image Δήλωση για την Επιλογή των Μελών του νέου Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης image Δήλωση για τη στοχοποίηση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, Γιώργου Χουλιαράκη, από την ηγεσία της ΑΔΕΔΥ

Ενημέρωση των διαπιστευμένων πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου τύπου

Κυρίες και Κύριοι,

ξεκινώ με ένα σχόλιο για την πορεία της οικονομίας.

Είναι βέβαιο πλέον ότι η χώρα μπαίνει σε φάση ανάκαμψης.

Αλλά έχουμε πλήρη επίγνωση των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι συμπολίτες μας, αλλά και του έργου που έχουμε μπροστά μας για την έξοδο από την κρίση και την απαλλαγή από το καθεστώς της επιτροπείας.
Η θετική, όμως, πορεία της ελληνικής οικονομίας είναι πλέον γεγονός. Επιβεβαιώνεται και από την πρόσφατη έκθεση της Κομισιόν, στις φθινοπωρινές της προβλέψεις.

Η Κομισιόν εκτιμά ότι η μεγέθυνση του ΑΕΠ την επόμενη χρονιά θα φτάσει το 2,7%, η ανεργία θα αποκλιμακωθεί ακόμα περισσότερο στο 22% – σας θυμίζω ότι τον Ιανουάριο του 2015 ήταν στο 26% – ενώ οι επενδύσεις πρόκειται να τριπλασιαστούν φθάνοντας στο 13,7%.

Παράλληλα, επιβεβαιώνεται η διαφαινόμενη επίτευξη των στόχων του ελληνικού προγράμματος που ενισχύει την ειλημμένη απόφαση να προχωρήσει τάχιστα δίχως υποχωρήσεις αρχών, αλλά και χωρίς άσκοπες κωλυσιεργίες, η ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης και να ανοίξει η συζήτηση για το χρέος.

Από την πλευρά μας θέτουμε ως στόχο την λήψη βραχυπρόθεσμων μέτρων για το χρέος στο Eurogroup της 5ης Δεκέμβρη, αλλά και την συγκεκριμενοποίηση των μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων μέτρων που θα καταστήσουν πλέον το χρέος βιώσιμο.

Σε αυτό το πλαίσιο κινούνται και οι χθεσινές δηλώσεις Ράις εκ μέρους του ΔΝΤ. Οι απαραίτητες μεταρρυθμίσεις έχουν συμφωνηθεί και εφαρμόζονται από τον περασμένο Ιούλιο, ενώ δεν υπάρχει ενδεχόμενο αλλαγής της Συμφωνίας.

Αλλαγή της Συμφωνίας και 4ο Μνημόνιο επιδιώκει μόνη η ΝΔ, διακαής πόθος της οποίας είναι η αποτυχία του τρέχοντος προγράμματος.

Στόχος της είναι να επιβάλλει μια σκληρή ατζέντα λιτότητας και να την προσφέρει ως αντάλλαγμα για τη ρύθμιση του χρέους. Η πολιτική της αυτή δεν είναι επικίνδυνη για την κυβέρνηση, είναι επικίνδυνη για την ίδια τη χώρα και για την ίδια την ελληνική οικονομία.

Η κυβέρνηση δεν πρόκειται να επιτρέψει αυτή την εξέλιξη και θα συνεχίσει να εργάζεται στην κατεύθυνση της ρύθμισης του χρέους μαζί με τους εταίρους της στο υφιστάμενο χρονοδιάγραμμα.

Σε αυτό το θετικό περιβάλλον για την ελληνική οικονομία και την εξέλιξη του τρέχοντος προγράμματος εντάσσεται μεταξύ άλλων και η επίσκεψη του Προέδρου Μπαράκ Ομπάμα στις 15 και 16 Νοεμβρίου στην Αθήνα.
Μια επίσκεψη υψηλού συμβολισμού, αλλά και ουσίας.

Και αυτό, διότι ο Αμερικανός Πρόεδρος, έχοντας εκφράσει επανειλημμένα την ανάγκη για το ξεπέρασμα της λιτότητας και την αναπτυξιακή στροφή στην παγκόσμια οικονομία, θέτει στην κορυφή της ατζέντας των συζητήσεων τη λύση για το ελληνικό χρέος.

Είναι πάρα πολύ σημαντικό ότι σε αυτή του την επίσκεψη θα συνοδεύεται από τον Υπουργό Οικονομικών των ΗΠΑ, τον κ. Τζακ Λιού, οι θέσεις του οποίου είναι εξαιρετικά προωθητικές στις συζητήσεις για το ελληνικό χρέος.
Αυτό που είναι κρίμα είναι ότι η αξιωματική αντιπολίτευση επιμένει με δηλώσεις στελεχών της στην υποβάθμιση της σημασίας αυτής της επίσκεψης. Για άλλη μια φορά η ΝΔ δεν προσφέρει καλές υπηρεσίες στην υπόθεση της εξόδου από την κρίση και δυστυχώς καταλήγει να εκτίθεται διεθνώς.

