ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Τι κάνετε κύριε Τζανακόπουλε; Καλά είστε;
TΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Καλημέρα κυρία Παπαδάκου, τι κάνετε; Καλά, μια χαρά.
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Τι να κάνουμε, εδώ. Δεν έχει διακοπές φέτος, έτσι; Για να αρχίσω λίγο χαλαρά. Και μετά να μπω στα σκληρά.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Διακοπές, όχι ιδιαίτερα.
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Ναι, ναι. Γιατί άκουσα και τον κύριο Τσίπρα, εκεί στο Προεδρικό, που μίλαγε με τον κύριο Λεβέντη, που είπε ότι δεν θα φύγω καθόλου και σας είχε πει και στο πρόσφατο Υπουργικό ότι ξεχάστε τις διακοπές, οπότε δεν είναι η…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εντάξει, δεν είναι η πρώτη φορά.
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Όχι, δεν είναι η πρώτη φορά και εντάξει, θα υπάρξει ευκαιρία άλλη. Λοιπόν, κύριε Τζανακόπουλε, σήμερα είναι μια ιστορική μέρα για τη χώρα. Θα σας πω γιατί με την προσωπική ταπεινή μου εκτίμηση. Σήμερα εκδίδεται η πρώτη απόφαση για το σκάνδαλο της SIEMENS. Είναι μια υπόθεση που έχετε ποντάρει πάρα πολύ, στην αποκάλυψη της αλήθειας λέω ότι έχετε ποντάρει, αλλιώς. Και εκδίδεται η πρώτη απόφαση για τον κύριο Μαντέλη. Πείτε μου ένα σχόλιο και πείτε μου τι πρόθεση υπάρχει. Θα εκκαθαριστούν αυτές οι υποθέσεις; Γίνονται δυο δίκες, η Δικαιοσύνη είναι ανεξάρτητη…; Όλα αυτά τα ξέρουμε. Αλλά, για κάντε μου ένα σχόλιο για τη σημερινή μέρα, που πράγματι είναι μέρα σημαντική.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Τώρα, καταλαβαίνετε ότι η υπόθεση της SIEMENS πέρα από το ποινικό της σκέλος, που δεν θα το σχολιάσω, έχει ένα πολύ μεγάλο πολιτικό σκέλος, διότι αποδείχθηκε και είναι δεδομένο, το ξέρουν οι πάντες, έχει προκύψει ήδη και από τις ίδιες τις ομολογίες της SIEMENS ότι για πάρα πολύ καιρό η εταιρεία αυτή χρηματοδοτούσε παράνομες ενέργειες στην Ελλάδα και σε πολλές από τις οποίες εμπλέκονται και Έλληνες πολιτικοί. Είναι, κατά τη γνώμη μου, η SIEMENS ένα σύμπτωμα της παθογένειας του ελληνικού πολιτικού συστήματος και επί της ουσίας συμπυκνώνει τους λόγους η υπόθεση αυτή, για τους οποίους φτάσαμε εκεί που φτάσαμε το 2010. Μαζί φυσικά και με άλλες αιτίες ήταν…
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Και άλλες υποθέσεις, βέβαια. Δεν ήταν μόνο αυτή.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κι άλλες υποθέσεις, ακριβώς. Γι’ αυτό λέω, συμπυκνώνει. Ήταν η διαφθορά ένας από τους κύριους λόγους για τους οποίους η Ελλάδα έφτασε στο σημείο της χρεοκοπίας το 2009. Ο δεύτερος λόγος, όπως θα το ξέρετε πάρα πολύ καλά βεβαίως, ήταν και η εκτεταμένη φοροδιαφυγή. Επομένως, η χρεοκοπία της Ελλάδας έχει πρόσημο. Δεν είναι η χρεοκοπία όλων, είναι η χρεοκοπία ενός πολιτικού συστήματος, αλλά είναι και η χρεοκοπία ενός συγκεκριμένου οικονομικού και αναπτυξιακού μοντέλου, το οποίο είχε επιλεχθεί από το πολιτικό σύστημα, αλλά και από τους κρατικοδίαιτους επιχειρηματίες που μονοπώλησαν -εν πάση περιπτώσει- την αναπτυξιακή ορμή τη δεκαετία 1990 και του 2000.
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Άκουσα τον Πρωθυπουργό, χτες, στο Συνέδριο αυτό, για πρώτη φορά να βάζει –έτσι, τόσο έντονα, θα έλεγα- την επιτάχυνση της Δικαιοσύνης, την απονομή της Δικαιοσύνης, που είναι απαραίτητη βεβαίως και για την ανάπτυξη. Εμείς το ξέρουμε, γιατί δεν είναι μόνο οι μεγάλες ποινικές υποθέσεις που πρέπει να επιταχυνθούν για να εκκαθαριστούν, γιατί είναι μια σκιά στο πολιτικό σύστημα, έτσι; Δεν μπορούν να μένουνε μονίμως, τώρα, αυτές οι υποθέσεις. Να έχουμε προκαταρκτική 14 χρόνια, δεν γίνονται αυτά. Λοιπόν, αλλά, και οι υποθέσεις οι αστικές που δεν πολυκαλύπτονται τόσο από τα Μέσα, πραγματικά συνδέονται ευθέως. Γιατί είναι και υποθέσεις φοροδιαφυγής, όπως είπατε, αλλά είναι και υποθέσεις που αφορούν την ανάπτυξη, τις συμβάσεις. Έτσι δεν είναι;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κοιτάξτε να δείτε. Η Ελλάδα έχει καταδικαστεί αρκετές φορές από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου γι΄ αυτού του τύπου τις καθυστερήσεις, οι οποίες φτάνουν ακόμη και στο όριο της αρνησιδικίας, πολλές φορές. Είναι πάρα πολύ κρίσιμο το να δουλέψουμε σ’ αυτή την κατεύθυνση και η εκτελεστική εξουσία, βελτιώνοντας το θεσμικό πλαίσιο, αλλά και η δικαστική εξουσία, διότι αυτές οι καθυστερήσεις αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα στην ανάπτυξη. Αυτό είναι απολύτως δεδομένο, διότι όταν κάποιος θέλει να επενδύσει, πρέπει να νιώθει την άμυνα ότι αν προκύψει…
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Να έχει την ασφάλεια δικαίου, ας την ονομάσουμε…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ακριβώς, αν υπάρξουν αντιπαραθέσεις, αν υπάρξουν κολλήματα, είτε με άλλους ιδιώτες, είτε με το Κράτος, θα πρέπει να έχει την βεβαιότητα ότι αυτά θα επιλυθούν στον ελάχιστο δυνατό χρόνο, έτσι ώστε να προχωρήσουν οι διαδικασίες σε οποιοδήποτε πεδίο, σε οποιοδήποτε ιδιωτικό οικονομικό πεδίο. Είναι πάρα πολύ κρίσιμο και ξαναλέω, αυτό δεν είναι μόνο ευθύνη της εκτελεστικής εξουσίας, είναι και της δικαστικής εξουσίας, που πρέπει να λειτουργήσει πιο αποτελεσματικά στον τομέα αυτό.
