Ο Πρωθυπουργός στην ομιλία του στη Λάρισα αναφέρθηκε στο σχεδιασμό του παραγωγικού μοντέλου της επόμενης μέρας. Ποιο είναι αυτό σε μία χώρα που εγκαταλείπει τον τομέα της πρωτογενούς παραγωγής και στρέφεται σχεδόν ολοκληρωτικά στις υπηρεσίες; Υπάρχει σχεδιασμός επανεκκίνησης της πρωτογενούς παραγωγής και ποια κίνητρα μπορούν να δοθούν στους νέους για την ενασχόληση με τον αγροτικό τομέα; Όταν ο πρωθυπουργός αναφέρει χωρίς τις παθογένειες του παρελθόντος τι εννοείτε και πώς θα ξεπεραστούν αυτές οι παθογένειες;
Τις προηγούμενες ημέρες πραγματοποιήθηκε στη Λάρισα το 4ο Περιφερειακό Συνέδριο. Έχει σημασία για να απαντήσω στην ερώτησή σας, να ξαναπούμε τι συμβαίνει για πρώτη φορά σε ολόκληρη την Ελλάδα και τι συνέβη στη Λάρισα. Με μία πρόταση θα μπορούσα να το περιγράψω ως την διεξοδική συζήτηση για την αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της χώρας. Η χώρα μας διαθέτει μοναδικό φυσικό περιβάλλον και ποικιλομορφία, ποιοτικά αγροτικά προϊόντα, εξαιρετικό κλίμα και ανθρώπινο δυναμικό υψηλής κατάρτισης και γνώσης. Αυτό λοιπόν, που για πρώτη φορά πραγματοποιεί μία κυβέρνηση στη χώρα, είναι ένας διευρυμένος διάλογος με την τοπική κοινωνία, όχι από τα γραφεία στην Αθήνα και κάθε υπουργός ξεχωριστά, αλλά συντονισμένα και με σχέδιο. Το σύνολο σχεδόν του υπουργικού συμβουλίου, βρέθηκε στη Θεσσαλία για να ακούσει τα προβλήματα, να προτείνει εφικτές λύσεις, να σχεδιάσει μαζί με τους φορείς και την τοπική κοινωνία το ρεαλιστικό αναπτυξιακό σχέδιο κάθε περιφέρειας αξιοποιώντας τις επιμέρους δυνατότητες της κάθε περιοχής και να συνθέσει το νέο παραγωγικό μοντέλο, το αναπτυξιακό σχέδιο για ολόκληρη τη χώρα.
Αυτή η διαδικασία αποτελεί την εγγύηση ότι δεν θα επαναλάβουμε τα τραγικά λάθη και θα ξεπεράσουμε τις παθογένειες του παρελθόντος. Ενός παρελθόντος που στήριξε ένα στρεβλό μοντέλο ανάπτυξης, που βασίστηκε στις πελατειακές σχέσεις, στη διαπλοκή, στην απαξίωση του πρωτογενούς τομέα και την επιδοματική πολιτική. Χωρίς σχέδιο, οδήγησε τη χώρα στη χρεοκοπία καθώς ακόμη και τα χρόνια που υπήρχαν δυνατότητες, αγνοήθηκαν πλήρως οι υποδομές για την ενίσχυση της παραγωγικής βάσης.
Η κυβέρνηση δεν αγνοεί την παραγωγή, το αντίθετο, τη θέτει στο επίκεντρο του σχεδιασμού της. Με διευρυμένο διάλογο με την τοπική κοινωνία, προωθεί την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου στην πράξη, μέσα από σειρά δράσεων, πρωτοβουλιών και συνεργειών που βάζει στο επίκεντρο τη στήριξη του πρωτογενούς τομέα, της μεταποίησης και της βιομηχανίας και των ΜμΕ. ‘Οπως είναι για παράδειγμα, το εν εξελίξει φόρουμ Αγροδιατροφής-Βιομηχανίας-Τουρισμού με τη συνεργασία των αρμόδιων υπουργείων με σκοπό τον συντονισμό όλων των εμπλεκόμενων μερών που αναπτύσσουν και υλοποιούν δράσεις που στοχεύουν στην ανάπτυξη και σύνδεση της αγροδιατροφής και της μεταποιητικής βιομηχανίας με τον τουρισμό, με την κεντρική κατεύθυνση και τον συντονισμό της πολιτείας και σε Περιφερειακό επίπεδο.
