image Συνέντευξη στο Κανάλι της Βουλής & την εκπομπή «Πρωϊνή Ανάγνωση» image Ενημέρωση των διαπιστευμένων πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου τύπου

Συνέντευξη στον ρ/σ Real fm και τον δημοσιογράφο Νίκο Χατζηνικολάου

ΚΥΡΙΑ ΣΗΜΕΙΑ

→ Το προσεχές διάστημα θα κατατεθεί άμεσα το πολυνομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα που αφορούν στη συμφωνία, ώστε ακολούθως να γραφεί η έκθεση συμμόρφωσης που θα βάλει και τυπικά τη σφραγίδα της ολοκλήρωσης της αξιολόγησης.

→ Η συζήτηση για τα μεσοπρόθεσμα μέτρα που αφορούν το χρέος έχει ξεκινήσει, ελπίζω εντός του Μαΐού να υπάρξει συμφωνία και σε αυτό το ζήτημα, για να ανοίξει ο δρόμος για την ένταξη της χώρας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ: Το ΔΝΤ, που το θέλει η Γερμανία στο πρόγραμμα, έχει θέσει ως προϋπόθεση τα μέτρα για το χρέος και το ζητά, γιατί χωρίς τον προσδιορισμό θεωρεί μη βιώσιμο το χρέος και σύμφωνα με το καταστατικό του απαγορεύεται η συμμετοχή του σε προγράμματα χωρών των οποίων το χρέος είναι μη βιώσιμο. Oφείλουν οι Γερμανοί να δώσουν αυτό που ζητάει, δηλαδή τον προσδιορισμό των μεσοπρόθεσμων μέτρων. Tελικώς θα υπάρξει μια λύση συμβιβασμού από όλες τις πλευρές, και από την πλευρά της ελληνικής κυβέρνησης και του Ταμείου και της Γερμανίας, θα βρεθεί ένα πεδίο ισορροπίας.

→ Η ένταξη της χώρας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης θα αποτελέσει τη σφραγίδα της ΕΚΤ για το αξιόχρεο της Ελλάδας, αυτό θα είναι το σήμα που περιμένουν όσοι επιθυμούν να επενδύσουν στη χώρα. Στόχος της κυβέρνησης είναι η έξοδος της χώρας στις αγορές το 2018 ενώ θα προηγηθεί δοκιμαστική έξοδος. Για τις επενδύσεις συγκεκριμένα, ο Πρωθυπουργός τίθεται επικεφαλής για τα μεγάλα επενδυτικά πρότζεκτ που έχουν «παγώσει» για διαφόρους λόγους, άλλωστε επίκειται και το ταξίδι στη Κίνα για το πρόγραμμα «ο δρόμος του μεταξιού» το οποίο αγγίζει το 1 τρισ. σε βάθος δεκαετίας. Παράλληλα, ο αναπτυξιακός νόμος ευνοεί τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και θα έχουμε ενίσχυση των δημοσίων επενδύσεων.

→ Το μείγμα πολιτικής που περιέχει η συμφωνία δεν είναι αυτό που θα επέλεγε η κυβέρνηση. Ωστόσο, η τεχνική συμφωνία στη οποία καταλήξαμε με τους θεσμούς κλείνει χωρίς δημοσιονομικό κόστος. Το ΔΝΤ αρχικά ζητούσε μέτρα 4,5 δισ. ευρώ, στο τέλος άρχισε να μιλά για μεταρρυθμίσεις ποιότητας που θα δώσουν αναπτυξιακή ώθηση. Έχουμε μια ισορροπημένη συμφωνία, θα εφαρμοστούν μέτρα – αντίμετρα παράλληλα. Για κάθε κύκλο αρνητικών μέτρων θα υπάρχει ένας κύκλος θετικών μέτρων, γι’ αυτό γίνεται και η συζήτηση για τον μηχανισμό πρόβλεψης. Τα αντίμετρα καλύπτουν πρώτου βαθμού ανάγκες, επιτρέποντας έτσι να κατευθυνθεί το διαθέσιμο εισόδημα σε ενεργή ζήτηση.

→ Η ΝΔ έχει υποστεί βαρύτατη πολιτική ήττα. Επί 7 μήνες, καταστροφολογούσε για την κατάρρευση της κυβέρνησης της οικονομίας και της κοινωνίας και τώρώα πολιτεύεται με διαστρεβλώσεις και παροχολογία. Η δημοσιονομική πολιτική έχει ως κομμάτι τη φορολογία, είναι το κύριο θέμα των διαπραγματεύσεων. Η ΝΔ πήρε την απάντηση της από τους θεσμούς. Εκτός και αν ευαγγελίζεται απότομη μείωση των φορολογικών συντελεστών που όμως θα εξισορροπηθεί με τεράστια μείωση των δημοσίων δαπανών, που σημαίνει κατάρρευση του κοινωνικού κράτους, με κλείσιμο νοσοκομείων κλπ, τότε μιλάμε για πολιτική σοκ και δέους.