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Πρόσφατα, είχαμε μια κρίση στο χώρο της Δικαιοσύνης, κύριε Τζανακόπουλε. Δηλώσεις, ακόμα και ο Πρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας, με δηλώσεις του, έκανε κριτική και σε κυβερνητικά στελέχη, το ξέρετε. Όταν λέει ότι ούτε αντιπολιτευόμαστε, συμπολιτευόμαστε και την ίδια ώρα το Μέγαρο Μαξίμου έχει βγάλει σημείωμα που λέει ότι η Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων αντιπολιτεύεται. Ασκεί, ας πούμε, αντιπολιτευτική κριτική. Για πείτε μου, κάντε μου ένα σχόλιο γι’ αυτό γιατί με δεδομένο ότι ο κύριος Σακελλαρίου έχει επιλεγεί από εσάς, από την κυβέρνηση –εννοώ- του ΣΥΡΙΖΑ δεν σημαίνει ότι…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό είναι άνευ σημασίας…
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Όχι, άλλο λέω. Κι εν τω μεταξύ, προσέξτε, έχει υποστεί κριτική για τις…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Μου έκανε αρνητική έκπληξη και εντύπωση η τοποθέτηση αυτή ότι έρχεται σε συνέχεια μιας σειράς (ακατάληπτο) και θέλω να επιμείνω, όμως, όχι τόσο στις δηλώσεις των δικαστών, όσο στην προσπάθεια που κάνει η Ν.Δ. να δημιουργήσει την εντύπωση ότι η σημερινή κυβέρνηση παρεμβαίνει στη Δικαιοσύνη. Το γεγονός ότι στελέχη της κυβέρνησης ή τα πολιτικά κόμματα που συμμετέχουν στην κυβέρνηση, κοινοβουλευτικές ομάδες, κάνουν κριτική για αποφάσεις της Δικαιοσύνης, δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι προσπαθούν να παρέμβουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο στην έκδοση αυτών των αποφάσεων. Ούτως ή άλλως, αυτές οι αποφάσεις έχουν ήδη εκληφθεί. Δεν κατανοώ αυτού του είδους την κριτική, η οποία ασκείται.
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Γιατί ασκείται; Ποιο είναι το κίνητρο; Γιατί το λέτε;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θα σας πω. Επιτρέψτε μου, όμως, πριν απ’ αυτό να επιμείνω. Η κριτική στις αποφάσεις της Δικαιοσύνης δεν είναι απλό και μόνο δικαίωμα κάθε πολίτη, είναι πολύ περισσότερο και μια υποχρέωση. Και των πολιτών και των υπολοίπων εξουσιών. Δεν σημαίνει η ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης ότι οι αποφάσεις της μπορούν να μένουν άνευ σχολίου, άνευ κριτικής ή να θεωρηθεί ότι κατέχουν το απολύτως, το αλάθητο. Δεν είναι έτσι τα πράγματα. Σε μια φιλελεύθερη Δημοκρατία, οι δικαστικές αποφάσεις αποτελούν αντικείμενο που πρέπει να απασχολεί τη δημόσια σφαίρα και τη δημόσια συζήτηση. Γιατί το κάνει αυτό η Ν.Δ.; Νομίζω ότι και ο Πρωθυπουργός ήταν απολύτως σαφής. Εδώ και αρκετό καιρό, από τις 15 Ιουλίου τουλάχιστον, η Ν.Δ. έχει δει ότι το αφήγημα της καταστροφής της ελληνικής οικονομίας δεν μπορεί να παράξει αποτελέσματα, διότι είχαμε μια συμφωνία με τους δανειστές. Από εκεί και πέρα, ακολούθησαν μια σειρά από θετικές λύσεις, είχαμε την έξοδο στις αγορές. Επομένως, στο ασυνείδητο της Ν.Δ. υπάρχει ακόμα η παρένθεση, η αριστερή παρένθεση. Και προσπαθεί, με κάθε τρόπο, να δημιουργήσει όρους αποσταθεροποίησης. Τι της έχει μείνει αυτή τη στιγμή για να παρουσιάσει μια εικόνα αποσταθεροποίησης…
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Στο θεσμικό ζήτημα.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: … να προσπαθήσει να επιχειρηματολογήσει ότι υπάρχει και ένα είδος θεσμικής κρίσης, αυτή τη στιγμή, στην Ελλάδα. Δεν υφίσταται τέτοια θεσμική κρίση, το αντίθετο θα έλεγα. Τα δυο τελευταία χρόνια, η Ελλάδα κάνει βήματα προς την κάθαρση, προς την ανασυγκρότηση των θεσμών της, οι οποίοι βρέθηκαν στο κατώτατο δυνατό σημείο την περίοδο 2012-2015. Και θέλω να θυμίσω, η Ν.Δ.
