Αλλά τον όρο τον έχετε εισαγάγει εσείς.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αν μου επιτρέπεται, τον όρο αυτό τον έχει εισάγει στη δημόσια συζήτηση και ο κύριος Μοσκοβισί και ο κύριος Ντάϊσεμπλουμ, δεν τον έχει εισάγει η ελληνική πλευρά. Λοιπόν, τι σημαίνει…
ΠΟΛΛΑΛΗ: Είχατε και μια δημόσια διαφωνία με τον κεντρικό τραπεζίτη γι’ αυτό το ζήτημα.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Με μπλέκετε σε πάρα πολλά θέματα και πρέπει να προλάβω να απαντήσω σιγά-σιγά.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Απαντάτε σε όλα, τώρα.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ποιος είναι ο πολιτικός σχεδιασμός της κυβέρνησης; Ο πολιτικός σχεδιασμός της κυβέρνησης είναι να έχουμε τη δυνατότητα τον Αύγουστο του 2018 να αναχρηματοδοτούμε το χρέος χωρίς τη στήριξη του επίσημου τομέα. Δηλαδή, να μην υπάρξει νέα δανειακή σύμβαση, πράγμα το οποίο έχει αποκλειστεί από το σύνολο των πολιτικών και τεχνοκρατικών δυνάμεων, που εμπλέκονται στο ελληνικό πρόγραμμα. Άρα, λοιπόν, βαδίζουμε στην κατεύθυνση μιας αυτοδύναμης εξόδου της Ελλάδας στις αγορές χρήματος από το Σεπτέμβρη του 2018, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι δεν θα λειτουργεί, πλέον, ο μηχανισμός επιτροπείας, που είναι πάρα πολύ απλός, αν θέλετε. Τι είναι αυτός ο μηχανισμός επιτροπείας; Ότι εμείς πρέπει να παραδίδουμε μεταρρυθμίσεις για να παίρνουμε χρήματα. Δηλαδή, να γίνονται εκταμιεύσεις δόσεων από το δάνειο, το οποίο μας έχει χορηγήσει ο επίσημος τομέας, για να μπορούμε να αποπληρώνουμε το χρέος μας. Εφόσον έχουμε τη δυνατότητα να βγούμε στις αγορές χρήματος αυτοδύναμα, δηλαδή, χωρίς να υπάρχει χορήγηση δανείου από τη μεριά των σημερινών δανειστών μας, ολόκληρος αυτός ο μηχανισμός επιτροπείας δεν έχει πλέον βάση. Δεν έχει πλέον λόγο ύπαρξης. Αυτό, δεν σημαίνει βεβαίως ότι δεν θα υπάρχει δημοσιονομική εποπτεία. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα υπάρχει εποπτεία και από το σύμφωνο σταθερότητας, αλλά και από τους κανόνες οι οποίοι υπάρχουν στην Ευρωζώνη συνολικά. Ωστόσο, νομίζω, ότι αλλάζει ολόκληρη η λογική, που έχει επιβληθεί στη χώρα από το 2010 και μετά και νομίζω ότι γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο ο Σεπτέμβριος του 2018 είναι ένα πολιτικό ορόσημο.
ΠΟΛΛΑΛΗ: Εκεί, καλά δεν θα ήταν, όμως, αν έχετε επιτύχει όλη αυτή την πορεία που λέτε, να ζητήσετε ενδεχομένως τη ψήφο του ελληνικού λαού. Με δεδομένα καλά για εσάς;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ο λόγος για τον οποίο κάνουμε τον σχεδιασμό να εξαντλήσουμε την τετραετία έχει – αν θέλετε- δύο βάσεις: Η πρώτη αφορά το ότι η οικονομική σταθερότητα στη χώρα πρέπει να εμπεδωθεί στο βάθος του χρόνου. Επομένως, το να σταματήσεις την τετραετία και να πας σε εκλογές μόνο και μόνο επειδή θεωρείς ότι είναι το κατάλληλο πολιτικό «μομέντουμ», υπάρχει περίπτωση να δημιουργήσει αναστάτωση στην ελληνική οικονομία, σε μια στιγμή ακριβώς, όπου θα είναι η μεταβατική από την μνημονιακή επιτροπεία στην περίοδο της σταθερότητας. Ο δεύτερος λόγος, είναι ότι η χώρα επιτέλους πέρα από την οικονομική σταθερότητα χρειάζεται και πολιτική σταθερότητα. Δηλαδή, χρειάζεται μια κυβέρνηση, η οποία να έχει και τη δυνατότητα, αλλά, και το πολιτικό σχέδιο να εξαντλήσει την τετραετία. Αυτό θα είναι μια εξαίρεση – αν θέλετε- που θα προοιωνίζεται και ένα νέο κανόνα: Τον κανόνα της πολιτικής σταθερότητας, η οποία επανέρχεται στη χώρα μαζί με την οικονομική σταθερότητα.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Και για να το κλείσουμε τώρα. Ο κύριος Στουρνάρας, αποτελεί εμπόδιο σ’ αυτή την πορεία της κυβέρνησης;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ο κύριος Στουρνάρας, είναι ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας. Οφείλει να λειτουργεί με βάση τα καθήκοντα και τις αρμοδιότητές του, πάντοτε στο πλαίσιο των γενικών πολιτικών που καθορίζονται από το υπουργικό συμβούλιο. Ο κύριος Στουρνάρας έχει τη δικιά του δουλειά, εμείς έχουμε τη δικιά μας δουλειά. Ωστόσο, το πλαίσιο εντός του οποίου οφείλει να γίνεται η δουλειά του κύριος Στουρνάρα, είναι η γενική πολιτική κατεύθυνση την οποία ορίζει η κυβέρνηση, που έχει εκλεγεί από τον ελληνικό λαό.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Τζανακόπουλε, να σας ευχαριστήσουμε πάρα πολύ, που ήσασταν σήμερα μαζί μας.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Και εγώ σας ευχαριστώ..