Κύρια σημεία
→ Ολοκληρώθηκε η 1η φάση συζητήσεων με δανειστές. Σαφής η βούληση όλων των πλευρών να μην υπάρξουν καθυστερήσεις κατά την 3η αξιολόγηση. Ήδη έχουν κλείσει με θετικό τρόπο μια σειρά από ζητήματα:
→ 1. Eξωδικαστικός συμβιβασμός: Ρύθμιση οφειλών €20000-50000 για τους ελεύθ. επαγγελματίες με δυνατότητα 120 δόσεων & κούρεμα προσαυξήσεων 85%
→ 2. Ρύθμιση για συντάξεις χηρείας: ύπαρξη κατώτατου πλαφόν στο ύψος της εθνικής σύνταξης τόσο για τον/την σύζυγο όσο και για τα τέκνα.
→ 3. Διάσωση του ΕΔΟΕΑΠ για τον οποίο αναμένεται το επόμενο διάστημα ρύθμιση για τη διασφάλιση της βιωσιμότητάς του. Η κυβέρνηση καταφέρνει να επιλύσει το πρόβλημα. Όμως οι κατ’εξακολούθηση οργανωτές της απεργοσπασίας βρίσκονται πάλι απέναντι. Οι δημοσιογραφικοί όμιλοι των κων Μαρινάκη, Αλαφούζου, Αναστασιάδη, Κουρτάκη πρωταγωνιστούν στην επιχείρηση ναρκοθέτησης της διάσωσης του ΕΔΟΕΑΠ.
→ Παρά τη (νέα) επέλαση καταστροφολογίας από την αντιπολίτευση & μερίδα ΜΜΕ, η αξιολόγηση θα ολοκληρωθεί δίχως πρόσθετα δημοσιονομικά μέτρα. Η ελληνική οικονομία τόσο το 2017 όσο & το 2018 θα βρίσκεται εντός δημοσιονομικών στόχων, διαψεύδοντας τα σενάρια περί δημοσιονομικού κενού. Το 2017 αναμένεται δημοσιονομική υπεραπόδοση: Μας δίνεται η δυνατότητα να προχωρήσουμε στην απόδοση κοινωνικού μερίσματος όπως και το 2016.
→ Τι στάση θα κρατήσει η αξιωματική αντιπολίτευση; Ο κ. Μητσοτάκης θα ευθυγραμμιστεί με τις εισηγήσεις των πλέον ακραίων του κόμματος του; Θα επαναλάβει το περσινό ολίσθημα καταψήφισης της 13ης σύνταξης στους χαμηλοσυνταξιούχους ή θα αλλάξει στάση & θα ψηφίσει τη νέα ενίσχυση;
→ Η κυβέρνηση, με τη διεξαγωγή των Περιφερειακών Συνεδρίων, προχωρά στον σχεδιασμό ενός αξιόπιστου και βιώσιμου παραγωγικού μοντέλου. Ήδη εντείνεται η προετοιμασία για το 6ο Συνέδριο στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης (12-13/11) & το 7ο των Ιονίων Νήσων (2-5/12). Όσο προχωράμε το σχέδιο για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, η αξιωματική αντιπολίτευση απουσιάζει από το πεδίο των προτάσεων.
→ Η ΝΔ αναζητά διέξοδο από την πραγματικότητα φτιάχνοντας σκιάχτρα: κατάρρευση εσόδων, αγορά του αιώνα στα εξοπλιστικά, εικόνα βίας & ανομίας. Ευτυχώς για τη χώρα & δυστυχώς για τη ΝΔ, μέρα τη μέρα υλοποιείται το πολιτικό σχέδιο με το οποίο εκλέχθηκε η παρούσα κυβέρνηση το Σεπ 2015. Όσο η χώρα βαδίζει σταθερά προς την έξοδο από τα μνημόνια, η υλοποίηση του σχεδίου θα επιταχύνεται προς όφελος της κοινωνικής πλειοψηφίας.
→ Ενώ Νέα Δημοκρατία & κ. Μητσοτάκης καταθέτουν οργή & αποτροπιασμό για την έξαρση βίας & ανομίας στη χώρα, δίνουν συγχαρητήρια στην Ελληνική Αστυνομία για τις επιτυχίες της. Μετά τα αποτυχημένα σενάρια του φιλοεπενδυτή ηγέτη, προστάτη των αρίστων & πολέμιου της οικογενειοκρατίας, η ΝΔ φαίνεται σε σύγχυση & αδιεξόδο. Σε κάθε περίπτωση, οι απαραίτητες απαντήσεις και στο θέμα της ασφάλειας θα δοθούν από τον Πρωθυπουργό την Παρασκευή στη Βουλή. Ο κ. Μητσοτάκης θα ερωτηθεί όμως & για την κάλυψη στον κ. Αυγενάκη που φέρεται να σχετίζεται άμεσα με άτομα του κοινού ποινικού δικαίου.
→ Στη Βουλή θα δοθεί η ευκαιρία να παρουσιαστούν τα αποτελέσματα της Ε.Α. αλλά & της νέας αντίληψης για την αντεγκληματική πολιτική. Μιας πολιτικής που μεριμνά τόσο για την προστασία των πολιτών όσο όμως& για την υπεράσπιση & διεύρυνση των ατομικών ελευθεριών & δικαιωμάτων.
→ Σε αυτό εξάλλου το πλαίσιο της προστασίας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των δημοκρατικών ελευθεριών, κατατέθηκε η υποψηφιότητα του σημερινούν Υπουργού Μεταναστευτικής Πολιτικής κου Γιάννη Μουζάλα για την θέση του Επιτρόπου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Συμβουλίου της Ευρώπης. Μια πιθανή ευδοκίμηση της θα αποτελέσει μεγάλη τιμή για τη χώρα μας & αναγνώριση της τεράστιας προσπάθειάς της για ανθρωπιστική διαχείριση της προσφυγικής κρίσης.