Θέλω, όμως, να σταθώ για λίγο στον αγροδιατροφικό τομέα, ένα θέμα που γνωρίζετε ότι απασχόλησε ιδιαίτερα το συνέδριο και το σχετικό τραπέζι ξεπέρασε τις έξι ώρες. Επομένως, οι αγρότες γνωρίζουν και είναι σε ανοιχτό διάλογο με το αρμόδιο υπουργείο, όμως μπορώ, να βεβαιώσω ότι για την κυβέρνηση ο αγροδιατροφικός τομέας αντιμετωπίζεται ως όχημα ανάπτυξης για την χώρα. Αντιμετωπίζουμε τον αγροτικό κόσμο ως παραγωγούς του πλούτου και ως στήριγμα της συνοχής της υπαίθρου και αποτελεί άμεση κυβερνητική προτεραιότητα η διεύρυνση των μεγεθών του. Επιγραμματικά, λοιπόν, σας λέω προσπαθήσαμε να καλύψουμε σε σύντομο χρονικό διάστημα οφειλές κοινοτικών ενισχύσεων ακόμη και δεκαετίας και εδραιώνεται σύστημα έγκαιρων ετησίων πληρωμών. Κατοχυρώσαμε το αφορολόγητο για τους επαγγελματίες αγρότες, αναγνωρίζοντας τις δυσκολίες, αβεβαιότητες και επισφάλειες του επαγγέλματος και τα στοιχεία επιβεβαιώνουν τις εκτιμήσεις μας για την φορολογική προστασία της μεγάλης πλειοψηφίας τους.
Πετύχαμε να υπάρξει ικανό μεταβατικό καθεστώς στην αγροτική ασφάλιση, δεδομένης της κατάρρευσης του ασφαλιστικού συστήματος. Θέσαμε σε νέες βάσεις απαξιωμένους και «αμαρτωλούς» θεσμούς όπως τον συνεταιριστικό και συνδικαλιστικό στον αγροτικό χώρο . Το συνολικό στοίχημα όμως θα κερδηθεί με την επίτευξη των στόχων της ανανέωσης του αγροτικού πληθυσμού, τη στήριξη των νέων αγροτών, τη δημιουργία μεγέθους κλίμακας των αγροτικών προϊόντων προκειμένου να έχουν δυνατότητες ανταγωνισμού και εξωστρέφειας και η επίτευξή της μέσω συλλογικών επαγγελματικών σχημάτων. Την ανάπτυξη της έρευνας και της καινοτομίας στο χώρο και την υποστήριξή της από νέο επιστημονικό δυναμικό. Την ανάδειξη και προώθηση της ποιοτικής υπόστασης των αγροτικών μας προϊόντων μέσω της προστιθέμενης αξίας και την ανάπτυξη στοχευμένων στρατηγικών σχεδίων και επενδύσεων διαφοροποίησης αγροτικής παραγωγής , με σημειακές εφαρμογές ,όπως, στα αρωματικά και φαρμακευτικά φυτά.