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Γιατί το λέτε αυτό; Με ποια αφορμή το λέτε αυτό;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Το λέω, διότι είναι απολύτως δεδομένο ότι από το 2012 μέχρι το 2015 οι μηχανισμοί, τα δίκτυα εξουσίας, η παραπολιτική είχαν φτάσει στο απώτατο σημείο ισχύος. Θέλω, όμως, να σας πω το εξής: ότι η Ν.Δ., λοιπόν, προσπαθεί με κάθε τρόπο να δημιουργήσει την αίσθηση ότι υπάρχει μια κρίση Δημοκρατίας και αυτή συντείνεται και με μια εμμονή που έχουν στην παράταξη αυτή, να θεωρούν ότι η Αριστερά ταυτίζεται με τον έναν ή τον άλλο τρόπο με ολοκληρωτικές ιδεολογίες ή με καθεστωτική λογική.
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Κύριε Τζανακόπουλε, δεν σας κατηγορούν, όμως, μόνο γι’ αυτό. Και θα πάω, τώρα, στα επεισόδια που γίνανε και στη Βουλή.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ναι, επιτρέψτε μου όμως να σας πω κάτι περισσότερο. Αυτό το οποίο πρέπει να κρατήσουμε επειδή στη φιλελεύθερη προπαγάνδα του συρμού υπάρχει μια τάση ταύτισης της Αριστεράς με τον ολοκληρωτισμό, πρέπει να πω ότι στην Δυτική Ευρώπη τουλάχιστον, και η Ελλάδα είναι κομμάτι της Δυτικής Ευρώπης, η πολιτική δύναμη, η οποία έθεσε τη Δημοκρατία σε κίνδυνο, δεν ήταν ποτέ η Αριστερά. Και αυτό πρέπει να το κρατήσουμε. Αντιθέτως, σε όλες τις δυτικές Δημοκρατίες, όταν υπήρξε πολιτειακή κρίση, ο κύριος πολιτικός παράγοντας της κρίσης αυτής ήταν τα κόμματα της Δεξιάς.
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Σας κατηγορούν, λοιπόν, ότι υπάρχουν ομάδες συγκεκριμένες, ο Ρουβίκωνας συγκεκριμένα, που μπαίνουν στη Βουλή, προκαλούν διάφορα. Βεβαίως, είναι αλήθεια ότι η ομάδα του «Ρουβίκωνα», δεν ξέρω αν έχει προκαλέσει καταστροφές. Τελευταία, δεν έχω ακούσει. Εισβάλουν σε Υπουργεία, εισβάλουν στην Τράπεζα της Ελλάδας, συλλαμβάνονται και αφήνονται ελεύθεροι. Τι απαντάτε σ’ αυτό;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν ήταν η πρώτη φορά. Τώρα, έγινε πάλι μια προσπάθεια να αναδειχθεί το ζήτημα της…
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Της ασφάλειας, ας πούμε…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: ….ασφάλειας, λόγω αυτής της ενέργειας, της ακτιβιστικής ενέργειας του «Ρουβίκωνα» στη Βουλή, ως πρώτο θέμα στην ατζέντα. Ξέρετε δεν είναι η πρώτη φορά που γίνεται κάτι τέτοιο στο Ελληνικό Κοινοβούλιο και πιστέψτε με, δεν ξεκίνησαν αυτά τα πράγματα από το 2015. Έχουν ξαναγίνει τέτοιου τύπου παρεμβάσεις ή αν θέλετε ενέργειες τέτοιου χαρακτήρα. Δεν θεωρώ ότι έχει την τεράστια σημασία που επιχειρούν να τους προσδώσουν. Η Αστυνομία έκανε τη δουλειά της, τα πράγματα ηρέμησαν πάρα πολύ γρήγορα και από εκεί και πέρα, επανήλθαν στην κανονικότητα. Ειλικρινά, δεν μπορώ να κατανοήσω τι βλέπει η Ν.Δ. ή μάλλον μπορώ να κατανοήσω το λόγο, απλά μου φαίνεται περισσότερο από υπερβολικός. Εκτιμώ ότι βρισκόμαστε σε ένα αντιπολιτευτικό αμόκ. Αυτή είναι η αίσθηση που μου δίνει η Ν.Δ., αλλά και κομμάτι του αντιπολιτευόμενου Τύπου ή πρωτοσέλιδα με τίτλους όπως «Κατάλυση του πολιτεύματος».
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Ναι, τα έχουμε σήμερα εδώ. Βέβαια, έχουμε αντίστοιχα… Αυτό είναι…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτά είναι πολιτικές γελοιότητες.
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Δείτε, αυτό είναι και το παιχνίδι της Δημοκρατίας. Έχουμε από τη μια το πρωτοσέλιδο -μιλάτε για τα ραβασάκια της ευτυχίας, θα σας ρωτήσω και γι’ αυτό, για την οικονομία, απλώς επέλεξα να πάω με πιο θεσμικά, στην αρχή, θέματα. Έχουμε, όμως, και στην πρώτη σελίδα της «Εφημερίδας των Συντακτών» που δείχνει τον ανιψιό του αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης να γέρνει γλυκά προς τον κύριο Τσίπρα. Έτσι είναι η Δημοκρατία. Δηλαδή, δεν είναι όλα τα πρωτοσέλιδα…, έτσι; Τι να κάνουμε τώρα δηλαδή;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Με συγχωρείτε. Προς Θεού, προφανώς θα υπάρχουν και αντιπολιτευτικά φύλλα, προφανώς θα υπάρχουν και αντιπολιτευόμενοι δημοσιογράφοι, οι οποίοι θα κάνουν κριτική.