Απομαγνητοφώνηση
Κυρίες και κύριοι,
Την προηγούμενη Παρασκευή, όπως γνωρίζετε, ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση των συζητήσεων με τους εκπροσώπους των δανειστών, από την οποία πλέον καθίσταται σαφής η κοινή βούληση των πλευρών να μην υπάρξουν καθυστερήσεις στην διαδικασία της τρίτης αξιολόγησης.
Ήδη έχουν κλείσει με θετικό τρόπο μια σειρά από ζητήματα.
Η ρύθμιση των οφειλών ύψους από 20.000 ως 50.000 ευρώ, για τους ελεύθερους επαγγελματίες, στα πλαίσια του εξωδικαστικού συμβιβασμού, η οποία περιλαμβάνει τη δυνατότητα 120 δόσεων, με κούρεμα των προσαυξήσεων της τάξης του 85%. Σε αντιστοίχηση με αυτή τη ρύθμιση θα εκδοθούν και οι σχετικές υπουργικές αποφάσεις για τη ρύθμιση των οφειλών προς τα ασφαλιστικά ταμεία και το Δημόσιο.
Η ρύθμιση για τις συντάξεις χηρείας, για τις οποίες συμφωνήθηκε η ύπαρξη κατώτατου πλαφόν στο ύψος της εθνικής σύνταξης τόσο για τον ή την σύζυγο όσο και για τα τέκνα.
Η διάσωση του ΕΔΟΕΑΠ για τον οποίο αναμένεται το επόμενο διάστημα η ρύθμιση για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του.
Και στο θέμα αυτό η Κυβέρνηση αφουγκραζόμενη την αγωνία των δημοσιογράφων, αλλά και όλων των εργαζομένων στον Τύπο καταφέρνει να επιλύσει το πρόβλημα.
Το δυστύχημα είναι ότι και σε αυτό το πεδίο οι κατ’ εξακολούθηση οργανωτές της απεργοσπασίας που δήθεν κόπτονται για τα δικαιώματα των δημοσιογράφων βρίσκονται για άλλη μια φορά απέναντι.
Οι δημοσιογραφικοί όμιλοι των κυρίων Μαρινάκη, Αλαφούζου, Αναστασιάδη και Κουρτάκη, πρωταγωνιστούν στην επιχείρηση ναρκοθέτησης της διάσωσης του ΕΔΟΕΑΠ αποδεικνύοντας για άλλη μια φορά τόσο τις πολιτικές τους σκοπιμότητες όσο και την πλήρη αδιαφορία για τα συμφέροντα και τις ανάγκες του δημοσιογραφικού κόσμου, αλλά και όλων των εργαζόμενων στον Τύπο.
Στόχος της ελληνικής Κυβέρνησης πάντως είναι να προχωρήσουν τάχιστα όλα τα υπόλοιπα ζητήματα που εκκρεμούν και να υπάρξει, το συντομότερο δυνατό, η συμφωνία για την ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης.
Το βασικό στοιχείο που πρέπει να υπογραμμιστεί είναι ότι παρά τον παροξυσμό καταστροφολογίας από την αντιπολίτευση, αλλά και μερίδα των ΜΜΕ, η αξιολόγηση θα ολοκληρωθεί δίχως πρόσθετα δημοσιονομικά μέτρα.
Και αυτό διότι η ελληνική οικονομία τόσο το 2017 όσο και το 2018 θα βρίσκεται εντός δημοσιονομικών στόχων, διαψεύδοντας τα σενάρια περί δημοσιονομικού κενού.
Μάλιστα, όσον αφορά το 2017, αναμένεται να καταγραφεί δημοσιονομική υπεραπόδοση, η οποία μας δίνει τη δυνατότητα να προχωρήσουμε στην απόδοση κοινωνικού μερίσματος, όπως αντίστοιχα συνέβη και στο τέλος του 2016.
Αναμένεται το επόμενο διάστημα, να συγκεκριμενοποιηθεί τόσο το ποσό όσο και το πού θα κατευθυνθεί στοχευμένα αυτή η ενίσχυση.
Και στο θέμα αυτό, έχει μεγάλη σημασία να δούμε τη στάση που θα κρατήσει η αξιωματική αντιπολίτευση.
Αν, δηλαδή, ο κ. Μητσοτάκης θα ευθυγραμμιστεί με τις εισηγήσεις των πλέον ακραίων του κόμματος του, επαναλαμβάνοντας το περσινό του ολίσθημα όταν και καταψήφισε την παροχή 13ης σύνταξης στους χαμηλοσυνταξιούχους ή αν τελικά θα υποχωρήσει και θα ψηφίσει τη σημαντική αυτή ενίσχυση.
Παράλληλα, η Κυβέρνηση προχωρά με συγκεκριμένα βήματα τον αναπτυξιακό σχεδιασμό για την χώρα, για ένα αξιόπιστο και βιώσιμο παραγωγικό μοντέλο.
Επίκεντρο αυτού του σχεδιασμού, είναι η διαβούλευση και οι συνεργασία με τους φορείς κάθε περιοχής και φυσικά με την τοπική αυτοδιοίκηση και αυτή η λογική είναι που διαπερνά τη διεξαγωγή των Περιφερειακών Συνεδρίων ανά τη χώρα.
Την περασμένη εβδομάδα, διεξήχθη με μεγάλη επιτυχία, το Συνέδριο στην Ήπειρο ενώ ήδη εντείνεται η προετοιμασία για το επόμενο Συνέδριο της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης το οποίο θα διεξαχθεί στις 12 και 13 Νοεμβρίου στην Κομοτηνή ενώ θα ακολουθήσει το Συνέδριο των Ιόνιων Νήσων στις 4 και 5 Δεκεμβρίου.