Ταυτόχρονα αξιοποιούμε μία σειρά χρηματοδοτικών εργαλείων, όπως το νέο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-20,με κοινοτικούς και εθνικούς πόρους της τάξης των 6 δις ευρώ, που στοχεύει στην ανάταξη της ελληνικής αγροτικής οικονομίας και τον αναπροσανατολισμό του παραγωγικού και αναπτυξιακού μας προτύπου. Σπάει το απόστημα των ελληνοποιήσεων και ρυθμίζονται θέματα που αφορούν στις καθυστερήσεις πληρωμών στις εμπορικές συναλλαγές των αγροτών για νωπά και ευαλλοίωτα προϊόντα. Καταργείται μέχρι το τέλος του χρόνου ο ειδικός φόρος στο κρασί, ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία για την προστασία της αγροτικής περιουσίας, που είναι στα χέρια των εκκαθαριστών της “κακής ΑΤΕ”. Το ζήτημα αυτό αφορά κυρίως 600 συνεταιρισμούς και περίπου 50.000 αγρότες και τα χρέη είναι ύψους περίπου 3,5 δις ευρώ. Θα παραμείνουν οι περιουσίες αυτές στον παραγωγικό ιστό της χώρας.
Περί τα 43,7 εκατομμύρια ευρώ που θα διατεθούν σε επιχειρήσεις της Θεσσαλίας. Ποιους αφορούν αυτά τα χρήματα και πώς θα διατεθούν με δεδομένο ότι το ΕΣΠΑ παρουσιάζει σοβαρές καθυστερήσεις. Υπάρχει σχεδιασμός για περαιτέρω ενίσχυση της περιφέρειας που ενδεχομένως θα δώσει διέξοδο και θα ανοίξει νέους δρόμους ανάπτυξης που θα οδηγήσουν τη χώρα ταχύτερα σε οικονομική ανάκαμψη και θα στηρίξουν την οικονομία; Π.χ. θα μπορούσε να υπάρξει σχεδιασμός ενός χρηματοδοτικού εργαλείου μέσω ΕΣΠΑ για έργα και υποδομές στην περιφέρεια;
Η ερώτησή σας συνδέεται άμεσα με το νέο αναπτυξιακό μοντέλο που σχεδιάζουμε για τη χώρα και τη συμμετοχή των τοπικών φορέων, χωρίς κομματικούς αποκλεισμούς, χωρίς να μας ενδιαφέρει ποιος τοπικός παράγοντας στηρίζει την κυβέρνηση ή ποιος βρίσκεται απέναντι. Είναι χαρακτηριστικό και το ανέφερε και ο Πρωθυπουργός στην ομιλία του ότι η κυβέρνηση δεν λειτουργεί με γνώμονα αν κάποιος αιρετός της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι στο κόμμα μας ή όχι. Το 2016 προχωρήσαμε σε αύξηση του Εθνικού Σκέλους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων για τη Θεσσαλία κατά 234%. Και αυτό παρά τα εξαιρετικά σφιχτά δημοσιονομικά δεδομένα.
Όσο για το ΕΣΠΑ δεν συμφωνώ με τα περί καθυστερήσεων. Η Ελλάδα έχει απορροφήσει πλήρως τους πόρους του ΕΣΠΑ 2007-2013 και ήμασταν πρώτοι στην απορροφητικότητα σε όλη την Ευρώπη. Το ίδιο ισχύει και για το ΕΣΠΑ 2014-2020 όπου καταγράψαμε ρεκόρ απορρόφησης για το 2016 (11,6%). Και αυτό δεν το λέμε εμείς, αλλά το αναγνώρισε και το Eurogroup στην απόφασή της 15ης Ιουνίου όπου κάνει λόγο για «εξαιρετική αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων από την Ελλάδα η οποία έφερε 11 δισ. ευρώ στην ελληνική οικονομία τα δύο τελευταία χρόνια». Επίσης η Ελλάδα βρίσκεται στις πρώτες θέσεις μεταξύ των χωρών – μελών της ΕΕ στην αξιοποίηση των πόρων του «Σχεδίου Γιούνκερ». Μέχρι στιγμής έχουν συμβασιοποιηθεί έργα ύψους 3,7 δις. ευρώ (μαζί με την ιδιωτική συμμετοχή) και το ποσό αυτό θα αυξηθεί σημαντικά έως το τέλος του χρόνου.
