Κύρια σημεία
Υπάρχουν απτά αποτελέσματα από την επίσκεψη του Πρωθυπουργού στον Λευκό Οίκο. Το βασικό είναι η στήριξη της αμερικανικής πλευράς στην ελληνική προσπάθεια για τη ρύθμιση του ελληνικού χρέους αλλά και η βοήθεια και η ενίσχυση των διμερών σχέσεων για τα ζητήματα της ελληνικής οικονομίας.
Συγκεκριμένα στη συζήτηση για την τόνωση, την ανάπτυξη και την ενίσχυση της οικονομίας, οι Υπουργοί Οικονομίας των δύο χωρών θα συγκροτήσουν ομάδα εργασίας ώστε να προετοιμάσουν το έδαφος για επενδύσεις στην Ελλάδα στον τομέα της ενέργεια, της βιομηχανίας, της μεταποίησης.
Πρέπει να σημειωθεί ότι τα αποτελέσματα αυτά δεν έχουν να κάνουν μόνο με τις συγκυρίες όπως ακούγεται συνεχώς αλλά και με την εξωτερική πολιτική που ακολουθεί η χώρα. Η ελληνική κυβέρνηση ακολούθησε μια πολυδιάστατη πολιτική τα τελευταία 2 χρόνια και έχει καταφέρει να δημιουργήσει διαύλους επικοινωνίας με άλλες δυνάμεις και είναι αυτό που προκαλεί αυξημένο ενδιαφέρον.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΣΤΟΛΟΥ ΤΩΝ F-16
Η συμφωνία για την αναβάθμιση των F-16 αποτελεί μια αναγκαία συμφωνία για να μην απαξιωθεί ένας πολύ μεγάλος στόλος αεροπλάνων για τον οποίο ΝΔ και ΠΑΣΟΚ με τις συμφωνίες που έκλειναν τις προηγούμενες δεκαετίες έχουν δαπανήσει δεκάδες δις. Για τον ελληνικό προϋπολογισμό το κόστος θα είναι 1,1 δις σε βάθος 10ετίας-15ετίας. Το σύνολο της συμφωνίας είναι βεβαίως 2,4 δις αλλά αυτά δεν επιβαρύνουν τον ελληνικό προϋπολογισμό αλλά αφορούν στο σύνολο του προϋπολογισμού του έργου. Κανείς δεν είναι χαρούμενος όταν μιλάμε για εξοπλισμούς. Ωστόσο αυτά είναι κόστη που πρέπει να τα αναλάβει το ελληνικό κράτος καθώς αλλιώς θα πάνε χαμένες επενδύσεις δεκάδων δις εκτός αν συμφωνείτε ότι η αεράμυνα δεν πρέπει να είναι προετοιμασμένη για οποιοδήποτε ενδεχόμενο. Στο πλαίσιο της αεράμυνας της χώρας λοιπόν, είναι μια αναγκαία και επωφελής συμφωνία. Είναι η φθηνότερη από τις προτεινόμενες λύσεις καθώς θα ξέρετε ότι υπάρχουν και πολλοί που υποστηρίζουν αγορές F-35 κτλ. Η ελληνική κυβέρνηση επιλέγει την αναβάθμιση.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΒΑΣΗ ΤΗΣ ΣΟΥΔΑΣ
Η βάση της Σούδας λειτουργεί με ένα συγκεκριμένο καθεστώς και αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει συζήτηση για να αλλάξει αυτό. Πρόκειται για συμφωνίες που υπάρχουν επί χρόνια – δεν έκλεισαν τώρα. Νομίζω πως δε θα διαφωνούσε κανείς ότι η ελληνική κυβέρνηση έκανε το πλέον ωφέλιμο για την ελληνική πλευρά.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΠΕΡΙ ΑΣΥΜΒΑΤΟΤΗΤΑΣ ΤΡΑΜΠ ΚΑΙ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ
Η Ελλάδα και οι ΗΠΑ μοιράζονται τις κοινές αξίες της δημοκρατίας, των ατομικών δικαιωμάτων και των δημοκρατικών ελευθεριών. Είναι οι αξίες που αποτελούν τα θεμέλια των κοινωνιών και πολιτειών στο δυτικό κόσμο. Ο κ. Τραμπ είναι ο εκλεγμένος Πρόεδρος των ΗΠΑ και ως τέτοιον οφείλει να τον αντιμετωπίζει τόσο ο Πρωθυπουργός όσο και η ελληνική κυβέρνηση -νομίζω δε θα διαφωνήσετε με αυτό. Ο κ. Τσίπρας ειναι Πρωθυπουργός της Ελληνικής Δημοκρατίας και εκπροσωπεί τη χώρα και την ελληνική κυβέρνηση. Ουτε τις προσωπικές του πολιτικές καταγωγές ούτε τις στάσεις της Αριστεράς απέναντι στην αμερικανική πολιτικη των προηγούμενων δεκαετιών. Αυτή τη στιγμή ψυχρός πόλεμος δεν υπάρχει, ο εμφύλιος είναι πάρα πολύ μακριά. Όλα αυτά έχουν βεβαίως την καταγωγική τους σημασία ωστόσο αυτό που προέχει αυτη τη στιγμή είναι η ενίσχυση των διμερών σχέσεων διότι ο βασικός μας στόχος ειναι να μπορέσουμε να πετύχουμε μια οικονομική ανάκαμψη τέτοια που θα μας επιτρέψει να ξαναπατήσουμε στα πόδια μας.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ «ΔΙΛΗΜΜΑ» ΕΕ ή ΗΠΑ