Η πορεία της χώρας ευτυχώς δεν έχει καμία σχέση με την εικόνα καταστροφής που επιμένει να παρουσιάζει η Νέα Δημοκρατία. Να θυμίσω ότι εδώ και ένα χρόνο τη χώρα μας έχουν επισκεφθεί σημαντικοί διεθνείς ηγέτες μεταξύ άλλων ο Γάλλος Πρόεδρος Ολάντ, ο Ρώσος Πρόεδρος Πούτιν, ο Πάπας Φραγκίσκος μαζί με τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο, ενώ πραγματοποιήθηκε και η 1η Ευρωμεσογειακή Σύνοδος με την παρουσία του συνόλου των ηγετών του Ευρωπαϊκού Νότου.

Καμία σχέση, δηλαδή, με την απομόνωση που βίωσε η χώρα μας την περίοδο της καταστροφικής πενταετίας 2010-2014.

Σε ό,τι αφορά τώρα τις εξελίξεις στο Ελληνικό Ποδόσφαιρο, γνωρίζετε ότι χθες πραγματοποιήθηκε ευρεία σύσκεψη υπουργών με επικεφαλής τον Πρωθυπουργό στο Μέγαρο Μαξίμου.

Εκεί συμφωνήθηκε τις έρευνες για τις πρόσφατες εγκληματικές επιθέσεις να αναλάβει η αντιτρομοκρατική Υπηρεσία, ενώ μεταξύ άλλων μέτρων η ελληνική κυβέρνηση θα προτείνει και στην ΕΠΟ την αυστηροποίηση του πλαισίου των ποινών.

Το μήνυμα της κυβέρνησης είναι σαφές: Δεν θα επιτρέψουμε σε κανένα οργανωμένο και εγκληματικό σύστημα να γίνει κράτος εν κράτει. Η συντεταγμένη Πολιτεία θα εξαντλήσει την αυστηρότητά της στην προσπάθεια αυτή και έχει δίπλα της τους διεθνείς αθλητικούς θεσμούς, την συντριπτική πλειοψηφία του κόσμου του αθλητισμού, αλλά και των Ελλήνων πολιτών.

Τέλος, θέλω να κλείσω εκφράζοντας την ικανοποίηση της κυβέρνησης για τη συγκρότηση του Εθνικού Ραδιοτηλεοπτικού Συμβουλίου και να ευχηθώ στα μέλη του καλή επιτυχία στα καθήκοντα τους.

Μετά τη χθεσινή θετική εξέλιξη ανοίγει πλέον ο δρόμος για τη διεξαγωγή του διαγωνισμού παρά τη διαρκή υπονόμευση από την αξιωματική αντιπολίτευση. Το ΕΣΡ αναλαμβάνει ένα βαρύ καθήκον και ο πήχης των προσδοκιών είναι εξαιρετικά υψηλός τόσο σε ότι αφορά το χρονοδιάγραμμα, όσο όμως και στο τίμημα των αδειών.

Ακόμη και η ΝΔ, κάτω από τη γενική κατακραυγή που αποτυπώθηκε και σε πρόσφατες μετρήσεις της κοινής γνώμης, αναγκάστηκε να υποχωρήσει από τη 10μηνη αδιαλλαξία της και να τηρήσει τη συνταγματική της υποχρέωση έστω και την τελευταία στιγμή. Να θυμίσω, εξάλλου, ότι μόλις τρεις μέρες πριν η ΝΔ έθετε ως προϋπόθεση τη συνολική κατάργηση του νόμου 4339/2015 για να συναινέσει στο ΕΣΡ.
Μετά τη χθεσινή εξέλιξη είναι πια βέβαιο ότι η διαγωνιστική διαδικασία θα προχωρήσει στη βάση του νόμου 4339/2015.

Από τη δική μας πλευρά δηλώνουμε ότι θα είμαστε αρωγοί του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης στη δύσκολη προσπάθεια που αναλαμβάνει να βάλει δηλαδή τάξη και να αποκαταστήσει τη συνταγματική νομιμότητα μετά από 27 χρόνια ασυδοσίας και κυριαρχίας των συμφερόντων της διαπλοκής.