Στην ίδια κατεύθυνση, προετοιμάζουμε με την ΕΤΕπ μία σειρά έργων για την επόμενη τριετία ύψους 7 δισ. ευρώ που θα φέρουν συνολικές επενδύσεις στην οικονομία άνω των 20 δισ. ευρώ. Και προχωράμε στη δημιουργία εθνικής αναπτυξιακής τράπεζας, στα πρότυπα των μεγάλων ευρωπαϊκών χωρών που θα καλύψει σημαντικές επενδυτικές και δανειακές ανάγκες που δεν μπορεί να καλύψει το τραπεζικό σύστημα.
Επίσης, θέλω να τονίσω τη σημασία του Νέου Αναπτυξιακού Νόμου όπου σε λίγους μόλις μήνες λειτουργίας του υποβλήθηκαν περί τα 800 επενδυτικά σχέδια συνολικού προϋπολογισμού 2 δις. ευρώ. Η πλειοψηφία μάλιστα αυτών των σχεδίων (56%) είναι στη βιομηχανία, τη μεταποίηση και την αγροδιατροφή. Στην Θεσσαλία, οι συνολικές υποβολές στο Νέο Αναπτυξιακό Νόμο μέχρι τώρα ανέρχονται στα 134 εκατ. ευρώ, σε ποσοστό περίπου 7% των υποβολών της χώρας. Από αυτές, περίπου 80% αφορούν τον τομέα της Βιομηχανίας, μεταποίησης και αγροδιατροφής.
Στο ΕΣΠΑ για την Περιφέρεια της Θεσσαλίας εντάσσονται και μία σειρά έργων στον τομέα διαχείρισης υγρών αποβλήτων, αποχετευτικών δικτύων και φυσικά τα συνολικά 43,7 εκατομμύρια ευρώ που αναφερθήκατε, τα οποία θα διατεθούν σε επιχειρήσεις της Θεσσαλίας από τις τέσσερις προσκλήσεις του προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα- Επιχειρηματικότητα- Καινοτομία».
Επιπλέον στη Θεσσαλία διατίθενται ακόμα 401 εκατ. ευρώ μέσω του Περιφερειακού Προγράμματος, ένα μέρος από αυτά δίνεται για σχέδια Ολοκληρωμένης Χωρικής Ανάπτυξης με προτάσεις που έχουν ήδη κατατεθεί και αφορούν σημαντικά έργα υποδομών, προστασίας του περιβάλλοντος, βελτίωσης της εικόνας των πόλεων και φυσικά έργα χρηματοδότησης τουριστικών επιχειρήσεων. Στη Θεσσαλία, υπήρξαν υψηλού επιπέδου προτάσεις και από τις 124 που υποβλήθηκαν αξιολογήθηκαν θετικά σχεδόν το 94% εξ αυτών. Οι 116 προσωρινοί δικαιούχοι θα επιδοτηθούν με 6,2 εκατ. ευρώ.
Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει και τα μεγάλα έργα υποδομών, όπως η επανεκκίνηση των έργων του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος, Ε65, ένα έργο που η ολοκλήρωσή του σε όλο το τμήμα του, από τη Λαμία μέχρι την Εγνατία, θα φέρει τη Θεσσαλία πιο κοντά στην υπόλοιπη Ελλάδα και θα ενισχύσει σημαντικά την οδική ασφάλεια. Αλλά και έργα για τις συνδυασμένες μεταφορές όπως η υπογραφή προγραμματικής σύμβασης ανάμεσα στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, τον Οργανισμό Λιμένος Βόλου, τον ΟΣΕ, τη ΓΑΙΑΟΣΕ, και την ΕΡΓΟΣΕ, η οποία θα προβλέπει την εκπόνηση μελέτης αναφορικά με τις συνδυασμένες μεταφορές στην περιοχή.