Οι ΗΠΑ ειναι παραδοσιακός σύμμαχος της Ελλάδας και μια οικονομική δύναμη με μεγάλες επενδύσεις στη χώρα μας. Από εκεί και πέρα, το σπίτι μας είναι η Ευρώπη και η ευρωζώνη. Η γνώμη μας για τον τρόπο που θα πρέπει να συνεχιστεί το σχέδιο της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης είναι ότι η Ευρώπη θα πρέπει να λύνει μόνη της τα προβλήματά της.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΟΡΕΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ
Το 2017 είναι έτος ανάκαμψης και θα κλείσει με ανάπτυξη κοντά στο 2%. Όλα τα θεμελιώδη μεγέθη της ελληνικής οικονομίας ανακάμπτουν τους τελευταίους 10 μήνες και εκτιμώ ότι αυτό είναι και το κρίσιμο μέγεθος για να μπορέσουμε τον Αύγουστο του 2018 να είμαστε εκτός προγράμματος. Αυτή τη στιγμή το σύνολο της παγκόσμιας οικονομίας, των διεθνών σχολιαστών, των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων αλλά και των θεσμών αναγνωρίζουν ότι η Ελλάδα κάνει τα οριστικά τελευταία βήματα για την έξοδο από το πρόγραμμα. Κι αυτό γιατί έχουμε επιτυχία στους δημοσιονομικούς στόχους και το κυριότερο ανάκαμψη όλων των θεμελιωδών μεγεθών της ελληνικής οικονομίας: εξαγωγές, βιομηχανική παραγωγή, κατανάλωση, δείκτης εμπιστοσύνης της ελληνικής οικονομίας όπου πετυχαίνουμε υψηλό 10ετίας, άμεσες ξένες επενδύσεις με ρεκόρ 10ετίας και πάνω από όλα μείωση της ανεργίας κατα 7 μονάδες μέσα σε 2 χρόνια. Όλα αυτά δείχνουν ότι η ελληνική οικονομία ανασυγκροτείται και αυτό ακριβώς είναι που θα μας βγάλει από το πρόγραμμα τον Αύγουστο του 2018.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΜΕΡΙΣΜΑ
Η συζήτηση για το κοινωνικό μέρισμα θα γίνει στο τέλος Νοεμβρίου όταν θα έχουμε τα συγκεκριμένα στοιχεία για την υπεραπόδοση της ελληνικής οικονομίας. Υπάρχουν βέβαια σκέψεις και επεξεργασίες και προφανώς συγκεκριμένοι προσανατολισμοί δηλαδή η ενίσχυση των φτωχότερων και πιο αδύναμων κοινωνικών στρωμάτων. Οι επιλογές της ελληνικής κυβέρνησης είναι δεδομένες και ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2017 θα επιτευχθεί και με το παραπάνω. Το τί θα γίνει με το πλεόνασμα θα το συνεννοηθούμε με τους εταίρους μας για να προχωρήσουμε στις αναγκαίες παρεμβάσεις.
Απομαγνητοφώνηση
ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Κύριε Τζανακόπουλε, καλημέρα.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Καλημέρα.
ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Μα, μοιράζεστε, τώρα, εσείς, κυβέρνηση της Αριστεράς και κόμμα της Αριστεράς, κοινές αξίες με τον Τραμπ;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η Ελλάδα και οι ΗΠΑ μοιράζονται τις κοινές αξίες της Δημοκρατίας, των ατομικών δικαιωμάτων και των δημοκρατικών ελευθεριών. Νομίζω ότι αυτό είναι πανθομολογούμενο και δεν χωράει αμφισβήτηση σε σχέση με αυτό. Είναι οι αξίες οι οποίες αποτελούν τα θεμέλια των κοινωνιών και των πολιτειών στον δυτικό κόσμο.
ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Έτσι είναι αυτές οι αξίες, αλλά επειδή ο Τραμπ έχει πει κάτι πιο ακραία σε σχέση, ας πούμε, και με τους μετανάστες κλπ, κλπ…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ο κ. Τραμπ είναι ο εκλεγμένος Πρόεδρος των ΗΠΑ και έτσι οφείλει να τον αντιμετωπίζει και ο Πρωθυπουργός, αλλά και η ελληνική κυβέρνηση και νομίζω ότι δεν θα διαφωνήσετε ούτε και εσείς σε αυτό.
ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Εντάξει. Τώρα είναι κρατικές εκφράσεις, που λένε.
ΚΑΜΠΟΥΡΑΚΗΣ: Εσείς τώρα που είστε το επιτελείο και λέτε «παιδιά θα δώσει μια συνέντευξη μαζί με τον κ. Τραμπ κλπ, να βάλουμε ποιες πιθανές ερωτήσεις μπορεί να τεθούν», την ερώτηση που του έκαναν για το τι είχε πει προεκλογικά την είχατε υπολογίσει; Προφανώς, ε; Δεν το λέω για κακό αυτό. Ίσα-ίσα.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: O Πρωθυπουργός όταν καλείται να δώσει μια συνέντευξη προετοιμάζεται για όλες τις πιθανές ερωτήσεις που μπορεί να γίνουν. Από εκεί και πέρα, ο ίδιος έχει και την πολιτική εμπειρία και την ευφυΐα για να απαντά με τον πολιτικά ορθότερο τρόπο και τον τρόπο που αρμόζει στη σοβαρότητα κάθε περίστασης.
ΚΑΜΠΟΥΡΑΚΗΣ: Τώρα, να σας πω: Η συμφωνία που έγινε για τα F-16 είναι 2,2, 2,4 ή 1,1, διότι έχουμε και μια άλλη άποψη από τον κ. Καμμένο.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Νομίζω ότι χθες ξεκαθαρίστηκε το ζήτημα και στην ενημέρωση, η οποία έγινε στους ανταποκριτές και τους διαπιστευμένους δημοσιογράφους, αλλά και με τη δήλωση του κ. Καμμένου, η συμφωνία για την αναβάθμιση των F-16 – στην οποία χαίρομαι που επιμένουν όλοι τόσο πολύ- αποτελεί, κατ` αρχήν, μια αναγκαία συμφωνία για να μην απαξιωθεί ένας πολύ μεγάλος στόλος αεροπλάνων για τον οποίο ΝΔ και ΠΑΣΟΚ με τις συμφωνίες που έκλειναν όλες τις προηγούμενες δεκαετίες έχουν δαπανήσει δεκάδες δισεκατομμύρια. Σε ό,τι αφορά τώρα το κόστος αυτής της αναβάθμισης η οποία ακριβώς, όπως σας έλεγα προηγουμένως, είναι αναγκαία, σε ό,τι αφορά τον ελληνικό Προϋπολογισμό, θα είναι ύψους 1,1 δις. Το σύνολο, βεβαίως, της συμφωνίας είναι 2,4 δις, αλλά αυτά δεν επιβαρύνουν τον ελληνικό Προϋπολογισμό. Είναι το σύνολο του Προϋπολογισμού του έργου. Το 1,1 δις θα επιβαρύνει τον ελληνικό Προϋπολογισμό σε ένα βάθος 10ετίας, 15ετίας. Επομένως, δεν πρόκειται για ένα δημοσιονομικά…
ΚΑΜΠΟΥΡΑΚΗΣ: Ναι, αλλά και πάλι σας πει κάποιος, παρά το ότι πολλοί θεωρούν και από πιο παλιά ότι είναι αναγκαία η αναβάθμιση των F-16 κλπ, θα σας πει κάποιος «ρε παιδιά εδώ μετράμε το ευρώ, κυριολεκτικά. Εδώ έχουμε προϋπολογισμούς οι οποίοι είναι… εδώ έχουμε συμπιέσει τα κόστη, εδώ έχουμε κόψει συντάξεις…».