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Που μπορεί και να σας βοηθήσει κάποια στιγμή, μην το παίρνετε…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Με συγχωρείτε, δεν είπα να μη μιλήσει γι’ αυτό. Προφανώς. Και θετική κριτική να γίνεται, ακόμη και πολεμική αν θέλετε. Αλλά τώρα, να παρουσιάζεται το περιστατικό με τον «Ρουβίκωνα», ως περιστατικό κατάλυσης του Πολιτεύματος. Αυτό ξεπερνάει τα όρια της Αντιπολίτευσης και φτάνει πια στα όρια της γραφικότητας.
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Δεν υιοθετούνται νομίζω. Εγώ, είδα, ότι πρωτοκλασάτα στελέχη της Ν.Δ. και των άλλων κομμάτων της Αντιπολίτευσης. Ε, δεν το υιοθέτησαν αυτό, ότι πια καταλύεται το κράτος. Επειδή μπήκαν και μοίρασαν προκήρυξη.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Μα, τι λέτε κυρία Παπαδάκου; Χθες, στελέχη της Ν.Δ. και μια σειρά από εφημερίδες μιλούσαν για κατάλυση του πολιτεύματος και κατάλυση του κράτους, επειδή πετάχτηκαν είκοσι φέι βολάν και αναρτήθηκε ένα πανό στο προαύλιο της Βουλής.
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Όχι μόνο, μοιράστηκαν και κάποια φυλλάδια, νομίζω. Η κατάλυση του πολιτεύματος, εκεί μέσα, δηλαδή, τα περιστατικά που πρέπει να προβληματίζουν, είναι αυτά, από κάποιους βουλευτές εκλεγμένους, ας πούμε της Χ.Α. που επιχειρούν να δείρουν συναδέλφους τους. Αυτό είναι το ανησυχητικό πολλές φορές.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Προφανώς, απλά αυτό που θέλω να σας πω είναι…
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Τα φυλλάδια είναι το λιγότερο.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είναι προφανής, και νομίζω ότι οι Έλληνες πολίτες καταλαβαίνουν. Είναι προφανής η επιχείρηση να δημιουργηθεί αίσθηση αποσταθεροποίησης. Αλλά, ξαναλέω, δεν με προβληματίζει τόσο πολύ, τουλάχιστον ακόμη, ή αν θέλετε πλέον, διότι έχουμε φτάσει, έχουμε ξεπεράσει τα όρια της γραφικότητας.
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Πάμε στο θέμα της οικονομίας και της απόπειρας της κυβέρνησης, αυτό που έγινε με το ομόλογο. Ξέρετε, αν κανείς ζει σ’ αυτή τη χώρα και δεν ακούει και τις δηλώσεις των έξω, γιατί έχετε θετικές δηλώσεις τις τελευταίες μέρες –ακόμη και ο κύριος Σόιμπλε είπε καλά λόγια για την ελληνική οικονομία και για την προσπάθεια της κυβέρνησης και αποκάλυψε βέβαια ότι η κυρία Μέρκελ ουσιαστικά μας κράτησε μέσα στο ευρώ και είπε ότι δικαιώθηκε η κυρία Μέρκελ, η καγκελάριος. Λοιπόν, θέλω να ρωτήσω ο κόσμος είναι μπερδεμένος. Ο κύριος Τσίπρας είπε, εδώ, στο δελτίο του Alpha, στη συνέντευξη, στον Αντώνη Σρόϊτερ, ότι βλέπει ευτυχισμένα πρόσωπα – αυτό έχει σχολιαστεί πολύ, το ξέρετε, γιατί τώρα έρχονται και τα ραβασάκια της εφορίας, βλέπω εδώ και το πρωτοσέλιδο σήμερα στα «Νέα». Από την άλλη, η αντιπολίτευση, ακούγοντας, ας πούμε, και τον κύριο Χατζηδάκη που άκουσα πριν, που είναι μια πιο ήπια –έτσι- μορφή κριτικής, ο αντιπρόεδρος της Ν.Δ., εμφανίζει την κατάσταση μαύρη, τραγική και λέει πώς είναι δυνατόν, πού τα είδε ο κύριος Τσίπρας τα ευτυχισμένα πρόσωπα; Για πείτε μου τώρα, πού είναι η αλήθεια; Τι να πει και ο κόσμος;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η τάση, ας πούμε, να παίρνουμε μια αποστροφή του λόγου και να τη μετατρέπουμε σαν διαρκή τίτλο δεν με βρίσκει σύμφωνο, αλλά εν πάση περιπτώσει, να μιλήσουμε επί της ουσίας. Η κατάσταση έχει ως εξής: Η χώρα έχει κληθεί να εφαρμόσει ένα πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής. Το πρόγραμμα αυτής της δημοσιονομικής προσαρμογής, προφανώς, εμπεριέχει φορολογικές επιβαρύνσεις, οι οποίες έρχονται και σωρεύονται και προστίθενται στις επιβαρύνσεις του παρελθόντος. Επομένως, η κατάσταση, είναι δεδομένο ότι είναι δύσκολη. Ωστόσο, αυτό είναι το δεδομένο. Είναι στην ουσία και η λύση της οποίας καλούμαστε να δουλέψουμε, καλούμαστε να ζήσουμε και καλούμαστε να σχεδιάσουμε και τον τρόπο με τον οποίο η χώρα θα βγει με όσο το δυνατόν λιγότερες πληγές από αυτή την περιπέτεια των προγραμμάτων. Επομένως, το να κάνουμε κριτική στη συνθήκη, ειδικά δε αν πρόκειται για τους εκπροσώπους της Ν.Δ. είναι λίγο σόνικο. Ας δούμε, λοιπόν, τι ειλικρινώς συμβαίνει αυτή τη στιγμή. Η ελληνική οικονομία φαίνεται ότι βρίσκεται, ότι έχει μπει πλέον σε μια φάση δυναμικής ανάκαμψης. Έχουμε 300.000 νέες θέσεις εργασίας, περισσότερες θέσεις εργασίας το 2017, έχουμε ρυθμούς ανάπτυξης, οι οποίοι μπορεί να φτάσουν και το 2% αυτή τη χρονιά, έχουμε τους στόχους του προγράμματος οι οποίοι επιτυγχάνονται. Κι αυτό, προσέξτε, δεν είναι έτσι μια προσπάθεια να οικοδομηθεί το δικό μας success story. Σε καμία περίπτωση. Αντιθέτως.