Επομένως, από την ανάλυση των δεδομένων θα συμφωνήσετε μαζί μου ότι ήδη υπάρχει συγκεκριμένος σχεδιασμός για την αξιοποίηση των χρηματοδοτικών εργαλείων τόσο για την Περιφέρεια της Θεσσαλίας όσο και για ολόκληρη τη χώρα.
Η εκτροπή του Αχελώου έχει συνδεθεί εδώ και δεκαετίες με τη «απάντηση» στο αρδευτικό πρόβλημα της Θεσσαλίας και το υψηλό κόστος της αγροτικής παραγωγής. Ήδη η κυβέρνηση έχει καταστήσει φανερό ότι εγκαταλείπει το «φαραωνικό», όπως χαρακτηρίζει, έργο της μερικής εκτροπής και στρέφεται σε άλλα μικρά ή μεσαίου μεγέθους έργα, όπως φράγματα και λιμνοδεξαμενές. Τα οποία επίσης χρειάζονται σημαντικούς πόρους για να γίνουν, αλλά απαιτούν και σαφές χρονοδιάγραμμα, ώστε να μην εξελιχθούν και αυτά σε «γεφύρι της Άρτας». Μπορείτε να μας διαβεβαιώσετε ότι υπάρχει όντως σχέδιο και χρήματα για αυτά;
Το έργο της εκτροπής του Αχελώου απασχολεί το δημόσιο διάλογο εδώ και δεκαετίες, έχει γίνει αντικείμενο ανεκπλήρωτων προεκλογικών υποσχέσεων και μιας συναλλαγής που έχει δημιουργήσει, πέρα από τα προβλήματα πολιτικής συμπεριφοράς και αξιοπιστίας, σημαντικά αρνητικές επιπτώσεις στην περιοχή. Ήταν μία επιλογή που καθυστέρησε άλλα έργα υποδομής, επέτρεψε την υπερκατανάλωση νερού, εξαιτίας και του μηδενικού περιβαλλοντικού ελέγχου. Επίσης πρόκειται για ένα έργο το οποίο, έχει απορριφθεί, για περιβαλλοντικούς λόγους, από 6 αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας. Και υπάρχει ακόμα νέα εκκρεμότητα στο ΣτΕ.
Η διαχείριση του νερού και ειδικότερα της άρδευσης, αποτελεί το μείζον αναπτυξιακό πρόβλημα της περιοχής και η κυβέρνηση έχει καταθέσει αντιπρόταση ενός βιώσιμου αναπτυξιακού σχεδίου, με υποδομές τοπικού χαρακτήρα και αλλαγή του καταναλωτικού μοντέλου άρδευσης, με το οποίο, όπως φαίνεται, συμφωνεί και η πλειοψηφία της τοπικής κοινωνίας.
Επομένως, για να απαντήσω στην ερώτησή σας, ναι, μπορούμε να διαβεβαιώσουμε ότι υπάρχει σχέδιο, αλλά και οι απαραίτητοι πόροι προκειμένου να επιλυθεί το πρόβλημα, με μείωση της κατανάλωσης μέσω μείωσης απωλειών και εξορθολογισμού μεθόδων άρδευσης. Αλλαγή του αρδευτικού μοντέλου και προσαρμογή της άρδευσης στις επιστημονικά προσδιορισμένες ανάγκες και αναφέρομαι σε έργα εγκεκριμένα ή έργα που ήδη υλοποιούνται.
Θέλω επίσης να τονίσω ότι ο κατάλογος των έργων τις τελευταίες 2 εβδομάδες, έπειτα από την ημερίδα διαβούλευσης στις 26 Σεπτεμβρίου στη Λάρισα, εμπλουτίζεται με προτάσεις των Δήμων της περιοχής.