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κανείς δεν είναι χαρούμενος όταν μιλάμε για εξοπλισμούς. Ωστόσο, πρέπει να καταλάβουμε ότι αυτά είναι κόστη τα οποία πρέπει να τα αναλάβει το ελληνικό κράτος, διότι διαφορετικά θα πάνε χαμένες επενδύσεις δεκάδων δισεκατομμυρίων, εκτός εάν θεωρείτε ότι δεν πρέπει η αεράμυνα της χώρας να είναι προετοιμασμένη για οποιοδήποτε ενδεχόμενο. Νομίζω, λοιπόν, ότι πρόκειται για μια συμφωνία η οποία είναι επωφελής στο βαθμό, βεβαίως, που την εντάσσουμε στο συγκεκριμένο πλαίσιο, δηλαδή στο πλαίσιο της αεράμυνας της χώρας και εκτιμώ ότι όλη η φασαρία που έχει γίνει, είναι ολίγον υπερβολική. 1, 1 δις σε βάθος 15ετίας, έτσι ώστε να αναβαθμιστεί ο στόλος και σας ξαναλέω ότι είναι η φθηνότερη από τις λύσεις οι οποίες προτείνονταν, διότι θα ξέρετε ότι υπάρχουν πολλοί που θεωρούν ότι δεν θα πρέπει να αναβαθμιστούν τα F-16, αλλά θα πρέπει να πάμε σε μια ριζική ανανέωση του στόλου, με αγορές F-35 κλπ. Ωστόσο, αυτό δεν είναι η επιλογή της ελληνικής κυβέρνησης. Αυτό το οποίο επιλέξαμε, είναι η αναβάθμιση των F-16 με μια συμφωνία, η οποία κατά τη γνώμη μου είναι επωφελής. Ωστόσο, μην μένουμε τόσο πολύ σε αυτό, υπάρχουν και άλλα ζητήματα τα οποία τέθηκαν στο τραπέζι της συνάντησης με τον Πρόεδρο των ΗΠΑ και κατά τη διάρκεια της επίσκεψης στις ΗΠΑ, τα οποία είναι εξαιρετικά σημαντικά.
ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Να τα δούμε όλα, γιατί η πρώτη κριτική που ασκείται μέχρι να διευκρινιστούν όλα, είναι ότι εμείς πήγαμε εκεί και το μόνο απτό που βλέπει ο πολίτης που άκουσε τους δύο ηγέτες είναι από τη μια πλευρά, δουλειές των Αμερικανών, η βάση της Σούδας, πιθανόν επέκταση κλπ, τα ενεργειακά και η ιστορία των F-16…από ελληνικής πλευράς;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Υπάρχουν απτά αποτελέσματα. Θα σας πω ότι στη συζήτηση που έγινε για την τόνωση της ανάπτυξης και της ενίσχυσης της ελληνικής οικονομίας, οι υπουργοί Οικονομίας και των δύο χωρών θα συγκροτήσουν ομάδα εργασίας, ώστε να προετοιμάσουν το έδαφος για επενδύσεις στην Ελλάδα, στα ζητήματα της ενέργειας, στα ζητήματα της μεταποίησης, στα ζητήματα της βιομηχανίας. Επομένως, καλό είναι, να αντιλαμβανόμαστε ότι σε αυτές τις περιπτώσεις τα αποτελέσματα έχουν να κάνουν με τα κέρδη που μπορεί να αποκομίσει η κάθε πλευρά από τη συγκεκριμένη σχέση.
Επειδή ξαναθέτετε το ζήτημα της βάσης της Σούδας, αυτές είναι συμφωνίες οι οποίες υπάρχουν επί χρόνια. Δεν είναι συμφωνίες οι οποίες έκλεισαν τώρα και νομίζω ότι δεν θα διαφωνούσε κανείς ότι αυτή τη στιγμή η ελληνική κυβέρνηση έκανε αυτό το οποίο έκρινε το πλέον ωφέλιμο για την ελληνική πλευρά.
ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Είναι στην πρόθεση της κυβέρνησης να συζητήσει και πρόσθετη βάση εκτός από τη Σούδα; Να υπάρξει και η δημιουργία και άλλης μιας βάσης, εκτός από τη Σούδα;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Νομίζω ότι χθες και ο Έλληνας Πρωθυπουργός και ο Αμερικανός Πρόεδρος έκαναν δηλώσεις και ανακοινώσεις. Εάν υπήρχε κάτι τέτοιο θα το ανακοίνωναν κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου.
ΚΑΜΠΟΥΡΑΚΗΣ: Όχι, όχι, για τη Σούδα. Υπάρχει πιθανότητα να περάσει στη Βουλή μια πενταετής συμφωνία; Εγώ, να σας πω την αλήθεια, προσωπικά, από το να ανανεώνουμε τη συμφωνία κάθε χρόνο και κάθε χρόνο, αφού είναι πρόθεση να μείνει, διότι έτσι μας συμφέρει, δεν το βλέπω και άσχημα, βάλε πέντε χρόνια μπας και γίνει και καμιά μεγαλύτερη επένδυση. Αλλά, υπάρχει κάποια πρόθεση τέτοια ή δεν είναι ξεκαθαρισμένο; Είπε, δηλαδή, ο κ. Τραμπ στον Έλληνα Πρωθυπουργό…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σας ξαναλέω, η βάση της Σούδας λειτουργεί με ένα συγκεκριμένο καθεστώς και αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει συζήτηση για να αλλάξει αυτό το καθεστώς. Έχει πάρει ανανέωση μέχρι το 2019 η βάση της Σούδας και πάνω σε αυτό το καθεστώς συνεχίζουμε να αντιλαμβανόμαστε τη διμερή μας σχέση. Σας ξαναλέω, όμως, ότι το βασικό όλης αυτής της επίσκεψης δεν αφορά, κατά κύριο λόγο, τα ζητήματα ασφάλειας και ανανέωσης του στόλου, αφορά αφενός, τη στήριξη που έδωσε η αμερικανική πλευρά στην ελληνική προσπάθεια για τη ρύθμιση του ελληνικού χρέους και το δεύτερο, τη βοήθεια και την ενίσχυση των διμερών σχέσεων για τα ζητήματα της οικονομίας και της ανάπτυξης.