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Έτσι κι αλλιώς, αυτό είναι κοντός ψαλμός, που λένε, γιατί αυτό θα φανεί, θα γίνει. Τέλη Απριλίου δεν θα γίνει….
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Το θέμα με τους δημοσιονομικούς στόχους έχει σημασία, διότι το να πιάνουμε τους δημοσιονομικούς στόχους σημαίνει ότι δεν χρειάζεται να υπάρξουν επιπλέον δημοσιονομικές επιβαρύνσεις.
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Μέτρα… γιατί περί αυτού πρόκειται.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Άρα, δεν είναι ζήτημα, απλώς και μόνο τεχνικό ή ζήτημα επικοινωνίας. Γιατί ακούω και κάποιους να μας κατηγορούν ότι δίνουμε πολύ μεγάλη σημασία στους αριθμούς και δεν μιλάμε για τους πολίτες απ’ τις κοινωνικές τάξεις. Με συγχωρείτε, το να επιτυγχάνονται οι δημοσιονομικοί στόχοι, σημαίνει ότι δεν θα χρειαστούν επιπλέον επιβαρύνσεις για τους πολίτες. Επομένως, αυτό είναι το νόημα μιας τέτοιας επισήμανσης. Από εκεί και πέρα, έχουμε πολύ μεγάλη βελτίωση στα θεμελιώδη στοιχεία της ελληνικής οικονομίας και βεβαίως έχουμε και το πρώτο βήμα μιας στρατηγικής, η οποία θα κρατήσει μέχρι του χρόνου τον Αύγουστο, για να προετοιμαστούμε…
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Για την έξοδο λέτε.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: …για να έχουμε τη δυνατότητα να ανακτήσουμε την οριστική πρόσβασή μας στις αγορές. Αυτό, επίσης, δεν είναι μια τεχνοκρατικού τύπου σχολιασμός ή προσέγγιση. Πρόκειται για εξόχως πολιτικό και κοινωνικό ζήτημα. Διότι, πρέπει να ξέρει ότι η επιτροπεία, οι αξιολογήσεις από τους θεσμούς, σχετίζονται με το γεγονός ότι είμαστε αναγκασμένοι να δανειζόμαστε από τον επίσημο τομέα, δηλαδή από τα υπόλοιπα κράτη-μέλη της Ευρωζώνης, τον ευρωπαϊκό μηχανισμό στήριξης. Αν αυτού του τύπου τα δάνεια από τον ευρωπαϊκό μηχανισμό στήριξης δεν είναι πλέον αναγκαία του χρόνου τον Αύγουστου του 2018 και αυτός είναι ο στόχος. Δηλαδή, εάν υπάρξει νέος δανεισμός –που δεν θα υπάρξει νέος δανεισμός από τον ESM- αυτό σημαίνει ότι η χώρα ανακτά σε πολύ μεγάλο βαθμό την οικονομική της κυριαρχία και μειώνεται η εξωτερική επιτροπεία της κυβέρνησης.
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Ε, είναι προφανές, είναι καλό να γίνει.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Άρα, λοιπόν, για μας, η έξοδος στις αγορές δεν ήταν ένα επικοινωνιακό πυροτέχνημα για να δείξουμε ότι όλα πηγαίνουν καλά. Αντιθέτως είναι, δηλαδή αυτό προσπάθησε να κάνει η Ν.Δ. το 2014, να δείξει μέσα σε έναν κυκεώνα πολιτικών και οικονομικών εξελίξεων, που δεν είχαν καμιά σχέση με τη σημερινή κατάσταση, ότι δήθεν όλα πηγαίνουν καλά και ότι ήδη βαδίζουμε στην έξοδο από τα μνημόνια.
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Εδώ είμαστε, κυρίες και κύριοι, με τον Κυβερνητικό Εκπρόσωπο, τον κύριο Δημήτρη Τζανακόπουλο. Και αν κατάλαβα καλά, κύριε Υπουργέ, είπατε ότι ήταν αφήγημα επικοινωνιακό η προσπάθεια, τότε, της κυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου να βγούμε στις αγορές και η έκδοση του ομολόγου. Γιατί εκείνη η προσπάθεια ήταν επικοινωνιακό, ας πούμε, αφήγημα και όχι η δική σας; Για πείτε μου, ποια είναι η διαφοροποίηση; Γιατί το λέτε αυτό;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θα σας πω: Δεν λέω επικοινωνιακό αφήγημα, λέω επικοινωνιακό πυροτέχνημα, διότι υποτίθετο, μάλλον τότε, σύμφωνα με τον πολιτικό λόγο που εξέπεμπε τότε η κυβέρνηση, ότι ήμασταν σε μια πορεία απεγκλωβισμού από το μνημόνιο, ενώ τίποτα στο διεθνή Τύπο, αλλά και στα θεμελιώδη μεγέθη της ελληνικής οικονομίας δεν έδειχνε προς αυτή την κατεύθυνση. Δηλαδή, δεν είχαμε περάσει σε φάση δυναμικής ανάκαμψης, τα μεγέθη της ελληνικής οικονομίας δεν είχαν αυτά τα χαρακτηριστικά που έχουν σήμερα, πολύ περισσότερο, (δεν ακούγεται) ανοιχτό δημοσιονομικό στόχο προγράμματος. Δεν υπήρχε καμία δέσμευση εκ μέρους των δανειστών σε σχέση με τη ρύθμιση του χρέους. Και οι κύριοι Σαμαράς και Βενιζέλος, τότε, επιχειρηματολογούσαν δήθεν ότι βρισκόμαστε στην τελική ευθεία για την έξοδο από το πρόγραμμα. Τίποτα δεν έδειχνε σε εκείνη τη φάση ότι τα πράγματα πήγαιναν προς εκείνη την κατεύθυνση…