Αυτό στο οποίο δίνουμε ιδιαίτερη βαρύτητα είναι ότι αναγνωρίζουμε το πρόβλημα ως πρόβλημα ολόκληρης της Θεσσαλίας και η λύση θα αφορά το σύνολο της Θεσσαλίας. Λύση η οποία θα είναι ισομερής, ισοβαρής και ισόρροπη και δεν θα ενισχύεται μία περιοχή εις βάρος της άλλης, εξασφαλίζοντας ίσα δικαιώματα στη χρήση νερού, ίδιους όρους πρόσβασης για τη χρήση του νερού και κυρίως με διαφάνεια.
Οι αριθμοί προβλέπουν ανάκαμψη της οικονομίας και ρυθμούς ανάπτυξης. Ωστόσο η ευημερία των αριθμών δεν σημαίνει ευημερία του πληθυσμού. Υπάρχει πρόβλεψη ελάφρυνσης των νοικοκυριών από φορολογικά βάρη ή η απειλή για νέα μέτρα που κυριαρχεί τις τελευταίες μέρες είναι ρεαλιστική;
Αν και οι αριθμοί πράγματι δεν λένε πάντα την αλήθεια οι θετικές εξελίξεις στον τομέα της οικονομίας, οι οποίες αποτυπώνονται και στους αριθμούς, επηρεάζουν σαφώς την καθημερινότητα των πολιτών. Όταν για παράδειγμα τα στοιχεία από την «Εργάνη» αναφέρουν ότι το πρώτο 9μηνο του 2017 δημιουργήθηκαν 265.871 νέες θέσεις εργασίας, αυτές οι νέες θέσεις αφορούν την καθημερινότητα των ανθρώπων που εντάχθηκαν ξανά στην παραγωγική διαδικασία. Όταν τα στοιχεία μιλούν για αύξηση των αγροτικών εξαγωγών, αυτό σημαίνει ότι οι αγρότες παρά τους περιορισμούς και το εμπάργκο στη Ρωσία, βρίσκουν νέες οδούς να διαθέτουν τα προϊόντα τους, η άνοδος του δείκτη βιομηχανικής παραγωγής κατά 5,6% όπου οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην αύξηση του δείκτη παραγωγής μεταποιητικών βιομηχανιών κατά +3,1%, η ετήσια αύξηση του Γενικού Δείκτη Κύκλου Εργασιών στη Βιομηχανία κατά 8,6% τον Ιούλιο του 2017 σε σύγκριση με αντίστοιχο μήνα του 2016, η αύξηση 1,6% του Γενικού Δείκτη Κύκλου Εργασιών στο Λιανικό Εμπόριο κατά τον μήνα Ιούλιο 2017 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο του 2016, σημαίνει ότι η οικονομία ανακάμπτει και αυτό αφορά την πραγματική οικονομία και τους ανθρώπους.
Όμως, ποτέ δεν ισχυριστήκαμε ότι δεν υπάρχουν προβλήματα και δεν πανηγυρίζουμε επειδή η ανεργία έχει μειωθεί κατά περίπου 7 μονάδες γιατί ακόμα βρίσκεται σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα. Η χώρα τα καταστροφικά χρόνια του μνημονίου έχασε σχεδόν το 25% του ΑΕΠ της, επομένως, σε καμία περίπτωση δεν μιλάμε για success story. Αναγνωρίζουμε τα προβλήματα και τις δυσκολίες, αναγνωρίζουμε ότι υπάρχουν σοβαρά ζητήματα με τη φορολογία και έχουμε ήδη περιγράψει ρεαλιστικούς στόχους για τη μείωση των φορολογικών συντελεστών που περιλαμβάνονται και στα αντίμετρα, που σας θυμίζω ότι χλεύασε και καταψήφισε η αξιωματική αντιπολίτευση. Τώρα, σχετικά με την ερώτησή σας για νέα μέτρα, θεωρώ ότι το ίδιο το ΔΝΤ, στο υψηλότερο επίπεδο, η κυρία Λαγκάρντ, την περασμένη Πέμπτη, ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει ζήτημα νέων μέτρων εκ μέρους του ΔΝΤ.