Την ίδια στιγμή που το σχέδιο για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας προχωρά μεθοδικά και με ιεραρχήσεις, η αξιωματική αντιπολίτευση όχι μόνο απουσιάζει παντελώς από το πεδίο των προτάσεων αλλά επιλέγει να αναζητά διέξοδο από την πραγματικότητα, φτιάχνοντας σκιάχτρα.
Είτε για τη δήθεν κατάρρευση των εσόδων, είτε για τη δήθεν αγορά του αιώνα στα εξοπλιστικά, είτε για τη δήθεν εικόνα βίας και ανομίας.
Αναζητά διέξοδο από την πραγματικότητα, η οποία ευτυχώς για τη χώρα αλλά δυστυχώς για τη ΝΔ, αποδεικνύει με σαφήνεια το εξής απλούστατο:
Ότι μέρα με τη μέρα υλοποιείται το πολιτικό σχέδιο με το οποίο εκλέχθηκε η παρούσα Κυβέρνηση το Σεπτέμβριο του 2015 και όσο η χώρα βαδίζει με σταθερά βήματα προς την έξοδο από τα μνημόνια, η υλοποίηση αυτού του σχεδίου θα επιταχύνεται προς όφελος της κοινωνικής πλειοψηφίας.
Είναι αυτός ακριβώς ο λόγος πίσω από τις διαρκείς παλινωδίες του κ. Μητσοτάκη και του κόμματος του.
Που τις τελευταίες μέρες καταθέτουν την οργή και τον αποτροπιασμό τους για την έξαρση της βίας και ανομίας στη χώρα. Την ίδια στιγμή όμως, δίνουν συγχαρητήρια στην Ελληνική Αστυνομία για μια σειρά από επιτυχίες της.
Μας είναι πράγματι αδύνατο να παρακολουθήσουμε τη σκέψη του κ. Μητσοτάκη και του επιτελείου του.
Είναι όμως προφανές ότι μετά τα «επιτυχημένα» σενάρια του «φιλοεπενδυτή» ηγέτη, του «προστάτη» των αρίστων και του «πολεμίου» της οικογενειοκρατίας, η αξιωματική αντιπολίτευση παρουσιάζει για μια ακόμα φορά εικόνα σύγχυσης και αδιεξόδου.
Σε κάθε περίπτωση, οι απαραίτητες απαντήσεις στο θέμα της ασφάλειας θα δοθούν και από τον Πρωθυπουργό την ερχόμενη Παρασκευή στη Βουλή.
Εκεί όμως θα τεθούν και τα συγκεκριμένα ερωτήματα προς τον κ. Μητσοτάκη για την κάλυψη που παρέχει στον Κύριο Αυγενάκη ο οποίος φέρεται ότι διατηρούσε ειδικές σχέσεις και παρείχε εξυπηρετήσεις σε άτομα του κοινού ποινικού δικαίου.
Πέραν τούτου όμως, ενώπιον της Εθνικής Αντιπροσωπείας, θα παρουσιαστούν αναλυτικά τα δεδομένα που καταρρίπτουν έναν ακόμα ψεύτικο ισχυρισμό της ΝΔ.
Κάτι που δεν είναι ιδιαιτέρως δύσκολο, αναφέροντας μονάχα ορισμένα από τα αποτελέσματα των επιχειρήσεων της ΕΛ.ΑΣ τα τελευταία χρόνια.
Τις συλλήψεις των απαγωγέων του επιχειρηματία Λεμπιδάκη, του αποστολέα των εκρηκτικών δεμάτων, μέχρι και την εξάρθρωση για πρώτη φορά των εγκληματικών συμμοριών διακίνησης ναρκωτικών στα Εξάρχεια.
Και ειδικότερα, διότι αυτό είναι η ουσία του ζητήματος, θα δοθεί η ευκαιρία ώστε να παρουσιαστούν τα συγκεκριμένα αποτελέσματα της νέας αντίληψης για την αντεγκληματική πολιτική.
Μιας αντίληψης που βρίσκεται πλήρως στον αντίποδα του κράτους της καταστολής και των σιδηρόφρακτων πόλεων της περιόδου 2010-2014.
Μια πολιτική που δεν πριμοδοτεί την ασφάλεια έναντι της ελευθερίας, αλλά αντιθέτως μεριμνά τόσο για την προστασία των πολιτών όσο όμως και για την υπεράσπιση και τη διεύρυνση των ατομικών ελευθεριών και δικαιωμάτων.
Και αυτή είναι μια αρχή που στη βάση της έχει την υπεράσπιση της ίδιας της δημοκρατίας και της δικαιοκρατίας.
Σε αυτό εξάλλου το πλαίσιο της προστασίας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των δημοκρατικών ελευθεριών κατατέθηκε και η υποψηφιότητα του σημερινού Υπουργού Μεταναστευτικής Πολιτικής του κ. Γιάννη Μουζάλα για την θέση του Επιτρόπου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Συμβουλίου της Ευρώπης.
Μια πιθανή ευδοκίμηση της υποψηφιότητας αυτής την οποία η ελληνική Κυβέρνηση στηρίζει με όλες της τις δυνάμεις θα αποτελέσει μια μεγάλη τιμή για τη χώρα αλλά και μια αναγνώριση των τεράστιων προσπαθειών όχι μόνο της Κυβέρνησης αλλά και του συνόλου του ελληνικού λαού για την ανθρωπιστική διαχείριση της προσφυγικής κρίσης.
Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας
ΤΣΑΚΙΡΗΣ: Κύριε εκπρόσωπε, θα ήθελα να σας ρωτήσω, με αφορμή τα όσα συμβαίνουν σήμερα στη Χειμάρρα. Βλέπουμε ότι αγνοεί η αλβανική κυβέρνηση τις αποφάσεις της δικαιοσύνης και προχωρά σε κατεδαφίσεις, υπάρχουν εντάσεις. Έχει κάποιο σχόλιο η ελληνική κυβέρνηση και τι προτίθεται να κάνει γι’ αυτό;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Παρακολουθούμε πάρα πολύ στενά τις εξελίξεις στη Χειμάρρα και η ελληνική κυβέρνηση εργάζεται για την προστασία, τόσο των μειονοτικών όσο και των περιουσιακών δικαιωμάτων της ελληνικής εθνικής μειονότητας στην Αλβανία. Από κει και πέρα, οι πρωτοβουλίες που παίρνει το υπουργείο Εξωτερικών για την προστασία ακριβώς αυτών των δικαιωμάτων είναι διαρκής και συνεχής.