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Ναι, αλλά τώρα σας λένε ότι δεν πήρατε ιδιαίτερα χαμηλό επιτόκιο. Εκείνοι είχαν πάρει 4,9, 4,6 πήρατε εσείς. Εκείνοι άντλησαν 20 δις και σε σας εμφανίστηκαν 6 δις. Υπάρχει μια κριτική, την ακούτε αυτές τις ημέρες, έτσι όπως τα λέει…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ακούστε: Οι δύο έξοδοι, κατ΄ αρχάς, ήταν δύο τελείως διαφορετικές έξοδοι. Στη μια περίπτωση, είχαμε απλώς άντληση νέου χρήματος, ενώ στην έξοδο που ολοκληρώθηκε πριν από λίγες ημέρες ήταν η πρώτη πράξη διαχείρισης του ελληνικού χρέους που έχει γίνει τα τελευταία 10 χρόνια. Τι σημαίνει πράξη διαχείρισης του ελληνικού χρέους; Ότι ανταλλάχτηκε ένα ομόλογο λήξης του 2019 με ένα ομόλογο λήξης του 2022, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι καθαρίζει ο διάδρομος μέχρι το 2022, μειώνονται οι χρηματοδοτικές ανάγκες του ελληνικού Δημοσίου και δημιουργούνται καλύτερες καμπύλες, εν πάση περιπτώσει, του ελληνικού χρέους. Αυτό διαφοροποιεί σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό τη συναλλαγή τη δική μας σε σχέση με τη συναλλαγή που είχε γίνει το 2014. Σε ό,τι αφορά τους επενδυτές, έχουμε εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά…
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Εμφανίστηκαν τώρα, λέτε, το 2017.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: …στην τωρινή συναλλαγή.
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Για πείτε, ποια είναι αυτά τα χαρακτηριστικά;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Πρόκειται για μεγαλύτερους επενδυτές, στρατηγικούς επενδυτές και εν κατακλύστηκε το βιβλίο προσφορών από μικρά hedge funds, τα οποία ψάχνουν τη μέγιστη δυνατή απόδοση στον μικρότερο δυνατό χρόνο. Αλλά, τώρα, μη μπούμε σε αυτή τη συζήτηση…
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Είναι λίγο τεχνική η συζήτηση.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Να μην μπούμε σε αυτή την τεχνική συζήτηση. Σημασία έχει το εξής: ότι στη δική μας περίπτωση τα μεγέθη της ελληνικής οικονομίας, αλλά και ο χρόνος που απομένει μέχρι την ολοκλήρωση του προγράμματος, επιτρέπουν το ξεδίπλωμα μιας στρατηγικής για την οριστική ανάκτηση της πρόσβασης στις αγορές. Σε εκείνη τη φάση, δεν ήταν αυτός ο λόγος για τον οποίο έγινε η έξοδος. Αντιθέτως, ήταν μια προσπάθεια να αποδειχθεί ότι υπάρχει μια ιστορία επιτυχίας στην Ελλάδα.
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Κύριε Τζανακόπουλε, επειδή εδώ εμείς είμαστε λίγο πιο πρακτικοί άνθρωποι σε αυτή την εκπομπή, θέλω να σας ρωτήσω το εξής…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είναι πολύ πρακτικά αυτά που σας λέω.
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Βεβαίως είναι πρακτικά, αλλά προσπαθούμε να τα κάνουμε κατανοητά και στον πολίτη. Με αυτή την έννοια. Δεν έχουν όλοι τελειώσει, ας πούμε, πανεπιστήμια, με την πολιτική οικονομία ανά χείρας. Λοιπόν, θέλω να σας ρωτήσω, κατ΄ αρχήν, αν έχετε καμιά πρόβλεψη για το πότε, ενδεχομένως, να λήξει το καθεστώς των capital controls. Γιατί αυτό είναι ένα πρακτικό εμπόδιο και στην ανάπτυξη που εσείς λέτε και επαγγέλλεστε.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κατ’ αρχάς, αυτό που πρέπει να σας πω είναι ότι τα capital controls έχουν ….
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Χαλαρώσει.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: …από το καλοκαίρι του 2015 μέχρι σήμερα έχουν χαλαρώσει αρκετές φορές με διαδοχικές αποφάσεις της κυβέρνησης και της Τράπεζας της Ελλάδος. Αυτή η διαδικασία χαλάρωσης θα συνεχίσει μέχρι την ολοκληρωτική απόληξη, εν πάση περιπτώσει, και των τελευταίων κεφαλαιακών ελέγχων. Δεν μπορώ να σας δώσω ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, αλλά νομίζω ότι δεν θα είμαστε μακριά από την αλήθεια, αν πούμε ότι με την ολοκλήρωση του προγράμματος θα υπάρξει και η ολική, εν πάση περιπτώσει, απόσβεση και των τελευταίων κεφαλαιακών ελέγχων. Αυτό που πρέπει να σας πω, όμως, τώρα είναι ότι δεν φαίνεται να υπάρχει πολύ μεγάλη επιρροή των κεφαλαιακών ελέγχων στους ρυθμούς ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας. Βεβαίως, είναι ένας παράγοντας, ο οποίος δημιουργεί κάποια προβλήματα, ωστόσο, στο επίπεδο που συζητάμε, δηλαδή στο επίπεδο της συνολικής ανάπτυξης, έχει μικρή επίπτωση. Παρόλα αυτά, γίνονται προσπάθειες και σε συνεργασία και με την Τράπεζα της Ελλάδος, αλλά και με τους δανειστές. Εξάλλου, γνωρίζουν ότι τα capital controls θα είναι κομμάτι και των επόμενων αξιολογήσεων για να προχωρήσουμε στη σταδιακή απόσυρσή τους. Αλλά, τώρα, συγκεκριμένες ημερομηνίες, προφανώς δεν μπορώ να σας πω.