Η ΝΔ και συνολικά η αντιπολίτευση κατηγορεί την κυβέρνηση για υποσχεσιολογία και ζητά εκλογές. Πότε εκτιμάτε ότι θα πάμε σε κάλπες και ποιο θα είναι το διακύβευμα, με δεδομένο ότι η οικονομική πολιτική είναι συγκεκριμένη, σύμφωνα με τις μνημονιακές υποχρεώσεις;
Η ΝΔ και ο Κυριάκος Μητσοτάκης συνολικά κατηγορεί την κυβέρνηση και ζητάει εκλογές από την πρώτη στιγμή που εκλέχθηκε στην ηγεσία της ΝΔ. Ταυτόχρονα ο κ. Μητσοτάκης έχει επιδοθεί σε μία πρωτοφανή επιχείρηση καταστροφολογίας, αλλά διαψεύδεται διαρκώς από την πραγματικότητα. Η αντιπολίτευση της ΝΔ νομίζω ότι αγγίζει πλέον τα όρια της γραφικότητας, αν δεν τα ξεπερνά. Έχει επιλέξει την πορεία του, έχει επιλέξει τους συμμάχους του, έχει μετουσιώσει τη ΝΔ σε ένα κομματικό υβρίδιο, σε ένα συνονθύλευμα ακροδεξιάς και νεοφιλελευθερισμού και προσπαθεί να πείσει τους πολίτες ότι προσγειώθηκε στη χώρα τον Ιανουάριο του 2015.
Ας ακολουθήσει την πορεία που χάραξε και ας συνεχίσει να ζητάει εκλογές.
Η χώρα θα οδηγηθεί στις κάλπες στη λήξη της θητείας της παρούσας κυβέρνησης, το φθινόπωρο του 2019. Και θα συμφωνήσω μαζί σας, ότι η οικονομική πολιτική είναι συγκεκριμένη και με βάση τις μνημονιακές υποχρεώσεις, όμως αυτό που θα κριθεί είναι το σχέδιο για την επόμενη ημέρα, μετά τα μνημόνια που μας οδήγησαν οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ. Οι πολίτες το 2019, θα κρίνουν με βάση τα αποτελέσματα της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, θα κρίνουν με βάση το σχέδιο που συνδιαμορφώνουμε με την κοινωνία, για ένα μοντέλο ανάπτυξης που θα είναι δίκαιο, όπου τα οφέλη του θα διανέμονται στην κοινωνία και όχι στους λίγους εκλεκτούς με τις προνομιακές σχέσεις με τα διάφορα κέντρα εξουσίας. Θα κρίνει με βάση την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για εργασιακές σχέσεις με δικαιώματα και θα συγκρίνει με το μοντέλο πλήρους ασυδοσίας που προτείνει η ΝΔ. Θα κρίνει με βάση τις προσπάθειες για ένα σύστημα δημόσιας Υγείας και Παιδείας για όλους που θα σέβεται τις ανάγκες των πολιτών και θα συγκρίνει με τις προσπάθειες παράδοσης όλων των κρίσιμων δημόσιων υπηρεσιών στους ιδιώτες που προωθεί και δεν το κρύβει η ΝΔ του κ. Μητσοτάκη. Οι πολίτες το 2019 θα αποφασίσουν για το εάν θέλουν η χώρα να συνεχίσει να πορεύεται με σχέδιο ή εάν θα επιστρέψουμε στην εποχή των κολλητών, των σκανδάλων και της διαφθοράς. Και όλα αυτά δεν έχουν σχέση με τις μνημονιακές υποχρεώσεις και οι πολίτες και το γνωρίζουν και το αντιλαμβάνονται.