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας:

ΑΛΕΙΦΕΡΟΠΟΥΛΟΣ: Να ξεκινήσω, κύριε Εκπρόσωπε, από το θέμα που μόλις είπατε για τη συγκρότηση του ΕΣΡ. Αν στην κυβέρνηση υπάρχει κάποιο χρονοδιάγραμμα ή σε ποια κατεύθυνση θα κινηθεί χρονικά για τη διεξαγωγή του διαγωνισμού. Αν έχετε εικόνα, τι θα γίνει με τα χρήματα που έχουν δοθεί ήδη στα δημόσια ταμεία από τους υπερθεματιστές και αν η κυβέρνηση θα επιμείνει –επειδή άκουσα να το λέτε- σε κάποιες διατάξεις του λεγόμενου «νόμου Παππά», για παράδειγμα, σε ό,τι αφορά την τεχνική υποδομή, τους εργαζόμενους που απαιτούνται σε κάποιον τηλεοπτικό σταθμό κλπ.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κατ’ αρχάς, μόλις τώρα συγκροτήθηκε το ΕΣΡ. Το επόμενο διάστημα θα υπάρξει διαβούλευση και θα ακούσουμε τον Πρόεδρο και τα νέα μέλη του ΕΣΡ και κατά τη διάρκεια αυτών των διαβουλεύσεων, θα καταλήξουν τα μέλη του ΕΣΡ στην πρότασή τους για το χρονοδιάγραμμα σε ό,τι αφορά τη διαγωνιστική διαδικασία. Ως προς το τίμημα, περιμένουμε την έκδοση της απόφασης του ΣτΕ και ανάλογα με το τι θα αποφασίσει το ΣτΕ, θα προχωρήσουμε και στις απαραίτητες κατά νόμο ενέργειες. Σε ό,τι αφορά το τρίτο σκέλος του ερωτήματός σας, δηλαδή το ζήτημα των κριτηρίων για τον διαγωνισμό, αυτή τη στιγμή ισχύει αυτός που αποκαλέσατε «νόμος Παππά», ο Νόμος 4339/2015. Και στη βάση αυτού του νόμου θα προχωρήσει η διαγωνιστική διαδικασία.

ΣΤΡΑΤΑΚΗΣ: Ήθελα να ρωτήσω: Το ΕΣΡ θα καταλήξει σε ένα χρονοδιάγραμμα για τη διενέργεια του διαγωνισμού. Μέχρι να γίνει αυτό θα υπάρξει ρύθμιση-γέφυρα για την προσωρινή αδειοδότηση των καναλιών; Ή θα εξαρτηθεί από το χρόνο, δηλαδή, αν πει, παραδείγματος χάριν τέσσερις ή πέντε μήνες, θα το αφήσετε έτσι όπως είναι τώρα το πράγμα να σέρνεται ή θα πάτε και πάλι σε ρύθμιση προσωρινών αδειών;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η βούληση της κυβέρνησης είναι πρώτα να ξεκινήσει τις διαβουλεύσεις με το ΕΣΡ και στη συνέχεια να καταλήξει στο τι ακριβώς θα κάνει, αφού μας παρουσιαστεί και το χρονοδιάγραμμα εκ μέρους του ΕΣΡ για τη διεξαγωγή του διαγωνισμού.

ΖΟΡΜΠΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, θα ήθελα να επιστρέψω στην οικονομία, αλλά από μια πιο διαχειριστική καθημερινή πλευρά. Πόσο βοηθά η αύξηση των υπουργείων; Είχε υποσχεθεί η προκάτοχός σας ότι το επόμενο σχήμα θα είναι ένα ευέλικτο και αποτελεσματικό σχήμα. Βλέπουμε αύξηση μελών περίπου 50 παρά ένας. Βοηθά, κατά κάποιο τρόπο, αυτό στην ελληνική οικονομία;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Το νέο κυβερνητικό σχήμα έχει 48 υπουργούς, συν τον Πρωθυπουργό. Το κυβερνητικό σχήμα, φυσικά, αποφασίζεται από τον Πρωθυπουργό με στόχο την αποτελεσματικότερη λειτουργία της κυβέρνησης. Η αύξηση των υπουργών που είδατε, έχει να κάνει και με τη συγκρότηση δύο νέων υπουργείων: Δηλαδή, του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής και του υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής. Πρόκειται για δύο κινήσεις οι οποίες εκσυγχρονίζουν την ελληνική Δημόσια Διοίκηση. Πρόκειται για δύο αναγκαίες κινήσεις. Να θυμίσω ότι σε ό,τι αφορά το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, ήδη, η τεχνική βοήθεια για τη Δημόσια Διοίκηση έχει δώσει συγχαρητήρια στην ελληνική κυβέρνηση, καθώς η δημιουργία, ακριβώς, αυτού του υπουργείου αποτελεί προϋπόθεση, ώστε να εξορθολογιστούν οι δαπάνες που γίνονται για τον εκσυγχρονισμό των ψηφιακών συστημάτων του δημόσιου τομέα. Να θυμίσω, ότι σε ό,τι αφορά, ακριβώς, αυτό το ζήτημα, επτά δισεκατομμύρια δαπανήθηκαν κατά την τελευταία περίοδο, με βάση το Α΄ και το Β΄ ΕΣΠΑ για να εκσυγχρονιστεί ο ψηφιακός εξοπλισμός του δημόσιου τομέα. Και αυτή τη στιγμή, αυτό το οποίο επικρατεί στην ελληνική Δημόσια Διοίκηση είναι ένα ψηφιακό χάος. Η δημιουργία, λοιπόν, του συγκεκριμένου υπουργείου είναι απαραίτητη για τον εξορθολογισμό των δαπανών και για τη διασύνδεση μεταξύ των ψηφιακών συστημάτων.
Σε ό,τι αφορά το δεύτερο υπουργείο, δηλαδή, το υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής, νομίζω ότι είναι απολύτως κοινός τόπος ότι είναι ένα απαραίτητο υπουργείο με δεδομένη την προσφυγική κρίση και τις αυξημένες ανάγκες που έχει η διαχείρισή της. Με αυτή την έννοια, νομίζω ότι το συγκεκριμένο σχήμα, απολύτως υπακούει στις ανάγκες που αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή η καθημερινή πολιτική.

ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, να πάμε λίγο στα θέματα του χρέους και του 4ου μνημονίου που είπατε. Σας διαβάζω -για να καταλάβουμε σε ποια βάση συζητάμε- το απόσπασμα της δήλωσης του κυρίου Ράις, «ότι τα μέτρα για την ελάφρυνση του δημόσιου χρέους της Ελλάδας, μπορεί να είναι συνδεδεμένα και υπό την αίρεση της επίτευξης συγκεκριμένων στόχων». Αυτή την αποστροφή του εκπροσώπου του ΔΝΤ ερμηνεύουν πολλοί, ως μια διάθεση των δανειστών για ένα 4ο μνημόνιο. Άρα, εσείς συζητάτε τα μέτρα που θα πάρει η ελληνική κυβέρνηση, που θα της δοθούν τέλος πάντων, τον Δεκέμβριο ή όποτε, για την ελάφρυνση του χρέους, να συνδεθούν με ένα νέο πρόγραμμα, με ένα νέο σύστημα επιτήρησης και επιτροπείας επί της ελληνικής οικονομίας;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σε ό,τι αφορά το συγκεκριμένο, ο κύριος Ράις εκτός από αυτή την αποστροφή είπε και κάποια άλλα πράγματα στη χθεσινή του δήλωση, όπως για παράδειγμα, ότι το ΔΝΤ δεν υποστηρίζει νέα μέτρα λιτότητας για την Ελλάδα. Το χρονοδιάγραμμα για τις συζητήσεις για το χρέος είναι σαφές, καθώς και ο τρόπος με τον οποίο θα υλοποιηθούν τα συγκεκριμένα μέτρα είναι εξίσου σαφής. Δηλαδή, στοχεύουμε την 5η Δεκέμβρη να κλείσει η 2η αξιολόγηση, να υπάρξει λήψη βραχυπρόθεσμων μέτρων σε ό,τι αφορά το ελληνικό χρέος και από εκεί και πέρα, να συγκεκριμενοποιηθούν τα μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα μέτρα για την απομείωση του δημοσίου χρέους. Δεν νομίζω ότι ο κύριος Ράις είπε κάτι διαφορετικό στη χθεσινή του δήλωση. Νομίζω ότι είναι πάρα πολύ κοντά στις θέσεις της ελληνικής κυβέρνησης η συγκεκριμένη δήλωση του εκπροσώπου του ΔΝΤ, η οποία, βεβαίως, δεν αλλάζει ούτε κατά κεραία, δεν αλλάζει σε τίποτα τις προηγούμενες δηλώσεις εκ μέρους του ΔΝΤ. Κοινός στόχος είναι να μπορέσουμε να αποκτήσουμε έναν καθαρό διάδρομο δεκαετίας, ίσως και παραπάνω, έτσι ώστε να αποκατασταθεί πλήρως η εμπιστοσύνη στην ελληνική οικονομία και νομίζω ότι μέσα στο επόμενο διάστημα θα έχουμε καταφέρει να καταλήξουμε σε μια κοινή συμφωνία.