ΚΑΜΠΟΥΡΑΚΗΣ: Τι θα κάνουν αυτοί οι Αμερικάνοι; Υπάρχει κάτι πιο συγκεκριμένο λιγάκι; Ξέρω ότι δεν πας στον Τραμπ και ο Τραμπ σου βάζει μια βαλίτσα με λεφτά και σου λέει «πάρτα πίσω να κάνεις ανάπτυξη». Αλλιώς γίνονται αυτά τα πράγματα. Έχουμε κάτι σαφές;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Μετά τη συνάντηση των δύο ηγετών συγκροτήθηκε ομάδα η οποία θα προετοιμάσει συγκεκριμένες προτάσεις για την ενίσχυση των αμερικανικών επενδύσεων στη χώρα.
ΚΑΜΠΟΥΡΑΚΗΣ: Υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος στον χώρο, τομέας –ξέρω εγώ- κάτι πιο…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Προφανώς. Σας είπα, είναι τα ζητήματα της ενέργειας, είναι τα ζητήματα της βιομηχανίας, είναι τα ζητήματα της μεταποίησης. Για ποιον λόγο θέτω αυτό το ζήτημα πάρα πολύ ψηλά στην ατζέντα; Διότι η ελληνική κυβέρνηση, όλο το προηγούμενο διάστημα, ακολούθησε μια εξωτερική πολιτική πολυδιάστατη. Και ακριβώς για αυτό τον λόγο έχει καταφέρει να δημιουργήσει διαύλους επικοινωνίας και με άλλες μεγάλες οικονομικές δυνάμεις και έτσι είναι ακριβώς αυτό το οποίο προκαλεί και αυξημένο ενδιαφέρον από όλους τους υπόλοιπους. Εκτιμώ, λοιπόν, ότι όλο αυτό δεν έχει να κάνει απλώς με μια ευνοϊκή συγκυρία για την ελληνική οικονομία, αλλά, αντιθέτως, σχετίζεται άμεσα με την εξωτερική πολιτική την οποία ακολουθεί η ελληνική κυβέρνηση. Διότι εάν στην εξωτερική πολιτική είσαι διαρκώς με το «ναι» στην άκρη της γλώσσας σου, κανένας δεν σε παίρνει στα σοβαρά. Αντιθέτως, ακριβώς επειδή ακολουθούμε αυτή την εξωτερική πολιτική, την πολυδιάστατη, με την οπτική μας να μην περιορίζεται στους παραδοσιακούς συμμάχους μας, αλλά να προσπαθούμε να βρούμε διαύλους επικοινωνίας και με άλλες μεγάλες οικονομικές δυνάμεις, αυτό προξενεί και προκαλεί το ενδιαφέρον…
ΚΑΜΠΟΥΡΑΚΗΣ: Με συγχωρείτε. Εγώ δεν είδα κανέναν Τσίπρα να είναι του «όχι» χτες, μια χαρά «ναι» ήταν. Και καλά το έκανε, κατά τη γνώμη μου.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν εννοώ ότι χτες ήταν το «όχι», εννοώ για μια πολυδιάστατη εξωτερική πολιτική, η οποία έχει ρίζες τα τελευταία δύο χρόνια. Σας θυμίζω ότι είναι…
ΚΑΜΠΟΥΡΑΚΗΣ: Εντάξει, κατάλαβα. Υπάρχει ένα θεματάκι, κύριε Εκπρόσωπε, και καταλαβαίνετε τι σας ρωτώ, πάρα πολύ καλά. Ο γενικός απόηχος –εσείς βέβαια εκπροσωπείτε μια κυβέρνηση, δεν βγαίνετε ως εκπρόσωπος του κόμματος- ο γενικός απόηχος αφήνει –πώς να το πω- με μια αχλή παραπάνω φιλοαμερικανισμού από όσο ανέχεται το DNA του ΣΥΡΙΖΑ και της Αριστεράς. Καταλάβατε; Ξέρετε τι σας ρωτώ.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν το καταλαβαίνω αυτό το οποίο λέτε. Ο κύριος Τσίπρας είναι ο Έλληνας Πρωθυπουργός και εκπροσωπεί στις ΗΠΑ τη χώρα του και την ελληνική κυβέρνηση. Δεν εκπροσωπεί ούτε τις προσωπικές του πολιτικές καταγωγές ούτε τη στάση της Αριστεράς απέναντι στην αμερικανική πολιτική των προηγούμενων δεκαετιών. Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε μια άλλη φάση. Ψυχρός πόλεμος δεν υπάρχει, ο εμφύλιος είναι πάρα πολύ μακριά. Όλα αυτά, βεβαίως έχουν την καταγωγική τους σημασία, ωστόσο αυτό που προέχει αυτή τη στιγμή, είναι η ενίσχυση των διμερών σχέσεων. Ο βασικός μας στόχος είναι να μπορέσουμε να πετύχουμε μια ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας τέτοια, που θα μας επιτρέψει να ξαναπατήσουμε στα πόδια μας. Επομένως, δεν καταλαβαίνω και αυτή τη συζήτηση τη θεωρώ εκτός τόπου και χρόνου.
ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Είμαστε περισσότερο φιλοαμερικανοί ή περισσότερο φιλοευρωπαίοι; Διότι μερικοί διακρίνουν, από το πολύ θετικό περιβάλλον της χτεσινής συνάντησης, ότι γίνεται μια προσπάθεια και από αμερικανικής πλευράς που βρίσκει ευήκοα ώτα στην ελληνική πλευρά.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Οι ΗΠΑ είναι ένας παραδοσιακός σύμμαχος της Ελλάδας και μια οικονομική δύναμη, η οποία έχει αρκετά μεγάλες επενδύσεις στη χώρα μας. Από εκεί και πέρα, το σπίτι μας είναι η Ευρώπη. Και έχουμε δηλώσει δεκάδες φορές, νομίζω και τελευταία ήταν επ’ ευκαιρία της επίσκεψης του κυρίου Μακρόν στη χώρα, ότι η γνώμη μας για τον τρόπο με τον οποίο θα πρέπει να συνεχιστεί το σχέδιο της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης, είναι ότι η Ευρώπη μπορεί να επιλύει μόνη της τα προβλήματά της. Επομένως, νομίζω ότι πρέπει να βλέπουμε τα πράγματα όσο το δυνατόν σφαιρικά και να μην μένουμε απλώς και μόνο σε επιφανειακά συμπεράσματα, που προκύπτουν από το τελευταίο 24ωρο. Παραδοσιακός σύμμαχος, λοιπόν, οι ΗΠΑ, παραδοσιακός οικονομικός εταίρος, αλλά από εκεί και πέρα, το σπίτι της Ελλάδας είναι η Ευρώπη και η Ευρωζώνη και έχουμε συγκεκριμένη άποψη για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να λυθούν τα προβλήματα της Ευρώπης, λέγοντας και χωρίς να διστάζουμε ότι η Ευρώπη πρέπει μόνη της να μπορεί να επιλύει τα προβλήματα που αντιμετωπίζει.
ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Καλώς. Θα δούμε και πώς θα εξελιχθεί ούτως ή άλλως όλο το πράγμα. Θα μου επιτρέψετε να περάσουμε σε ένα άλλο ζήτημα που έχει να κάνει με την κατάσταση της οικονομίας, κύριε Εκπρόσωπε. Διότι χθες βγήκαν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και μάλλον δίνουν την εικόνα ότι το 2016 τελικά ήμασταν σε ύφεση.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είναι οριακή η εικόνα από…
ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Οριακή, αλλά σε ύφεση.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: …από τη στασιμότητα στο 0,2%. Αυτό στο οποίο πρέπει να επιμείνουμε εμείς και να μένουμε, είναι το γεγονός ότι το 2017 είναι έτος ανάκαμψης. Το 2017 θα κλείσει με ανάπτυξη κοντά στο 2%. Όλοι οι θεμελιώδεις δείκτες, όλα τα θεμελιώδη μεγέθη της ελληνικής οικονομίας ανακάμπτουν τους τελευταίους 10 μήνες και εκτιμώ ότι αυτό είναι και το κρίσιμο μέγεθος για να μπορέσουμε τον Αύγουστο του 2018 να είμαστε εκτός κρίσης…
ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Ναι, αλλά δεν έχετε να πείτε όμως κάτι, ας πούμε, για μια οικονομική πολιτική που οδήγησε σε υπεραπόδοση το 2016 σε περιβάλλον ύφεσης. Δηλαδή, ήμασταν και υφεσιακά, μειωνόταν το εθνικό προϊόν να το πω έτσι και ταυτόχρονα υπεραπέδιδε η φορολογική πολιτική. Δηλαδή, αφαιρούνταν και άλλα λεφτά από τους…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η φορολογική πολιτική ήταν υπολογισμένη για να έχει συγκεκριμένη απόδοση. Το γεγονός ότι καταφέραμε να πιάσουμε ένα πρωτογενές πλεόνασμα 4,2% σχετίζεται, αφενός, με κάποια