ΜΕΡΟΣ 1
• Γιατί Συνταγματική Αναθεώρηση και γιατί τώρα;
• Τροποποίηση της διάταξης για την ποινική ευθύνη Υπουργών
• Όριο θητειών των βουλευτών
• Περιορισμός της βουλευτικής ασυλίας
• Βουλευτική ιδιότητα ως προϋπόθεση για την ιδιότητα του Πρωθυπουργού
ΜΕΡΟΣ 2
• Οι διακριτοί ρόλοι Κράτους – Εκκλησίας και η πρόταση Συμφωνίας Πολιτείας – Εκκλησίας.
• Για να υπάρχει ένα ισχυρό κοινωνικό κράτος χρειάζονται και οι άνθρωποι που θα το στηρίξουν. Ο κανόνας 1:1 για τις προσλήψεις και αποχωρήσεις.
• Τα μέτρα που εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός στη ΔΕΘ αποτυπώνονται στον Κρατικό Προϋπολογισμό και θα ψηφιστούν ένα προς ένα.
ΚΥΡΙΑ ΣΗΜΕΙΑ
• Στο επίκεντρο των προτάσεων του ΣΥΡΙΖΑ για τη συνταγματική αναθεώρηση βρίσκεται η θωράκιση της πολιτικής και η ενίσχυση της κοινωνίας
• Στις προτάσεις της κυβέρνησης έχει ληφθεί υπόψιν και η εμπειρία των 10 ετών οικονομικής κρίσης, η οποία όπως δεν είχε μόνο οικονομικά αίτια αλλά και θεσμικά. Οφείλουμε πλέον να συνυπολογίσουμε και την εμπειρία της κρίσης, της χρεοκοπίας αλλά και της διαχείρισης της χρεοκοπίας με σοβαρότητα και με ψυχραιμία.
• Οι μεταρρυθμίσεις και οι πρωτοβουλίες της κυβέρνησης σε διαφορά ζητήματα προέκυψαν αφενός από τη κρίση αλλά και από τα λαϊκά αιτήματα που ήρθαν στο προσκήνιο κατά την περίοδο τη δημοσιονομική προσαρμογής της χώρας και αφορούν όχι μόνο τα οικονομικά ζητηματα αλλά αφορούν και το πεδίο της Δημόσιας Διοίκηση και τον τρόπο με τον οποίο οργανώνεται το κράτος.
• Το συνταγματικό δίκαιο είναι το δίκιο της πολιτικής. Η συνταγματική αναθεώρηση δεν μπορεί να είναι πανάκεια. Το Σύνταγμα δεν προκαλεί τα προβλήματα γιαυτό και μία συνταγματική αναθεώρηση δεν μπορεί να λύσει όλα τα προβλήματα.
• Τόσο το 2001 όσο και το 2008 που επιχειρήθηκε διευρυμένη συνταγματική αναθεώρηση δεν υπήρξε αποτέλεσμα.
• Ήδη από τον Ιούλιο του 2016 ο πρωθυπουργός επέλεξε να ανοίξετε την ατζέντα βάζοντας στο δημόσιο διάλογο σαφή και συγκεκριμένη πρόταση. Μάλιστα για αρκετό καιρό λειτούργησε η εθνική επιτροπή για την αναθεώρηση του Συντάγματος και νομίζω ότι η επιλογή να ανοίξει τώρα η συζήτηση για το Σύνταγμα δεν έχει καθόλου χαρακτήρα πολιτικού ή επικοινωνιακού τέχνασματος. Άλλωστε ποια θα ήταν η καλύτερη στιγμή να ανοίξει η συζήτηση για το Σύνταγμα παρά η στιγμή της εξόδου της χώρας από τη δημοσιονομική προσαρμογή.
• Ο στόχος της αναθεώρησης είναι η δυνατότητα δημιουργίας κανόνων προστασίας και θωράκισης του πολιτικού συστήματος.
• Εάν ο κύριος Μητσοτάκης θεωρεί τον εαυτό του τόσο σημαντικό ώστε κάποιος -οποιοσδήποτε -να έχει προσωπική αντιπαλότητα μαζί του δικό του πρόβλημα. Δεν υπάρχει προσωπική σύγκρουση αλλά πολιτική.
• Εκφράζω την ικανοποίησή μου για τη συνέχιση των συνομιλιών πολιτείας- κράτους ώστε να προχωρήσει ο εξορθολογισμός των σχέσεων των δυο πλευρών. Η πολιτική απόφαση της κυβέρνησης δεν είναι η μετωπική σύγκρουση με την εκκλησία αλλά ο διάλογος και η συνεννόηση ώστε να γίνουν βήματα μπροστά.
• Θα πρέπει να συζητάμε επί της ουσίας των προτάσεων και όχι να λένε επειδή διαφωνούμε στο ζήτημα Χ και ψ δεν σημαίνει ότι δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε στο ζήτημα Φ.
• Επι των προτάσεων του ΣΥΡΙΖΑ υπογραμμίζω το ζήτημα της καθιέρωσης θητειών αλλά και το ζήτημα της υποχρέωσης ο πρωθυπουργός να είναι αιρετός, να έχει δηλαδή εκλεγεί βουλευτής.
• Προκαλώ τον κο Μητσοτάκη να διευκρινίσει εάν τελικά είναι υπέρ της κατάργησης του άρθρου 86 που αφορά στην ασυλία των βουλευτών.
• Θέση του ΣΥΡΙΖΑ είναι η μη αναθεώρηση του άρθρου 16 για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Αυτό κατά τη γνώμη μου – η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων- δεν μπορεί να να αποτελεί σοβαρή πρόταση για την πανεπιστημιακή εκπαίδευση στην Ελλάδα. Ο μοναδικός δρόμος για την αναβάθμιση της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης την Ελλάδα είναι να δώσουμε το βάρος μας το δημόσιο πανεπιστήμιο. Πρόκειται για εμμονή του Κυριάκου Μητσοτάκη και της ΝΔ να ανοίξει στον ιδιωτικό τομέα τα πανεπιστήμια. Ο κ. Μητσοτάκης λειτουργεί ως κακομαθημένο παιδί που δεν έχει στόχο να κάνει αντιπολίτευση θέσεων ή αρχών αλλά θέλει να υπονομεύσει όποια προσπάθεια θεσμικού εξορθολογισμού της κυβέρνησης.
• Βασικός στόχος της κυβέρνησης είναι να λύνει ιστορικές εκκρεμότητες, όπως εκείνη με την πΓΔΜ και την εκκλησία.
• Η ΝΔ έχει διαφωνία με τον πυρήνα της πολιτικής για ισχυρό κοινωνικό κράτος. Κινείται στην αντίληψη που θέλει να ανοίγει διαρκώς την ιδιωτική πρωτοβουλία ακόμα και στο σκληρό πυρήνα του κοινωνικού κράτους και για αυτό το λόγο επιθυμεί να επαναφέρει τον κανόνα ένα προς πέντε στο ελληνικό Δημόσιο.
• Όλες οι εξαγγελίες του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ αποτυπώνονται στον προϋπολογισμό και όλα τα θετικά μέτρα θα ψηφιστούν ένα προς ένα.