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Εντάξει, αλλά αυτό αφορά και το οικονομικό επιτελείο.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Νομίζω ότι σταδιακά θα χαλαρώσουμε περαιτέρω.
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Να ρωτήσω κάτι άλλο, το οποίο επίσης είναι κρίσιμο. Επειδή είμαστε τέλη Ιουλίου, έρχεται η πρώτη δόση από το φόρο εισοδήματος και από την άλλη πλευρά υπάρχουν και άλλες επιβαρύνσεις, ΕΝΦΙΑ και λοιπά. Θα υπάρξει ίσως ένας σχεδιασμός ή ελαφρύνσεις για δόσεις έξω από τον εξωδικαστικό –που εκεί υπάρχουν πράγματι διαδικασίες- για τις 120 δόσεις, μιλάω τώρα, των εμπόρων κυρίως. Για τους πολίτες εγώ τώρα λέω. Μελετάτε κάτι τέτοιο ως κυβέρνηση; Το οικονομικό σας επιτελείο; Τι λέτε;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Χθες, οι υπουργοί, ο κύριος Τσακαλώτος και η κυρία Παπανάτσου, μίλησαν αναλυτικά για το φορολογικό νομοσχέδιο. Αυτό που θέλω να σας πω είναι ότι δεν είναι η πρώτη φορά που…
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Δεν είπα. Είπα τέλη Ιουλίου, κάθε χρόνο… Είναι δύσκολο το καλοκαίρι.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό που πρέπει να κρατήσουμε είναι ότι εφόσον υπάρχουν οι προϋποθέσεις από το 2019 και μετά, θα μπουν σε ισχύ μια σειρά από φοροελαφρύνσεις και στον ΕΝΦΙΑ και τη φορολογία εισοδήματος. Θα μειωθεί ο συντελεστής φορολογίας εισοδήματος στο πρώτο σκαλοπάτι της κλίμακας από το 22% στο 20%. Ωστόσο, και σήμερα πρέπει να πούμε ότι οι ασφαλιστικές εισφορές και οι φορολογίες, σε συνδυασμό για αρκετά μεγάλη πλειοψηφία των Ελλήνων πολιτών δεν είναι τόσο επιβαρυμένη όσο παρουσιάζεται από τα συστημικά ΜΜΕ. Διότι, ξέρετε, γίνεται μια προσπάθεια να επιχειρηματολογήσουν ότι οι επιβαρύνσεις μπορεί να φτάνουν και το 70% ή το 75%. Δεν είναι ακριβές αυτό. Θέλω να σας πω για τους ελεύθερους επαγγελματίες, με βάση τουλάχιστον τα στατιστικά στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας, ασφαλιστικές εισφορές και φορολογία για το 50% με 60% των ελεύθερων επαγγελματιών, θα είναι, είτε στα ίδια επίπεδα, είτε μειωμένη. Για ένα 20%, θα είναι ελαφρά επιβαρυμένη, ενώ για το υπόλοιπο 20%, πράγματι, θα υπάρξουν κάποιες επιπλέον επιβαρύνσεις, οι οποίες όμως δεν φτάνουν σε αυτά τα ιλιγγιώδη νούμερα που βλέπουμε να δημοσιεύονται στις εφημερίδες, 75% και 80% και λοιπά. Σε καμία περίπτωση δεν προσπαθώ να πω ότι η κατάσταση είναι η καλύτερη. Βεβαίως, υπάρχουν δυσκολίες. Βεβαίως υπάρχουν προβλήματα. Ωστόσο, ξαναλέω, ότι είναι δεδομένο ότι βρισκόμαστε σε ένα πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής. Και όταν βρισκόμαστε σε πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής, αυτού του τύπου οι δυσκολίες είναι κομμάτι αυτού του προγράμματος. Και επίσης θέλω να πω ότι δεν υπήρχε η δυνατότητα από τη δική μας πλευρά, από την κυβέρνηση, έτσι ώστε αυτά τα ποσά, τα οποία είναι αναγκαία για να πιάνουμε τους στόχους του προγράμματος, δηλαδή 1,75% πρωτογενές πλεόνασμα το 2017, να βρεθούν από αλλού, έτσι όπως λέει η αξιωματική αντιπολίτευση. Εκτός αν μπούμε σε μια λογική να αρχίσουμε να κλείνουμε νοσοκομεία και σχολεία και να περιορίζουμε τις δημόσιες δαπάνες, πράγμα το οποίο ήταν η βασική στρατηγική της προηγούμενης κυβέρνησης. Δηλαδή, η περικοπή και άλλων δαπανών (από τη μεριά του ποσού) πράγμα που θα σήμαινε ότι πλέον θα οδηγούμασταν σε ολική κατάρρευση των κοινωνικών υπηρεσιών. Ήδη, είναι επιβαρυμένες. Αυτή είναι μια εντελώς διαφορετική αντίληψη μεταξύ της σημερινής κυβέρνησης, αλλά και της σημερινής ηγεσίας της Ν.Δ., η οποία λέει ότι οι στόχοι μπορούν να πιαστούν μέσω των περαιτέρω περικοπών στον προϋπολογισμό της κυβέρνησης από το σκέλος των δαπανών. Όμως, πρέπει να ξέρετε ότι οι δαπάνες, κατά τη διάρκεια των προγραμμάτων δημοσιονομικής προσαρμογής, έχουν περικοπή σε τέτοιο βαθμό, που πλέον κάποια στιγμή δημιουργήθηκαν πραγματικά τεράστιες δυσκολίες για την καθημερινή λειτουργία.