έκτακτα γεγονότα τα οποία δεν θα επαναληφθούν για το 2017 και αυτό αφορούσε περίπου το 2% από αυτό το 4,2%. Και από εκεί και πέρα, το 1,5% παραπάνω από τον στόχο, που φαίνεται να έχει διάρκεια, σχετίζεται με υπεραπόδοση προϋπολογισμένων μέτρων, αλλά και με θετικά βήματα που έχουν γίνει σε μία σειρά από άλλα πεδία, όπως είναι για παράδειγμα ο περιορισμός της φοροδιαφυγής. Το γεγονός, δηλαδή, ότι από τον ΦΠΑ είχαμε υπεραπόδοση το 2016 έχει να κάνει και με τη γενικευμένη χρήση καρτών, αλλά και με τη δυνατότητα της ελληνικής κυβέρνησης να περιορίσει τις αδήλωτες αγοραπωλησίες….
ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Και στην κριτική που ασκεί η αντιπολίτευση και λέει ότι «δύο χρόνια μετά, και του 2016 συμπεριλαμβανομένου, δεν είμαστε εκεί που ήμασταν το 2014», τι έχετε να πείτε;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό το οποίο έχω να πω είναι το εξής: Μπορούμε να κάνουμε μια πολύ αναλυτική συζήτηση -αν θέλετε- για το τι έγινε το 2014. Το 2014 άρχισαν να ανακάμπτουν τα μεγέθη της ελληνικής οικονομίας, όταν -για προεκλογικούς λόγους- ο κύριος Σαμαράς και η ΝΔ αποφάσισαν να ρίξουν το πρόγραμμα στα βράχια. Δεν πέτυχαν κανέναν από τους στόχους του τότε μεσοπρόθεσμου προγράμματος. Αντιθέτως, δημιούργησαν μεγάλα δημοσιονομικά κενά της τάξης των 2-2,5 δισεκατομμυρίων και αυτό ενίσχυσε σε κάποιο βαθμό την κατανάλωση και γι’ αυτό είχαμε την οριακή ανάπτυξη που είχαμε το 2014. Επομένως, είναι μια πολύ μεγάλη…
ΚΑΜΠΟΥΡΑΚΗΣ: Δεν είναι οριακή. Με συγχωρείτε, 0,7 τη βγάζουν. Η έκθεση της ΕΛΣΤΑΤ μιλά για 0,7 ανάπτυξη.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Το ξαναείπα, 0,7 ανάπτυξη την ίδια στιγμή, όμως, που δεν πέτυχε κανέναν από τους δημοσιονομικούς στόχους, για τους οποίους είχε δεσμευτεί. Αυτά τα δύο πράγματα σχετίζονται. Δεν μπορούσε να ολοκληρώσει το πρόγραμμα. Ακολούθησε μία πολιτική η οποία ήταν κατ’ εξοχήν προεκλογική ήδη από τον Μάιο του 2014 και γι’ αυτό είχαμε την πορεία την οποία…
ΚΑΜΠΟΥΡΑΚΗΣ: Δεν μου λέτε κάτι…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό που θέλω να σας πω εγώ, είναι ότι αυτή τη στιγμή είναι η πρώτη φορά που το σύνολο της παγκόσμιας οικονομίας, το σύνολο των παγκόσμιων σχολιαστών, των διεθνών σχολιαστών, αλλά και των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων και των θεσμών, αναγνωρίζουν ότι η Ελλάδα κάνει τα οριστικά τελευταία βήματα για την έξοδο από το πρόγραμμα. Έχουμε και ρυθμούς ανάπτυξης που δημιουργούν αισιοδοξία, 2%, όπως σας είπα. Και τους στόχους του προγράμματος πετυχαίνουμε και την ίδια στιγμή προσπαθούμε να αμβλύνουμε τις κοινωνικές συνέπειες…
ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Με συγχωρείτε, με συγχωρείτε…