ΜΑΝΗ: Κύριε Εκπρόσωπε, τις τελευταίες ημέρες υπάρχει μεγάλη αναστάτωση στις τράπεζες, εξαιτίας της κόντρας της διοίκησης της Εθνικής με το ΤΧΣ, με αφορμή την επιλογή του νέου προέδρου της Εθνικής, κ. Θωμόπουλου. Ο κύριος Δραγασάκης, χθες, στη συνάντηση που είχε με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Εθνικής, κ. Φραγκιαδάκη, χρέωσε απολύτως αυτή την κατάσταση στην πλευρά της Εθνικής και μίλησε για την ανάγκη άμεσης αποκατάστασης του κλίματος. Η ερώτηση είναι, τίθεται θέμα παραίτησης ή απομάκρυνσης του διευθύνοντος συμβούλου της Εθνικής;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η ελληνική κυβέρνηση παρακολουθεί τις εξελίξεις στον τραπεζικό τομέα. Δεν παρεμβαίνει σε καμία περίπτωση στην επιλογή της ηγεσίας των τραπεζών. Δεν είναι αυτός ο θεσμικός της ρόλος. Ωστόσο, δηλώνει με σαφήνεια ότι το ρήγμα το οποίο έχει δημιουργηθεί, μεταξύ της διοίκησης της Εθνικής Τράπεζας και του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, οφείλει άμεσα να επιλυθεί καθ’ ό,τι θα μπορούσε να δημιουργήσει μια κατάσταση ανησυχίας που δεν ωφελεί αυτή τη στιγμή τη σταθερότητα του ελληνικού τραπεζικού συστήματος, το οποίο, ωστόσο, θέλω να θυμίσω ότι δεν αντιμετωπίζει κανέναν απολύτως κίνδυνο. Εκτιμούμε ότι η διοίκηση μιας τράπεζας οφείλει να μην αγνοεί τις αποφάσεις και τις προτροπές του βασικού μετόχου της.

ΚΑΤΣΙΓΙΑΝΝΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, ανησυχεί την ελληνική κυβέρνηση το γεγονός ότι κορυφαίοι αξιωματούχοι της νέας ηγεσίας των ΗΠΑ δείχνουν μια τάση αναγνώρισης της Τουρκίας, ως, ίσως, τον πιο σημαντικό σύμμαχό τους στην περιοχή; Επίσης, θα ήθελα να ρωτήσω πάνω σε αυτό το θέμα, εάν πέρα από τη διπλωματική οδό υπάρχουν κάποιες πρωτοβουλίες από την ελληνική πλευρά να έρθει σε επαφή, μέσα από άλλες ενδεχομένως επικοινωνίες, με τη νέα ηγεσία των ΗΠΑ.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κατ’ αρχήν να πω ότι δώσαμε συγχαρητήρια στον νέο Πρόεδρο των ΗΠΑ, κύριο Τραμπ, για την εκλογή του. Ο αμερικανικός λαός αποφάσισε. Η απόφασή του είναι απολύτως σεβαστή. Η ελληνική κυβέρνηση, όμως, ήταν απολύτως προετοιμασμένη και για τα δύο ενδεχόμενα, με δεδομένο το γεγονός ότι στο πρόσφατο παρελθόν οι δημοσκοπικές εταιρείες, που προέβλεπαν αποτελέσματα μεγάλων εκλογικών μαχών, έπεσαν έξω. Να θυμίσω ότι έπεσαν έξω σε ό,τι αφορά το ελληνικό δημοψήφισμα. Έπεσαν έξω στην πρόβλεψη του αποτελέσματος για το δημοψήφισμα που έγινε στη Μεγάλη Βρετανία. Πέφτουν έξω για τρίτη φορά και στις αμερικανικές εκλογές. Επομένως, η ελληνική κυβέρνηση ήταν προετοιμασμένη και για τα δύο ενδεχόμενα. Πρώτο σημείο είναι αυτό. Το δεύτερο σημείο που θα ήθελα να τονίσω είναι ότι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν αξιωματούχοι της νέας ηγεσίας των ΗΠΑ, διότι ο νέος Πρόεδρος αναλαμβάνει καθήκοντα από την 1/1/2017. Υπάρχει, βεβαίως, μία προσπάθεια να καταλάβουν όλοι, σε ολόκληρο τον δυτικό κόσμο, τον τρόπο με τον οποίο θα κινηθεί η νέα ηγεσία των ΗΠΑ. Την ίδια προσπάθεια καταβάλλει και η ελληνική κυβέρνηση. Είναι προφανές ότι υπάρχουν ανοιχτοί δίαυλοι επικοινωνίας και στο επόμενο διάστημα είναι πιθανή και μια επικοινωνία εκ μέρους του Πρωθυπουργού με τον νέο Πρόεδρο των Ηνωμένων Πολιτειών. Σε αυτή την κατεύθυνση θεωρούμε ότι οφείλουμε να κινηθούμε, έτσι ώστε να διασφαλίσουμε τα συμφέροντα της χώρας στο πεδίο της εξωτερικής πολιτικής, αλλά και στο πεδίο της οικονομικής πολιτικής.