ΖΟΡΜΠΑ: Κύριε εκπρόσωπε, ήθελα να ρωτήσω σχετικά με τον κ. Μουζάλα και τις κριτικές που δέχθηκε χθες κατά την συνεδρίαση της Πολιτικής Γραμματείας του ΣΥΡΙΖΑ. Τίθεται θέμα παραίτησής του, τίθεται θέμα απομάκρυνσής του, τίθεται θέμα αντικατάστασής του ενόψει της πρότασης υποψηφιότητάς του από την ελληνική κυβέρνηση; Και εν πάση περιπτώσει είναι πολιτική Μουζάλα; Εγκαλείται ο κ. Μουζάλας για κάποιες ολιγωρίες σε σχέση με τις συνθήκες διαβίωσης των προσφύγων;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Από τη δική μου πλευρά, δεν θα κάνω σχόλιο σε σχέση με τις εσωκομματικές διαδικασίες του ΣΥΡΙΖΑ. Αυτό το οποίο μπορώ να σας πω είναι ότι, ο κ. Μουζάλας απολαύει της απόλυτης εμπιστοσύνης του πρωθυπουργού. Δεν τίθεται κανένα απολύτως θέμα παραίτησής του και αυτό το οποίο οφείλω να υπογραμμίσω με τη μεγαλύτερη δυνατή σαφήνεια, είναι ότι ο κ. Μουζάλας ως υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής δεν εφαρμόζει τη δική του πολική, αλλά αντιθέτως στο πλαίσιο των κατευθυντήριων γραμμών που συναποφασίζει το υπουργικό Συμβούλιο, υλοποιεί την κυβερνητική πολιτική, πάντοτε σε συνεννόηση και πάντοτε σε πολύ καλή συνεργασία με τον Έλληνα Πρωθυπουργό.
ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ: Κύριε εκπρόσωπε, θέλω να μου πείτε, ποιος είναι υπεύθυνος για την μεταναστευτική πολιτική; Είναι ο κ. Μουζάλας ή ο κ. Φλαμπουράρης; Καθώς πριν φύγει για την Αμερική ο Πρωθυπουργός, ενεργοποιήθηκε η Επιτροπή η οποία λειτουργούσε τον Μάρτιο του ’16. Ποιος είναι τελικά υπεύθυνος; Ο κ. Μουζάλας ή ο κ. Φλαμπουράρης;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θα σας πω. Υπεύθυνος για τη μεταναστευτική πολιτική της ελληνικής κυβέρνησης και την προσφυγική πολιτική της ελληνικής κυβέρνησης, είναι η ελληνική κυβέρνηση στο σύνολο της και το Υπουργικό Συμβούλιο. Από κει και πέρα, ο κ. Μουζάλας είναι επικεφαλής του υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής και έχει την βασική ευθύνη για τη χάραξη της μεταναστευτικής πολιτικής, πάντοτε σε συνεργασία με τον Έλληνα Πρωθυπουργό. Ωστόσο, πρέπει να γνωρίζετε, ότι η διαχείριση της μεταναστευτικής και της προσφυγικής κρίσης απαιτεί την συνεργασία πολλών συναρμόδιων υπουργείων και ακριβώς στο πλαίσιο αυτό, έχει συγκροτηθεί ομάδα συντονισμού των συναρμόδιων υπουργών. Ξέρετε ότι εμπλέκεται το υπουργείο Εσωτερικών, το υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής, το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, το υπουργείο Παιδείας, το υπουργείο Υγείας. Ακριβώς, λοιπόν, σε αυτό το πλαίσιο της αναγκαίας συνεργασίας και του αναγκαίου συντονισμού μεταξύ των υπουργείων έχει συγκροτηθεί η συγκεκριμένη ομάδα, της οποίας συντονιστής έχει τεθεί ο υπουργός Επικρατείας κ. Φλαμπουράρης, ο οποίος όπως γνωρίζετε, είναι και ένας από τους υπουργούς Επικρατείας που είναι αρμόδιοι για τον συντονισμό του κυβερνητικού έργου. Επομένως, νομίζω, ότι δεν υπάρχει καμία αντίθεση και καμία αντιπαράθεση στον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η ελληνική κυβέρνηση για την διαχείριση της προσφυγικής κρίσης και του μεταναστευτικού ζητήματος.
ΑΝΤΖΟΛΕΤΟΣ: Πάνω σε αυτό θα ήθελα να ρωτήσω, διευκρινιστικά. Επειδή όντως έχει κλειδώσει η υποψηφιότητα του κυρίου Μουζάλα για Επίτροπος στο Συμβούλιο της Ευρώπης, υπάρχει κάποιος χρονικός ορίζοντας στον οποίο θα παραμείνει στη θέση του, με δεδομένο ότι θα ξεκινήσουν κάποιες διαδικασίες από εδώ και πέρα γι’ αυτή την υποψηφιότητα;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η θέση του κυρίου Μουζάλα καλύπτεται από τον κύριο Μουζάλα. Εφόσον προχωρήσουν οι διαδικασίες και ευδοκιμήσει η υποψηφιότητά του για το Συμβούλιο της Ευρώπης, τότε προφανώς δεν θα μπορεί να είναι ταυτόχρονα και υπουργός της ελληνικής κυβέρνησης. Καταλαβαίνετε ότι αυτές οι δύο θέσεις είναι ασυμβίβαστες. Ωστόσο, μέχρι να δούμε την εξέλιξη της πορείας της υποψηφιότητας αυτής, ο κύριος Μουζάλας είναι επικεφαλής του υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής και όπως σας είπα προηγουμένως, απολαύει τη πλήρη εμπιστοσύνη του Πρωθυπουργού.
ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, διευκρινιστικά. Εφόσον ο κύριος Μουζάλας πάει στο Συμβούλιο της Ευρώπης, η σκέψη της κυβέρνησης είναι να αντικατασταθεί στο υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής ή οι αρμοδιότητες αυτές να επιμεριστούν στον κύριο Φλαμπουράρη και το υπουργείο Εσωτερικών;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Υπάρχει υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής. Επομένως, είναι συγκροτημένη η δομή της ελληνικής κυβέρνησης και της ελληνικής διοίκησης. Δεν καταλαβαίνω την ερώτησή σας.
ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, θέλω να σας ρωτήσω επ’ αυτού. Υπάρχουν κάποιες πληροφορίες, αποτυπώνονται και σε ένα δημοσίευμα του reader.gr, σχετικά με πιέσεις τις οποίες δέχτηκε και επικρίσεις στην τελευταία Σύνοδο Κορυφής για τη διαχείριση του προσφυγικού, από την καγκελάριο Μέρκελ ο Πρωθυπουργός. Ποιο είναι το σχόλιό σας.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Με την καγκελάριο Μέρκελ ο Πρωθυπουργός συζητά για όλα τα ζητήματα. Δεν έχει δεχθεί καμία απολύτως επίκριση. Αντιθέτως, βρισκόμαστε σε πολύ καλή συνεργασία με την γερμανική κυβέρνηση για να διαχειριζόμαστε από κοινού, ως χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και της Ευρωζώνης, ένα μεγάλο ζήτημα το οποίο έχει διχάσει σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό την Ευρώπη. Αντιθέτως, η Γερμανία είναι πλήρως υποστηρικτική στις προσπάθειες της ελληνικής κυβέρνησης για την ανθρωπιστική διαχείριση του μεταναστευτικού και προσφυγικού ζητήματος.
ΣΒΕΡΚΟΣ: Επ’ αυτού συνεχίζω, εάν όμως δεν ευδοκιμήσει αυτή η υποψηφιότητα;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Παραμένει ο κύριος Μουζάλας υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής.
ΣΥΜΕΩΝΙΔΗΣ: Για το Προσφυγικό. Έχει δεχθεί όμως επικρίσεις η ελληνική κυβέρνηση από διεθνή μέσα ενημέρωσης, από διεθνείς οργανισμούς και φορείς. Εσωκομματικά υπάρχουν αντιδράσεις στο Σύριζα όσον αφορά τις συνθήκες διαβίωσης στους προσφυγικούς καταυλισμούς. Υπάρχει κάποιο σχόλιο της κυβέρνησης πάνω σε αυτό;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η Ελλάδα έχει κληθεί να αντιμετωπίσει το βάρος της προσφυγικής κρίσης χωρίς την απαραίτητη αλληλεγγύη από πολλές χώρες, από πολλά κράτη-μέλη της Ε.Ε. Επομένως, θα έπρεπε όσοι ασκούν κριτική να στρέφουν τα βέλη τους περισσότερο σε εκείνους οι οποίοι αποφάσισαν να κλείσουν τα σύνορά τους και αναφέρομαι στις χώρες του Βίζενγκραντ κυρίαρχα πριν από ένα χρόνο, και δημιούργησαν στην πραγματικότητα ένα τεράστιο βάρος για την Ελλάδα. Από εκεί και πέρα, ως ελληνική κυβέρνηση προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε το προσφυγικό πρόβλημα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Και ακριβώς για να αντιμετωπίσουμε τα υπαρκτά προβλήματα, τα οποία αναφέρατε, εκπονούμε σχέδιο ως ελληνική κυβέρνηση, για να μπορέσουμε να βελτιώσουμε τις συνθήκες διαβίωσης και αυτό είναι κυρίαρχο μέλημα και καθημερινή μας μέριμνα.
ΓΚΑΝΤΩΝΑ: Ήθελα να ρωτήσω, κύριε Εκπρόσωπε, πόσο σύντομα θα πρέπει να περιμένουμε νέα έξοδο στις αγορές, με αφορμή την αναφορά που είχε κάνει ο κ. Τσακαλώτος στο τελευταίο Αναπτυξιακό Συνέδριο στην Ήπειρο. Από την τοποθέτησή του, τουλάχιστον, είχε εμφανιστεί πολύ σίγουρος.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό το οποίο μπορώ να σας πω είναι, ότι υπάρχει στον σχεδιασμό της ελληνικής κυβέρνησης η επεξεργασία σχεδίων για σύντομη έξοδο στις αγορές. Δεν μπορώ να προσδιορίσω συγκεκριμένη ημερομηνία. Ωστόσο, είναι απαραίτητες μια σειρά από έξοδοι για να προετοιμάσουν το έδαφος, ώστε τον Αύγουστο του 2018 να έχουμε καταφέρει να δημιουργήσουμε ένα τέτοιο προφίλ του ελληνικού χρέους, που θα επιτρέπει την οριστική πρόσβασή μας στις αγορές χρήματος. Ακριβώς, λοιπόν, σε αυτό το πλαίσιο και σε αυτόν τον σχεδιασμό θα επιλέξουμε τα επόμενα βήματά μας. Είναι πολύ πιθανόν να υπάρξει σύντομα μια τέτοια έξοδος διαχείρισης του ελληνικού χρέους στις αγορές. Ωστόσο, ξαναλέω ότι δεν μπορώ να προσδιορίσω μια συγκεκριμένη ημερομηνία.
ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΣ: Καλησπέρα, κύριε Εκπρόσωπε. Με αφορμή την υπόθεση του κ. Αυγενάκη που έφερε στην επιφάνεια η εφημερίδα μου, το Documento, και πέρα από την αφωνία της Νέας Δημοκρατίας, για την οποία προείπατε και θα κριθεί έτσι κι αλλιώς και κρίνεται γι΄ αυτό, υπάρχουν κάποιες γκρίζες ζώνες και κάποιες σκιές. Θα ήθελα συγκεκριμένα να σας αναφέρω, η πρώτη σκιά είναι ότι η συγκεκριμένη έρευνα και τα στοιχεία της λιμνάζουν, από πληροφορίες της εφημερίδας, πάνω από ένα χρόνο ή στο Εφετείο ή στο Πρωτοδικείο, παρά το γεγονός ότι εμπλέκονται κορυφαία πολιτικά πρόσωπα και παρά το γεγονός ότι διατυπώνονται και απειλές για τη ζωή συγκεκριμένων δημοσιογράφων. Και το δεύτερο είναι ότι οι δημοσιογράφοι απειλούνται να πάνε στο Αυτόφωρο με τη διαδικασία του Αυτοφώρου για τις αποκαλύψεις αυτές. Με δεδομένο ότι η απονομή της Δικαιοσύνης είναι ένας από τους βασικούς πυλώνες της Δημοκρατίας και της αξιοπιστίας του κράτους, θα ήθελα να σας ρωτήσω εάν υπάρχει ένας συνολικός προβληματισμός γι’ αυτά τα φαινόμενα από την κυβέρνηση.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εγώ τώρα δεν μπορώ να κάνω σχόλια για τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζει η ελληνική Δικαιοσύνη συγκεκριμένες ποινικές υποθέσεις, με δεδομένο ότι η ανάκριση, επίσης, οφείλουμε να το πούμε αυτό, είναι μυστική. Αυτό το οποίο μπορώ να σας πω είναι ότι σε ό,τι αφορά τη συγκεκριμένη υπόθεση, έχουμε μείνει στην κυριολεξία άναυδοι, με τις αποκαλύψεις που έχουν γίνει και οι οποίες εκθέτουν ένα κορυφαίο στέλεχος της Ν.Δ και μάλιστα μια προσωπική επιλογή του κ. Μητσοτάκη. Πρόκειται για τον ίδιο τον Γραμματέα του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης, ο οποίος φέρεται να εμπλέκεται σε κύκλωμα εξυπηρετήσεων σε άτομα του κοινού Ποινικού Δικαίου. Αυτό το οποίο θα ήθελα απλώς και μόνο να σχολιάσω, είναι ότι φαίνεται μια γενική αφωνία, όχι μόνο εκ μέρους της Ν.Δ, αλλά και από πολύ μεγάλη μερίδα του Τύπου σε σχέση με τη συγκεκριμένη υπόθεση. Το 1/100 αν είχε ακουστεί για οποιοδήποτε στέλεχος της ελληνικής κυβέρνησης, θα το βλέπαμε ως πρώτο θέμα στα δελτία ειδήσεων των περισσότερων ιδιωτικών ενημερωτικών σταθμών. Αντιθέτως, αυτό το οποίο παρακολουθούμε όλες τις τελευταίες ημέρες είναι μια προσπάθεια υποβάθμισης έως και συγκάλυψης της συγκεκριμένης υπόθεσης, η οποία κανονικά θα έπρεπε να έχει ταρακουνήσει συθέμελα το πολιτικό σύστημα. Αυτό μόνο προς γνώση και προβληματισμό.
ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ: Θέλω μια διευκρίνιση και έχω μια ερώτηση. Η διευκρίνιση είναι: είπατε ότι θα κλείσει η αξιολόγηση. Θα κλείσει μέσα στο χρονοδιάγραμμα που είχατε βάλει, δηλαδή μέχρι το τέλος του χρόνου ή πάμε παρακάτω; Και το δεύτερο που θέλω να ρωτήσω είναι το εξής: η κριτική που έγινε χθες στον κ. Μουζάλα από τους συντρόφους του, ήταν γιατί δεν γίνονται όλα αυτά τα πράγματα που πρέπει να γίνουν στο Προσφυγικό και έτσι η Ελλάδα χάνει ευρωπαϊκά κονδύλια. Εγώ σας ρωτάω, χάνει η χώρα, χάνει η κυβέρνηση τα κονδύλια, τα οποία θα έπρεπε να έχει πάρει για το Μεταναστευτικό;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Το πρώτο πράγμα που πρέπει να σας πω είναι καταρχάς, να μην ανησυχείτε για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης. Οι ανησυχίες και οι δικές σας, αλλά και άλλων για το κλείσιμο της πρώτης αξιολόγησης, για το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης, για το αν και κατά πόσο θα μπορέσει να υπάρξει συμφωνία στο Eurogroup για τη ρύθμιση του ελληνικού χρέους, νομίζω ότι δεν επιβεβαιώθηκαν. Αντιθέτως, αυτό το οποίο καταφέραμε ως ελληνική κυβέρνηση όλο το προηγούμενο διάστημα ήταν να διαψεύδουμε κάθε φορά τα σενάρια καταστροφής, τα οποία έβλεπαν το φως της δημοσιότητας, όχι μόνο από την αξιωματική αντιπολίτευση και από άλλα κόμματα, αλλά και από πολλούς δημοσιογράφους και δημοσιογραφικούς ομίλους. Επομένως, σας λέω, μην ανησυχείτε καθόλου για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης, θα κλείσει εντός χρονοδιαγράμματος και θα έχουμε τον χρόνο, έτσι ώστε να περάσουμε στην τελική ευθεία των διαπραγματεύσεων για την επιτυχή ολοκλήρωση του τρίτου προγράμματος και την έξοδο της χώρας από τα μνημόνια το 2018, όσο και αν κάποιοι δε θα ήθελαν να δουν κάτι τέτοιο να συμβαίνει. Σε ό,τι αφορά, τώρα, για το ερώτημά σας, η απάντηση είναι κατηγορηματικά «όχι». Η Ελλάδα δεν χάνει ευρωπαϊκά κονδύλια, τα οποία προορίζονται για την διαχείριση της προσφυγικής κρίσης και του Μεταναστευτικού.