ΚΑΜΠΟΥΡΑΚΗΣ: Κύριε Τζανακόπουλε, 2,7 ήταν η πρόβλεψη. Εσείς λέτε κοντά στο 2. Η κανονική πρόβλεψη είναι 1,8 και μπορεί να πάει και πιο κάτω.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ακούστε, κύριε Καμπουράκη, ακούστε. Η πρόβλεψη ήταν 2,7. Ωστόσο, για λόγους που έχουν να κάνουν με τη στάση του ΔΝΤ στη 2η αξιολόγηση, δηλαδή με το γεγονός ότι ζήτησε 4,5 δις επιπλέον μέτρα, χωρίς να προβλέπονται αντίμετρα και χωρίς να υπάρχει συμφωνία, στην οποία καταλήξαμε τον Απρίλη του 2017, υπήρξε μία μείωση των προβλέψεων καθώς καθυστέρησε η 2η αξιολόγηση –ξαναλέω- όχι με ευθύνη της ελληνικής κυβέρνησης. Αφήστε με, όμως, να απαντήσω. Γιατί το είπατε και πρέπει να το πω και εγώ. Άρα, λοιπόν, η ανάπτυξη είναι κοντά στο 2%. Το 1,8% είναι η πιο απαισιόδοξη εκδοχή των όσων μπορούν να συμβούν και των όσων μέλλουν να συμβούν. Επομένως, 2% η ανάπτυξη, επιτυχία στους δημοσιονομικούς στόχους και το κυριότερο ανάκαμψη όλων των θεμελιωδών μεγεθών της ελληνικής οικονομίας, εξαγωγές, βιομηχανική παραγωγή, κατανάλωση, δείκτης εμπιστοσύνης της ελληνικής οικονομίας, όπου πετυχαίνουμε υψηλό 10ετίας, άμεσες ξένες επενδύσεις, ρεκόρ 10ετίας και πάνω από όλα μείωση της ανεργίας μέσα στα δύο χρόνια κατά 7 μονάδες. Όλα αυτά δείχνουν ότι η ελληνική οικονομία έχει αρχίσει να ανασυγκροτείται, έχει αρχίσει να πατάει σε πιο στέρεο έδαφος και αυτό ακριβώς είναι που θα οδηγήσει στην έξοδο από το πρόγραμμα τον Αύγουστο του 2018.
ΚΑΜΠΟΥΡΑΚΗΣ: Κάτι τελευταίο, κύριε Τζανακόπουλε. Έχει προκύψει θέμα με το μέρισμα. Υπάρχουν αντιρρήσεις …
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Από πού προέκυψε το θέμα αυτό; Έχουμε κάποια επίσημη δήλωση;
ΚΑΜΠΟΥΡΑΚΗΣ: Έχουμε τον κύριο Βερναρδάκη, ο οποίος βγήκε στο ΚΟΚΚΙΝΟ.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Έχουμε κάποια επίσημη δήλωση;
ΚΑΜΠΟΥΡΑΚΗΣ: Όχι, όχι, υπάρχει ρεπορτάζ από τις Βρυξέλλες. Αυτό θέλω, να ρωτήσω εάν έχετε κάτι εσείς.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Α, με βάση το ρεπορτάζ. Όχι. Κοιτάξτε να δείτε. Οι επιλογές της ελληνικής κυβέρνησης είναι δεδομένες, ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2017 θα επιτευχθεί και με το παραπάνω. Και από εκεί και πέρα, το τι θα γίνει με το πλεόνασμα, θα το συνεννοηθούμε και θα το συμφωνήσουμε με τους εταίρους μας, για να προχωρήσουμε στις αναγκαίες παρεμβάσεις…
ΚΑΜΠΟΥΡΑΚΗΣ: Άρα, δεν ισχύει το ένα χιλιάρικο σε ένα εκατομμύριο ανθρώπους.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτή τη στιγμή έχουμε πει ότι η συζήτηση για το κοινωνικό μέρισμα θα γίνει όταν κατά τα τέλη Νοέμβρη, αρχές Δεκέμβρη, θα έχουμε τα σαφή και συγκεκριμένα στοιχεία για την υπεραπόδοση της ελληνικής οικονομίας και την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων. Από εκεί και πέρα, υπάρχουν σκέψεις, υπάρχουν επεξεργασίες, υπάρχουν, προφανώς, συγκεκριμένοι προσανατολισμοί. Δηλαδή, η ενίσχυση των φτωχότερων και πιο αδύναμων κοινωνικών στρωμάτων και νομίζω ότι σε αυτό το πλαίσιο έγινε και η δήλωση του κυρίου Βερναρδάκη.
ΚΑΜΠΟΥΡΑΚΗΣ: Εγώ ρωτώ επίσημα. Επίσημα έχετε κάποια όχληση από τις Βρυξέλλες γι’ αυτή την ιστορία του πλεονάσματος ή τίποτα;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Και σας απαντώ επίσημα, όχι.
ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Ευχαριστούμε πολύ, καλημέρα σας.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Να είστε καλά.