ΣΒΕΡΚΟΣ: Είχαμε πριν από λίγο μια ανακοίνωση, δήλωση, από την πλευρά της ΝΔ που μιλά για απαράδεκτη μεταφορά αρμοδιοτήτων από την ΕΥΠ στο νέο υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής. Αναφέρεται, μάλιστα, σε ένα δημοσίευμα εφημερίδας, σχετικά με την Υπηρεσία για την αποτροπή ηλεκτρονικών επιθέσεων, η οποία μετά τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης των αρμοδιοτήτων του νέου υπουργείου, μεταφέρεται -σύμφωνα με το δημοσίευμα- στις υπηρεσίες του νέου υπουργείου από την ΕΥΠ. Η ΝΔ μάλιστα λέει ότι θα είναι αντίθετη σε κάθε τέτοια προσπάθεια και κάνει κάποιες αναλογίες σχετικά με τη μεταφορά αρμοδιοτήτων παλαιότερα από το ΕΣΡ στο υπουργείο Επικρατείας. Υπάρχει κάποιο σχόλιο επ’ αυτού;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν έχω κάποιο σχόλιο. Δεν γνωρίζω το συγκεκριμένο θέμα. Επιφυλάσσομαι, όμως, να σας απαντήσω αμέσως μετά την ολοκλήρωση της ενημέρωσης.

KATZOY: Κύριε Κυβερνητικέ Εκπρόσωπε, υπάρχουν τις τελευταίες μέρες δημοσιεύματα σύμφωνα με τα οποία οι θεσμοί ζητούν νέα ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και την ίδια στιγμή έχουν αρχίσει και αναπαράγονται σενάρια περί κουρέματος των καταθέσεων. Η κυβέρνηση είναι γνώστης των απαιτήσεων των θεσμών και τι απαντά στα σχετικά δημοσιεύματα;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Οι ελληνικές τράπεζες, αυτή τη στιγμή, έχουν τον υψηλότερο δείκτη κεφαλαιακής επάρκειας σε ολόκληρη την Ευρώπη. Το ελληνικό τραπεζικό σύστημα είναι απολύτως ασφαλές, είναι απολύτως σταθερό και μάλιστα πρόσφατα -αν δεν κάνω λάθος χθες- ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας, κύριος Στουρνάρας, προανήγγειλε και νέα χαλάρωση των κεφαλαιακών ελέγχων. Επομένως, σε ό,τι αφορά το ζήτημα της κεφαλαιακής επάρκειας του τραπεζικού συστήματος, δεν υπάρχει κανένα τέτοιου είδους ενδεχόμενο. Δεν έχει τεθεί από κανέναν και νομίζω ότι τα συγκεκριμένα δημοσιεύματα δεν έχουν βάση αλήθειας.

ΑΝΤΖΟΛΕΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, ήθελα να ρωτήσω για τη χθεσινή σύσκεψη για το ποδόσφαιρο. Υπήρξε συζήτηση που έγινε με τον Πρωθυπουργό, κάποιο κομβικό σημείο, κάποιο όριο που έβαλε η κυβέρνηση, πέρα από το οποίο, ενδεχομένως, να οδηγηθούν οι ελληνικές ομάδες εκτός ευρωπαϊκών διοργανώσεων;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Αντζολέτο, δεν υπήρξε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Ωστόσο, το ζήτημα αυτό, σας το λέω ευθέως, παραμένει ανοιχτό για την ελληνική κυβέρνηση, σε περίπτωση που δεν επανέλθει στην κανονικότητα άμεσα η κατάσταση στο ελληνικό ποδόσφαιρο. Είναι κάτι το οποίο συζητάμε.

ΤΣΑΚΙΡΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, ήθελα να σας ρωτήσω εάν υπάρχει κάποια εξέλιξη, κάποιο νεότερο από το χτύπημα που είχαμε χθες στη Γαλλική Πρεσβεία και αν όλο αυτό σας προβληματίζει ενόψει φυσικά και της επίσκεψης του Μπαράκ Ομπάμα στην Αθήνα.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η αντιτρομοκρατική Υπηρεσία έχει αναλάβει τις έρευνες, προχωρά κανονικά. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας. Η ασφάλεια των Ελλήνων πολιτών, αλλά και η ασφάλεια σε ό,τι αφορά την επίσκεψη του Προέδρου Ομπάμα θα είναι απόλυτη. Οι έλεγχοι θα είναι συνεχείς και τα μέτρα ασφαλείας που έχουν ληφθεί είναι τα απολύτως αναγκαία για να μην υπάρξει κανένα ενδεχόμενο οποιασδήποτε αναταραχής.

ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, διορθώστε με, αν δεν κατάλαβα καλά: Η κυβέρνηση αποδέχεται το ρόλο του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα. Τουλάχιστον αυτό κατάλαβα εγώ, μπορεί να κατάλαβα λάθος. Εάν ισχύει αυτό, δεν θα πρέπει να υπογράψει μια νέα Συμφωνία, δηλαδή ένα 4ο μνημόνιο με το ΔΝΤ, από τη στιγμή που δεν υπάρχει στο πρόγραμμα;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Το ΔΝΤ, όπως ξέρετε, συμμετέχει στο ελληνικό πρόγραμμα ως τεχνικός σύμβουλος. Από εκεί και πέρα, η πάγια πρακτική καθ΄ όλη τη διάρκεια των προγραμμάτων δημοσιονομικής προσαρμογής είναι ότι η ελληνική κυβέρνηση υπογράφει ξεχωριστές συμφωνίες με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς και με το ΔΝΤ. Ποτέ δεν θεωρήθηκαν αυτές οι δύο ξεχωριστές συμφωνίες ως διαδοχικά μνημόνια. Με αυτή την έννοια, σας λέω ότι η συμφωνία του Ιουλίου – Αυγούστου του 2015 εξακολουθεί να ισχύει και είναι η μοναδική που θα συνεχίσει να ισχύει. Δηλαδή, δεν υπάρχει η πρόθεση για τη λήψη νέων μέτρων ή νέων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων στη συμφωνία που πιθανόν να προκύψει, αν το ΔΝΤ αποδεχθεί να συμμετέχει με χρηματοδότηση στο ελληνικό πρόγραμμα.

ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, θέλω να επανέλθω, με αφορμή την ερώτηση της συναδέλφου στις δηλώσεις του κ. Ράις, και στο θέμα των νέων μέτρων που μας είπατε μόλις τώρα. Ο κ. Ράις είπε ότι τα μέτρα, που έχουν συμφωνηθεί ως τώρα, δεν πιάνουν τους στόχους του προγράμματος, όσον αφορά στα πλεονάσματα ύψους 3,5% με δεδομένο για το 2018 λέω και με δεδομένο ότι μέχρι τώρα οι θεσμοί δεν έχουν δεχθεί τη μείωσή τους. Αυτό δεν σημαίνει νέα μέτρα;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Βεβαίως και όχι. Σας λέω ότι το κρίσιμο σημείο είναι το γεγονός ότι βασικό μέτρο για το ύψος των πλεονασμάτων αποτελούν οι εκθέσεις της Eurostat. Από τη στιγμή που η Eurostat επιβεβαιώνει συγκεκριμένο ύψος πρωτογενών πλεονασμάτων και θεωρεί ότι τα μέτρα επιτυγχάνουν τους στόχους τους, δεν υπάρχει κανένα θέμα για τη λήψη νέων επιπλέον μέτρων. Ούτε στον τομέα των δημοσιονομικών, ούτε στον τομέα των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.

ΜΗΛΙΩΝΗΣ: Θα ήθελα να σας ρωτήσω, εάν έχουμε κάποια εικόνα για τις διαπραγματεύσεις για το Κυπριακό και αν υπήρξε ή θα υπάρξει κάποια επικοινωνία του Πρωθυπουργού με τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκο Αναστασιάδη.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η ελληνική κυβέρνηση βρίσκεται σε συνεχή επαφή με τις κυπριακές Αρχές. Αυτό το οποίο συμβαίνει, αυτή τη στιγμή, είναι ότι παρακολουθούμε πάρα πολύ στενά τις διαπραγματεύσεις που διεξάγονται στην Ελβετία και περιμένουμε το αποτέλεσμά τους, όπως το περιμένει και ολόκληρος ο πλανήτης.

ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, γιατί επενδύει η ελληνική κυβέρνηση τόσο πολύ στο θέμα της ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους από πλευράς του Προέδρου Ομπάμα, δεδομένου ότι ο Λευκός Οίκος και το Στέιτ Ντιπάρτμεντ- διακριτικά μεν αλλά το έκανε- χαμήλωσε τον πήχη για τις προσδοκίες; Έχετε κάποια πληροφόρηση για κάποια ανακοίνωση ενδεχομένως πολύ σημαντική; Προτίθεται η ελληνική κυβέρνηση να ζητήσει από τον Αμερικανό Πρόεδρο κάτι περισσότερο από τη ρητορική υποστήριξη; Μέχρι τώρα από τις ΗΠΑ δεν έχουμε δει κάτι άλλο, μόνο ρητορική υποστήριξη, τίποτε άλλο. Για παράδειγμα, θα μπορούσαν να ασκήσουν κάποια πίεση στο ΔΝΤ, διότι έχουν μεγάλο ποσοστό. Ευχαριστώ.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Γνωρίζετε πάρα πολύ καλά ότι ο ρόλος των ΗΠΑ σε ό,τι αφορά τις διεθνείς οικονομικές εξελίξεις είναι εξαιρετικά αυξημένος. Μία δήλωση του Προέδρου Ομπάμα δεν είναι ποτέ απλώς μια δήλωση, αλλά είναι και μια πολιτική πίεση, έτσι ώστε να επιλυθεί το ζήτημα του χρέους. Εκτιμώ, ότι έχει εκφραστεί από την παρούσα ηγεσία των ΗΠΑ, η βούληση να βοηθήσουν στο συγκεκριμένο ζήτημα. Και θεωρούμε ότι κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του κυρίου Ομπάμα στη χώρα μας, θα είναι στην κορυφή της ατζέντας το ζήτημα και του ελληνικού χρέους. Από εκεί και πέρα, περιμένουμε και δουλεύουμε στην κατεύθυνση του να έχουμε εξελίξεις στο ζήτημα της ρύθμισης του ελληνικού χρέους όσο το δυνατόν αμεσότερα με βασικό στόχο να ληφθούν τα βραχυπρόθεσμα μέτρα και να συγκεκριμενοποιηθούν τα μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα μέτρα στο Eurogroup της 5ης Δεκεμβρίου.

ΓΚΑΝΤΩΝΑ: Με την εκλογή Τραμπ είδαμε, κύριε Εκπρόσωπε, να πανηγυρίζουν οι πιο ακραίες δυνάμεις στην Ευρώπη. Εκτιμάτε ότι αυτό μπορεί να σημαίνει και εξελίξεις στην ελληνική πολιτική σκηνή;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Οι πανηγυρισμοί των ακραίων δυνάμεων στην Ευρώπη, σαφώς και προκαλούν ανησυχία, καθώς είναι γνωστό ότι το προηγούμενο διάστημα υπήρξαν δηλώσεις, οι οποίες είχαν να κάνουν με μία στάση απέναντι στα δημοκρατικά δικαιώματα και τις ελευθερίες, οι οποίες είναι μάλλον προβληματικές. Ωστόσο, θεωρούμε ότι οι ΗΠΑ έχουν το δημοκρατικό και το πολιτειακό βάθος, που έχει τη δυνατότητα να εγγυηθεί τις δημοκρατικές ελευθερίες και τα δικαιώματα των μειονοτήτων. Και με αυτή την έννοια, εκτιμώ, ότι πάρα πολύ σύντομα θα δούμε τη συνέχιση και την κανονικότητα στο δημόσιο βίο των ΗΠΑ. Δεν ανησυχούμε για παρόμοιες εξελίξεις. Παρόλα αυτά, υπάρχει διαρκής εγρήγορση, καθότι τα φαινόμενα ξενοφοβίας και ρατσισμού και στη χώρα μας έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια εξαιτίας της κρίσης. Αλλά θεωρούμε ότι μόνο μία σοβαρή πολιτική, η οποία θα εγγυάται την κοινωνική συνοχή, μπορεί να αποτελέσει το φρένο για την ανάπτυξη τέτοιου τύπου πρακτικών και τέτοιου τύπου ιδεολογιών στο εσωτερικό της ελληνικής κοινωνίας.

ΑΝΤΩΝΙΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, η τελευταία έκθεση προόδου της Κομισιόν για την Τουρκία δημοσιοποιήθηκε μόλις προχθές. Είναι, ίσως, η πιο σκληρή έκθεση των τελευταίων ετών και με ένα σκεπτικό που δείχνει να οδεύει προς πάγωμα των ενταξιακών διαπραγματεύσεων. Με δεδομένο ότι η ενταξιακή πορεία της Τουρκίας έχει συνδεθεί με τη συμφωνία για το προσφυγικό, υπάρχει ανησυχία για τη διατήρηση αυτής της συμφωνίας;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η συμφωνία μεταξύ Ε.Ε. και Τουρκίας για το Προσφυγικό οφείλει να τηρηθεί και από τις δύο πλευρές. Χρειάζεται, αυτή τη στιγμή, απόλυτη ψυχραιμία και από τις δύο μεριές. Δηλαδή και από τη μεριά της Ε.Ε., αλλά και από τη μεριά της Τουρκίας. Αλλά την ίδια στιγμή και η Τουρκία πρέπει να καταλάβει ότι η ενταξιακή της πορεία εξαρτάται και από το σεβασμό των δημοκρατικών ελευθεριών. Κάτι τέτοιο είναι απολύτως αναγκαίο για μια χώρα, η οποία θέλει να ανήκει στον πυρήνα του δυτικού κόσμου.
Σας ευχαριστώ πολύ.