ΜΗΤΣΟΠΟΥΛΟΥ: Μια διευκρίνιση για την επόμενη δοκιμαστική έξοδο στις αγορές: Σε κάθε περίπτωση, μιλάμε για μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης ή ο σχεδιασμός της κυβέρνησης βλέπει κάποιο παράθυρο και πριν την ολοκλήρωση;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Νομίζω ότι ο υπουργός Οικονομικών ήταν τόσο σαφής όσο έπρεπε να είναι και όσο μπορούσε να είναι. Αυτό το οποίο μπορώ να σας πω εγώ, επαναλαμβάνοντας τη δήλωση του υπουργού Οικονομικών, είναι ότι είναι πολύ πιθανόν σύντομα να υπάρξει μια έξοδος στις αγορές, η οποία θα αφορά την διαχείριση του ελληνικού χρέους.
ΚΑΡΑΛΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, την περασμένη Πέμπτη, η «Financial Times», με αφορμή το ταξίδι του Πρωθυπουργού στις ΗΠΑ, σε δημοσίευμά της, αναφέρει ότι, εκτός από τη βάση της Σούδας, έχει υπάρξει συμφωνία για την παραχώρηση ελληνικού στρατιωτικού αεροδρομίου για χρησιμοποίηση από τους Αμερικανούς μη επανδρωμένων αεροπλάνων σε αποστολές στη Μέση Ανατολή. Το συγκεκριμένο δημοσίευμα έχει βάση;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εξ όσων μπορώ να γνωρίζω, δεν υφίσταται καμία τέτοια συζήτηση, ούτε καμία τέτοια συμφωνία.
ΤΣΙΚΡΙΚΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, επειδή ακούγονται πολλά, σε τι συμφωνούν οι θεσμοί και σε τι όχι, σε σχέση με το πλεόνασμα, θα ήθελα να μας διευκρινίσετε: πραγματικά, έχουν ενστάσεις για τη διανομή κοινωνικού μερίσματος; Ποιες είναι οι ενστάσεις; Τι έχει συμφωνηθεί με τους θεσμούς για το θέμα;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν υπάρχει ένσταση ως προς τη διανομή κοινωνικού μερίσματος. Αυτή τη στιγμή, συζητούνται λεπτομέρειες, τόσο για το ποσό το οποίο θα διανεμηθεί, όσο και για τους δικαιούχους. Όταν ολοκληρωθούν οι συζητήσεις μας και όταν ολοκληρωθούν οι επεξεργασίες και τα σχέδια, τα οποία έχει, αυτή τη στιγμή, το υπουργείο Οικονομικών, θα μπορέσουμε να κάνουμε περαιτέρω ανακοινώσεις. Το βέβαιο είναι ότι κοινωνικό μέρισμα θα διανεμηθεί και αυτό το οποίο μπορώ να σας πω με αρκετά μεγάλη βεβαιότητα, είναι ότι θα είναι υψηλότερο από το κοινωνικό μέρισμα, το οποίο δόθηκε το 2016.
ΡΑΠΑΝΑΚΗΣ: Σχετικά με το θέμα του ΕΔΟΕΑΠ, που αναφέρατε και στην εισήγησή σας, διαβάζουμε στην κοινή ανακοίνωση των εκδοτών, στους οποίους αναφερθήκατε, μια λογική που μας θυμίζει λίγο την περίοδο με τις άδειες των καναλιών, ότι αν εφαρμοστεί ο φόρος αυτός θα κλείσουν επιχειρήσεις, θα απολυθεί κόσμος και μάλιστα απειλούν και με προσφυγή στη Δικαιοσύνη. Εκτιμάτε ότι αυτή η στάση, ενδεχομένως, να μπλοκάρει και την προσπάθεια διάσωσης του ΕΔΟΕΑΠ και πώς θα αντιμετωπίσει η κυβέρνηση αυτή τη νέα στάση, την κοινή στάση των μεγάλων «παικτών», ας πούμε, του ελληνικού Τύπου;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Πολλοί από τους μεγάλους εκδότες και ευεργέτες αυτής της χώρας ξεχνούν την προσπάθεια, εν πάση περιπτώσει, για την προστασία της ενημέρωσης, αλλά και των δημοσιογράφων και του κόσμου που εργάζεται στον Τύπο, όταν έρχεται η ώρα να βάλουν το χέρι στην τσέπη. Αυτό το οποίο εμείς μπορούμε να σας πούμε είναι ότι ως ελληνική κυβέρνηση θα κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για τη διάσωση του ΕΔΟΕΑΠ. Βρισκόμαστε σε πολύ στενή συνεργασία με τους θεσμούς και έχει υπάρξει κατ΄ αρχήν συμφωνία για την επίλυση του προβλήματος και θα προχωρήσουμε στη νομοθέτηση των αναγκαίων ρυθμίσεων για τη διάσωση του ΕΔΟΕΑΠ. Από εκεί και πέρα, και οι εργοδότες και οι εκδότες θα πρέπει, σε αυτή την περίπτωση, να δείξουν, τουλάχιστον για μια φορά, την αναγκαία ευαισθησία και την αναγκαία προσήλωση στα δικαιώματα των εργαζομένων, έτσι ώστε να διασφαλιστεί ο συγκεκριμένος ασφαλιστικός φορέας, κάτι το οποίο μπορεί μόνο θετικά να λειτουργήσει για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των εργαζόμενων στον Τύπο. Αυτή είναι η δική μας τοποθέτηση. Θα προχωρήσουμε στις αναγκαίες ρυθμίσεις, λοιπόν, για τη διάσωση του ΕΔΟΕΑΠ, ανεξαρτήτως των τοποθετήσεων εκ μέρους των εκδοτών. Αυτό το οποίο, επίσης, μπορώ να σας πω είναι ότι φυσικά η δικαστική οδός είναι ανοιχτή, ωστόσο νομίζω ότι νομικά δεν θα μπορέσουν να βρουν κάποια θεμελιωτική βάση για το επιχείρημά τους.
ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, η μάχη για την καθημερινότητα που δίνει η κυβέρνηση, πιστεύετε ότι κερδίζεται τις τελευταίες ημέρες στις ουρές για το ηλεκτρονικό εισιτήριο;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτή είναι μια ερώτηση, που μάλλον την περίμενα. Θα σας πω το εξής: Η κυβέρνηση πήρε την απόφαση να προχωρήσει στην υλοποίηση της ρύθμισης για το ηλεκτρονικό εισιτήριο, για λόγους που έχουν να κάνουν και με την αντιμετώπιση διαφόρων κυκλωμάτων, τα οποία λειτουργούσαν και τα οποία είχαν οργανώσει την διακίνηση πλαστών εισιτηρίων, πράγμα το οποίο δημιουργούσε εξαιρετικά μεγάλο πρόβλημα, τόσο στους προϋπολογισμούς των εταιρειών των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, όσο φυσικά και δημοσιονομικά προβλήματα στη χώρα. Και είναι ακριβώς γι΄ αυτό το λόγο που εμείς επιταχύναμε και θα υλοποιήσουμε την συγκεκριμένη ρύθμιση με τη μέγιστη δυνατή αποφασιστικότητα. Από εκεί και πέρα, σε ό,τι αφορά τις ουρές, αυτό το οποίο πρέπει να πούμε είναι ότι αναγνωρίζουμε το πραγματικό πρόβλημα, για το οποίο, όμως, την κύρια ευθύνη δεν φέρει η ελληνική κυβέρνηση. Γνωρίζετε ότι η πρόταση του υπουργείου ήταν η ηλεκτρονική κάρτα να μπορεί να βγαίνει απευθείας από το διαδίκτυο. Ωστόσο, η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων ζήτησε η προσωποποιημένη κάρτα, για να βγει, να υπάρχει αυτοπρόσωπη παρουσία των ενδιαφερόμενων στα εκδοτήρια. Ακριβώς αυτός είναι και ο λόγος που προέκυψε το πρόβλημα των μεγάλων ουρών. Αυτό στο οποίο μπορούμε εμείς να δεσμευτούμε είναι ότι θα κάνουμε ό,τι περνά από το χέρι μας για να μειωθεί και να τελειώσει πάρα πολύ γρήγορα η συγκεκριμένη ταλαιπωρία. Δεν χρειάζεται να υπάρχει καμία ανησυχία από τους πολίτες, οι οποίοι θέλουν να εκδώσουν την προσωποποιημένη κάρτα για τη δυνατότητά τους να χρησιμοποιούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Έχει δοθεί, ήδη, μια παράταση μέχρι τις 5 Νοεμβρίου, που ισχύουν οι κάρτες του Οκτωβρίου. Είναι πολύ πιθανό να δοθεί και νέα παράταση, αλλά αυτά θα τα αφήσω στον κ. Σπίρτζη, ο οποίος σε λίγο θα έχει και αυτός μια συνέντευξη Τύπου και θα μπορέσει να ανακοινώσει τις συγκεκριμένες αποφάσεις που έχει λάβει το υπουργείο. Και θα ήθελα, επίσης, να πω ότι πρέπει το επιβατικό κοινό να ενημερωθεί ότι δεν χρειάζεται να στέκεται στις ουρές για να βγάλει την προσωποποιημένη κάρτα, αλλά αντιθέτως μπορεί να καταθέτει και φάκελο με την αίτησή του και στη συνέχεια να αποστέλλεται η προσωποποιημένη κάρτα του ταχυδρομικώς.
ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ: Είπατε νωρίτερα για τον κ. Μουζάλα ότι εάν καρποφορήσει η υποψηφιότητά του, ως Επίτροπος, θα υπάρξει κάλυψη της θέσης του στην κυβέρνηση, εννοώ.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είναι το προφανές, νομίζω.
ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ: Προφανέστατα. Αυτό που θέλω, όμως, να ρωτήσω είναι, αν αυτό ενισχύει ή αποκλείει ένα σενάριο ανασχηματισμού.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι, δεν υπάρχει τέτοιο σενάριο ανασχηματισμού. Εφόσον ευδοκιμήσει η συγκεκριμένη υποψηφιότητα και κενωθεί η θέση του κ. Μουζάλα λόγω ασυμβιβάστου, θα προχωρήσουμε στην αντικατάσταση, απλώς και μόνο, του κ. Μουζάλα. Τελεία.
ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ: Ο φάκελος που μας είπατε, ότι μπορεί να πάει να καταθέσει…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κατατίθεται αυτοπροσώπως στα εκδοτήρια και στη συνέχεια αποστέλλεται…
ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ: Δεν πρέπει να περιμένουν σε ουρά;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Για να καταθέσουν τον φάκελο; Όχι.
ΖΟΡΜΠΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, είναι ικανοποιημένη η κυβέρνηση από την πορεία υλοποίησης των προαπαιτούμενων, στο πλαίσιο της τρίτης αξιολόγησης;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Προχωράμε στην υλοποίηση των προαπαιτούμενων με βάση το χρονοδιάγραμμα. Οι συζητήσεις με τους θεσμούς βρίσκονται σε πολύ καλή φάση. Και, όπως σας είπα και προηγουμένως, θα μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε τις διαδικασίες της τρίτης αξιολόγησης εντός χρονοδιαγράμματος. Αυτό είναι που μετράει, αυτό είναι που μας αφορά, αυτό είναι που μας ενδιαφέρει και αυτό είναι το οποίο υλοποιούμε καθημερινά.
Ευχαριστώ πάρα πολύ.