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Ναι, απλώς, αυτό το Δημόσιο και με τις εταιρείες του Δημοσίου και με τα αχαρτογράφητα ακίνητα και λοιπά, ήταν ένα τέτοιο τέρας, κύριε Υπουργέ, το οποίο όσο και να περικοπεί από ότι φαίνεται, όσο και να ελεγχθεί, έχει πάντα εκπλήξεις. Τα ξέρετε, τα βλέπετε.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Βεβαίως. Όμως, κοιτάξτε, εδώ περιπτωσιολογούμε. Θέλω να σας πω το εξής: Από το 1996 μέχρι το 2010, πρέπει να καταλάβετε το εξής: οι δημόσιες δαπάνες στην Ελλάδα ήταν περίπου –δεν λέω ότι οι δαπάνες αυτές ήταν απολύτως ανταποδοτικές ή είχαν τη μέγιστη δυνατή κατεύθυνση και προσανατολισμό- σε καμία περίπτωση δεν ισχύει αυτό. Ως αριθμός, όμως, ως επίπεδο δαπανών, βρισκόταν στο μέσο όρο της Ευρωζώνης. Εκεί που είχε πρόβλημα η ελληνική οικονομία ήταν στο σκέλος της φορολογίας, διότι η φοροδιαφυγή ήταν τόσο εκτεταμένη, που κάθε χρόνο είχαμε 5% με 6% πίσω στο σκέλος των εσόδων. Από εκεί, δημιουργήθηκαν τα δομικά και διαρθρωτικά προβλήματα του διαρκούς ελλείμματος και της…
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Αυτό θα σας ρωτούσα, με αφορμή τον εντοπισμό εφοριακών και μάλιστα σε διεύθυνση ελέγχου του μεγάλου πλούτου καταλαβαίνω, έτσι, εννέα ανθρώπων, με υπέρογκες διαφορές -είδα τον κατάλογο, που σωστά το δημοσιοποίησε, κατά τη γνώμη μου, το υπουργείο Οικονομικών- οι οποίοι έλεγχαν υποτίθεται τους μεγαλοφοροφυγάδες, παρουσίασαν διαφορές 500.000 ευρώ.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν είναι μόνο αυτή η είδηση. Υπάρχει και μια είδηση, που διάβαζα χθες, για τη σύλληψη και την εξάρθρωση ενός τεράστιου κυκλώματος λαθρεμπορίας καπνού. Έτσι καταπολεμάται η φοροδιαφυγή, έτσι καταπολεμάται η προσπάθεια που γίνεται από πολλούς να πλουτίζουν σε βάρος του συνόλου του ελληνικού λαού.
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Να χτυπήσεις το σύστημα και των συνεργατών.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτά να τα ακούν όσοι λένε ότι από τη μεριά της ελληνικής κυβέρνησης δεν γίνεται τίποτα για την πάταξη της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου. Είμαστε η μοναδική κυβέρνηση, η οποία έχει να παρουσιάσει πραγματικά έργο σε αυτό το πεδίο.
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Τώρα, κύριε Υπουργέ, οι λίστες θα ελεγχθούν μετά την απόφαση του ΣτΕ; Είχαμε, βέβαια, τη γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του κράτους, που επέτρεψε…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είχαμε τη γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, η οποία πλέον θα μελετηθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων και θα προχωρήσει η Αρχή σε αυτό το οποίο θα θεωρήσει ότι είναι και η ορθή πρακτική. Κατά τη γνώμη μου, με βάση τη γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, μπορούμε απρόσκοπτα να συνεχίσουμε στην Ανεξάρτητη Αρχή τον έλεγχο των μισθών και εκθέσεις που πάνε πίσω μέχρι και 10 χρόνια.
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Καταλήγοντας, γιατί σας απασχόλησα αρκετά, είναι ένα καλοκαίρι χωρίς διακοπές. Θα είναι ένα καλοκαίρι και με πολιτικές εξελίξεις, θα έχουμε αλλαγές στην κυβέρνηση; Γιατί, χθες το βράδυ, υπήρξε μια έντονη φημολογία για αλλαγές σε συγκεκριμένα υπουργεία, δεν θα πω τώρα σε ποια, γιατί δεν θέλω να βάλω σε αναστάτωση συγκεκριμένους τομείς…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κοιτάξτε, ο Πρωθυπουργός δεν κυβερνά με βάση τις φημολογίες ή τα δημοσιεύματα των εφημερίδων. Η αξιολόγηση της κυβέρνησης είναι καθημερινή. Οι παρεμβάσεις για την αποτελεσματικότερη και ταχύτερη και η βέλτιστη λειτουργία της κυβέρνησης, είναι καθημερινές, είναι ώρα την ώρα και λεπτό το λεπτό. Και γι’ αυτό το λόγο, σας λέω ότι οποιαδήποτε συζήτηση περί ανασχηματισμού ή περί αλλαγών, αυτή τη στιγμή, νομίζω ότι αποσπά την κυβέρνηση από το έργο, το οποίο έχει να υλοποιήσει.
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Ε, καλά, δεν περίμενα, βέβαια, να μου το προαναγγείλλετε αν γίνει ανασχηματισμός, αλλά επειδή χθες το βράδυ υπήρξε μια έντονη φημολογία.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σας είπα, όμως, ότι ο Πρωθυπουργός δεν κυβερνά με βάση τις φημολογίες ή τα δημοσιεύματα, ούτε στην περίπτωση για την έξοδο στις αγορές, ούτε στην περίπτωση του ανασχηματισμού, ούτε σε καμία άλλη περίπτωση δεν καθορίζει τις πολιτικές του αποφάσεις από το τι φημολογείται, από το τι δημοσιεύεται, από το τι επιθυμούν κάποιοι ή δεν επιθυμούν κάποιοι άλλοι.
ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Να σας ευχαριστήσω πάρα πολύ που ήσασταν εδώ μαζί μας σήμερα. Να έχετε ένα καλοκαίρι.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Να είστε καλά.