→ Σχετικά με τις μεταβιβάσεις επιχειρήσεων Τύπου και ποιους θα αφορά, όπως έχει δεσμευτεί ο πρωθυπουργός, δεν θα κατατεθεί οποιαδήποτε διάταξη που δεν θα είναι καθολικής εφαρμογής. Στόχος της κυβέρνησης είναι να διασφαλιστούν οι θέσεις εργασίας και η λειτουργία, με συνθήκες διαφάνειας και νομιμότητας.

 

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ

ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Να καλημερίσουμε τον υπουργό Επικρατείας και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο, τον κύριο Δημήτρη Τζανακόπουλο και να κουβεντιάσουμε μαζί του για την πολιτική επικαιρότητα. Κύριε Υπουργέ, καλημέρα σας.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Καλημέρα, κύριε Χατζηνικολάου.
ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Θα ξεκινήσω ρωτώντας ποιος είναι αυτή τη στιγμή ο οδικός μας χάρτης. Δηλαδή, τι προβλέπεται για το αμέσως επόμενο διάστημα. Ο Πρωθυπουργός πάει τώρα στην Κίνα, στις 22 νομίζω είναι η κρίσιμη ημερομηνία του Eurogroup. Αμέσως μετά τι γίνεται; Είναι αληθές αυτό που δημοσίευσε την Κυριακή η Real News ότι υπάρχει σκέψη σοβαρή και συζήτηση για το ενδεχόμενο μιας πρώτης δοκιμαστικής εξόδου στις αγορές Ιούνιο-Ιούλιο;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Χατζηνικολάου, ξέρετε ότι ο οδικός χάρτης, αυτή τη στιγμή, περιλαμβάνει την κατάθεση του πολυνομοσχεδίου με τα προαπαιτούμενα για την ολοκλήρωση της β΄ αξιολόγησης, έτσι ώστε οι θεσμοί στη συνέχεια να γράψουν την έκθεση συμμόρφωσης, η οποία θα κατατεθεί στο Eurogroup της 22ας Μαΐου. Και εκεί θα μπει και τυπικά η σφραγίδα της ολοκλήρωσης της τεχνικής συμφωνίας, ενώ παράλληλα, την ίδια στιγμή, θα συζητούνται όλο αυτό το διάστημα τα μέτρα που θα ληφθούν, έτσι ώστε να καλυφθεί το ΔΝΤ, δηλαδή τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος. Ευελπιστούμε ότι στις 22 του Μάη θα υπάρξει μια συμφωνία και ως προς αυτό το πεδίο. Από εκεί και πέρα, νομίζω ότι ανοίγει ο δρόμος για την ένταξη της χώρας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης, που αποτελεί την εγγύηση για επιτυχημένες δοκιμαστικές εξόδους στις αγορές, προκειμένου να προετοιμαστούμε για το καλοκαίρι του 2018, τον Αύγουστο του 2018, που, όπως ξέρετε, θα πρέπει η Ελλάδα να αρχίσει να αναχρηματοδοτεί το χρέος της, χωρίς τη στήριξη από τον επίσημο τομέα. Επομένως, όπως έχει πει και ο Πρωθυπουργός στη συνέντευξη που έδωσε σε εσάς, είναι στόχος της ελληνικής κυβέρνησης, αμέσως μετά την ολοκλήρωση της συμφωνίας, να υπάρξει δοκιμαστική έξοδος στις αγορές. Τον ακριβή χρόνο αυτής της εξόδου, δεν μπορώ αυτή τη στιγμή να τον πω.
ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Σύμφωνοι. Ένα βασικό ερώτημα είναι το ερώτημα που αφορά το Eurogroup της 22ας και τις αποφάσεις για το χρέος. Χθες είχα εδώ στην εκπομπή μου τον πρόεδρο της Ένωσης Κεντρώων, τον κύριο Λεβέντη, ο οποίος μου είπε ότι όλη αυτή συζήτηση που κάνουμε για το χρέος τώρα, την κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ για να καθησυχάσει τους βουλευτές του και να ψηφίσουν τα μέτρα. Διότι το χρέος δεν πρόκειται να το πάρουμε πριν από τις γερμανικές εκλογές και το πιθανότερο πριν από τα μέσα του 2018. Τι λέτε;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ακούστε, κύριε Χατζηνικολάου, το ζήτημα του ελληνικού χρέους απασχολεί όχι μόνο την ελληνική επικαιρότητα, αλλά το σύνολο του διεθνούς Τύπου. Με αυτή την έννοια νομίζω ότι είναι λίγο υπερβολικό να λέμε ότι αποτελεί ένα τρικ επικοινωνιακό του ΣΥΡΙΖΑ για να ηρεμήσει τους βουλευτές του, που υποτίθεται ότι αντιδρούν στη συμφωνία. Αυτά δεν είναι επιχειρήματα που στέκουν ή έχουν οποιαδήποτε βάση. Το ελληνικό χρέος αυτή τη στιγμή απασχολεί και τη Γερμανία και τη Γαλλία. Ο ίδιος ο κύριος Μακρόν, οποίος πλέον είναι και ο Πρόεδρος της Γαλλίας, τρεις ημέρες πριν από την κρίσιμη εκλογική μάχη της Κυριακής έκανε δήλωση ότι θα δουλέψει για την αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους. Επομένως, καταλαβαίνετε ότι εδώ δεν πρόκειται για μία συζήτηση που απασχολεί αποκλειστικά και μόνο την εσωτερική πολιτική ζωή.
ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Η ανησυχία, όμως, που υπάρχει, κύριε Υπουργέ, είναι εάν η Γερμανία θα επιμείνει στο να πάει η όποια λύση μετά τις εκλογές εκεί.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Υπάρχει το εξής θέμα: Πρέπει να κατανοήσουμε για τι ακριβώς συζητάμε. Το ΔΝΤ, του οποίου τη συμμετοχή απαιτεί η Γερμανία, έχει θέσει ως προϋπόθεση για τη συμμετοχή του στο ελληνικό πρόγραμμα με χρηματοδότηση τον προσδιορισμό των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος. Έναν πρώτο προσδιορισμό, δηλαδή, των μέτρων εκείνων που θα εφαρμοστούν μετά τη λήξη του προγράμματος. Για ποιον λόγο το ζητάει αυτό το ΔΝΤ; Το ζητά αυτό, διότι, χωρίς αυτό τον προσδιορισμό, θεωρεί το ελληνικό χρέος μη βιώσιμο και άρα απαγορεύεται από το ίδιο το καταστατικό του η συμμετοχή του στο ελληνικό πρόγραμμα. Διότι το ΔΝΤ δεν μπορεί να συμμετέχει σε οποιοδήποτε πρόγραμμα χώρας της οποίας το χρέος θεωρεί μη βιώσιμο. Άρα, για να μπορέσει να καλυφθεί η προϋπόθεση που έχουν θέσει τώρα οι Γερμανοί για τη συμμετοχή του ΔΝΤ, οφείλουν να δώσουν στο ΔΝΤ αυτό το οποίο ζητάει, δηλαδή τον προσδιορισμό των μεσοπρόθεσμων μέτρων. Και αυτή είναι και η βάση της συζήτησης που διεξάγεται αυτή τη στιγμή. Τώρα οι λύσεις που θα βρεθούν τελικά, προφανώς θα είναι λύσεις συμβιβασμού μεταξύ όλων των πλευρών. Δηλαδή και της ελληνικής πλευράς, που θέλει τη ρύθμιση του ελληνικού χρέους και του ΔΝΤ, που θέλει τη ρύθμιση του ελληνικού χρέους και από την άλλη της γερμανικής πλευράς, η οποία, όπως ξέρετε, είναι πάντοτε επιφυλακτική σε τέτοιου είδους πρωτοβουλίες ή κινήσεις ή λύσεις, καθώς θεωρεί ότι αυξάνουν τον ηθικό κίνδυνο. Θα βρεθεί, όμως, μία λύση, ένα πεδίο ισορροπίας, μεταξύ αυτών των πλευρών.
ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Θα κάνω μία πρόβλεψη με την εικόνα που βλέπω και ακούω και πείτε μου τη γνώμη σας. Η πρόβλεψή μου είναι ότι θα επιλυθεί το θέμα δια της δημιουργικής ασάφειας. Δηλαδή, θα υπάρξουν κάποιες διατυπώσεις που θα τους ηρεμούν όλους και θα στέλνουν το θέμα μετά τις γερμανικές εκλογές, αλλά θα κρατούν και το Ταμείο μέσα.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η εφαρμογή των μεσοπρόθεσμων μέτρων ούτως ή άλλως πηγαίνει για μετά τη λήξη του προγράμματος το 2018.
ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Αυτό είναι αλήθεια.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ένα πράγμα το οποίο κρατάμε, λοιπόν, είναι αυτό.
ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Το θέμα, κύριε Υπουργέ, είναι τι σήμα θα δοθεί σε όσους θέλουν να επενδύσουν. Αυτό είναι.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό το οποίο κυρίως αφορά την ελληνική πλευρά, είναι μία λύση που να ανοίγει την πόρτα στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ. Διότι ξέρετε ότι το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ στην πραγματικότητα, εφόσον ενταχθούμε σε αυτό, θα αποτελέσει μια σφραγίδα της ΕΚΤ για το αξιόχρεο της Ελλάδας. Και τούτο είναι ακριβώς το σήμα που περιμένει το σύνολο της επενδυτικής κοινότητας, έτσι ώστε να ξεκινήσει μια σειρά από δραστηριότητες στην Ελλάδα. Αυτές οι δραστηριότητες, όπως ξέρετε, τα τελευταία επτά χρόνια έχουν μειωθεί και σε κάποιες περιόδους είχαν μηδενιστεί κιόλας. Επομένως, το βασικό για εμάς είναι να υπάρξει μία λύση που θα ανοίγει την πόρτα στο πρόγραμμα της ποσοτικής χαλάρωσης.
ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Ένα ερώτημα που προκύπτει από κάτι που άκουσα πριν από λίγο από τον κύριο Σκουρλέτη, τον υπουργό Εσωτερικών, μιλώντας εδώ στον Real FM, στον Νίκο Στραβελάκη, αλλά το διάβασα το ίδιο να το λέει και ο Νίκος Βούτσης στη δική μας εφημερίδα, στις «Ειδήσεις του Σαββατοκύριακου», πριν από λίγες ημέρες. Ανοίγουν τα κορυφαία αυτά στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ ένα θέμα επαναδιαπραγμάτευσης των μέτρων που πρόκειται να εφαρμοστούν από 1/1/2019 και μετά, εάν έχουν επιτύχει υψηλούς στόχους το 2018. Υπάρχει τέτοιο θέμα; Υπάρχει θέμα επαναδιαπραγμάτευσης, εάν πάμε καλύτερα από τα προβλεπόμενα;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Το πρώτο που πρέπει να πούμε, είναι ότι έχουμε καταλήξει σε μία τεχνική συμφωνία, η οποία παρά το γεγονός ότι περιλαμβάνει ένα δημοσιονομικό μείγμα, που δεν θα επιλέγαμε ποτέ εάν δεν βρισκόμασταν σε συνθήκες επιτροπείας, είναι, ωστόσο, μια ισορροπημένη συμφωνία. Δηλαδή, ύστερα από επτά χρόνια αξιολογήσεων και τριών προγραμμάτων, είναι η πρώτη φορά που μία αξιολόγηση κλείνει με μηδενικό δημοσιονομικό αντίκτυπο. Δηλαδή, χωρίς να υπάρχει δημοσιονομικό κενό το οποίο θα πρέπει να καλυφθεί με επιπλέον λιτότητα. Επομένως, το μηδενικό δημοσιονομικό αντίκτυπο θεωρούμε ότι αποτελεί μία επιτυχία της ελληνικής κυβέρνησης, στον βαθμό δε, που όταν εκκινούσε η διαδικασία των διαπραγματεύσεων…

ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Επιτρέψτε μου μια διακοπή εδώ. Εγώ δεν μπορώ να αντιληφθώ για ποιο λόγο οι δανειστές πίεζαν να υπάρξει αυτό το νέο πρόγραμμα το 2019 και το 2020. Δηλαδή, αν είναι μηδενικό το δημοσιονομικό αντίκτυπο, ποιο είναι το θέμα, για ποιο λόγο έγινε όλη αυτή η κόντρα και η συζήτηση;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κατ΄ αρχάς, γιατί υπήρχαν διαφορετικές προβλέψεις από τη μεριά του ΔΝΤ, το οποίο –όπως γνωρίζετε- ξεκίνησε τη διαπραγμάτευση, λέγοντας ότι θα πρέπει να υπάρξει επιπλέον δημοσιονομική προσαρμογή 4,5 δις ευρώ. Στο τέλος, το ΔΝΤ υπό την πίεση και της Ελλάδας και των ευρωπαϊκών θεσμών, αλλά και της ίδιας της πραγματικότητας, υποχώρησε από αυτή τη θέση και άρχισε να μιλά για μεταρρυθμίσεις ουσίας, για μεταρρυθμίσεις ποιότητας, “quality reforms” έλεγε το ΔΝΤ κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων. Δηλαδή, ότι ναι μεν υπάρχει περίπτωση να πιαστεί το 3,5% το 2018, ωστόσο χρειάζονται μεταρρυθμίσεις ποιότητας, έτσι ώστε να δοθεί αναπτυξιακή ώθηση στην ελληνική οικονομία. Εν πάση περιπτώσει, αυτά είναι τα τεχνικά κομμάτια της διαπραγμάτευσης. Αυτό, όμως, που θέλω να σας πω είναι το εξής: ότι έχουμε μια ισορροπημένη συμφωνία και από εκεί και πέρα…

ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Τα αντίμετρα πότε θα εφαρμοστούν; Θα τα ψηφίσετε τώρα. Πότε θα εφαρμοστούν;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θα τα ψηφίσουμε τώρα και θα εφαρμοστούν ταυτοχρόνως, δηλαδή με τα αρνητικά μέτρα.

ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Δηλαδή, από 1.1.2019;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Από 1.1.2019 θα ξεκινήσουν και για κάθε κύκλο αρνητικών μέτρων θα υπάρχει και ένας κύκλος αντιμέτρων, ο οποίος θα εξισορροπεί το δημοσιονομικό αποτέλεσμα.

ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Δεν θα αναμείνουμε το αποτέλεσμα του 2019 πριν εφαρμόσουμε αντίμετρα;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι, κύριε Χατζηνικολάου. Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο γίνεται η συζήτηση για το μηχανισμό πρόβλεψης το 2018.

ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Τώρα αυτό είναι κρίσιμο θέμα, κύριε Υπουργέ. Γιατί αν αυτός που θα προβλέπει είναι το Ταμείο, ζήτω που καήκαμε!

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είναι το σύνολο των θεσμών. Και αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι ήδη το ΔΝΤ έχει αλλάξει προς τα πάνω τις προβλέψεις του με βάση τα αποτελέσματα του 2016 και αναμένουμε ότι τα επόμενα χρόνια, ακριβώς, εξαιτίας της υπεραπόδοσης της ελληνικής οικονομίας, θα αναγκαστεί να αλλάξει τις προβλέψεις του ακόμη περισσότερο προς τα πάνω. Εξάλλου, ήταν ο ίδιος ο κ. Τόμσεν, ο οποίος πριν από λίγες εβδομάδες δήλωσε ότι από το 2010 μέχρι το 2015 το Ταμείο έκανε υπεραισιόδοξες προβλέψεις και από το 2015 και μετά έκανε μια στροφή 180 μοιρών και άρχισε να κάνει υπεραπαισιόδοξες προβλέψεις. Κάποια στιγμή θα βρει και το Ταμείο την ισορροπία του.

ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Τώρα, θέλω να σας μεταφέρω μια κριτική που την ακούω πολύ έντονα από τον κόσμο των επιχειρήσεων, από την αγορά. Λένε ότι από τη μια μεριά θα έχουμε νέα μείωση της ζήτησης μετά το 2019, διότι μειώνονται οι συντάξεις, μειώνεται το αφορολόγητο, μειώνεται το διαθέσιμο εισόδημα των ανθρώπων, επομένως θα μειωθεί η ζήτηση, επομένως μιλάμε για υφεσιακά μέτρα. Και από την άλλη, τα αντίμετρα δεν είναι προς την κατεύθυνση της ανάπτυξης, είναι προς την κατεύθυνση της κοινωνικής πρόνοιας και ανακούφισης, στο οποίο κανείς δεν μπορεί να πει όχι, αλλά δεν λειτουργεί ως αντιστάθμισμα στον υφεσιακό χαρακτήρα της μειώσεως συντάξεων και αφορολογήτου. Δηλαδή, αυτό που λένε οι άνθρωποι των επιχειρήσεων είναι ότι κάτι πρέπει να κάνετε για την ανάπτυξη.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό το οποίο υποστηρίζουμε με τα αντίμετρα είναι τη συλλογική και την κοινωνική κατανάλωση, η οποία καλύπτει με κρατική παρέμβαση πρώτου βαθμού ανάγκες και από εκεί και πέρα, το διαθέσιμο εισόδημα μπορεί να κατευθυνθεί προς την ιδιωτική κατανάλωση και άρα την αύξηση της ενεργού ζήτησης. Δεν συμφωνώ με αυτή την κριτική, την οποία κάνουν οι επιχειρήσεις. Διότι αν υπάρχει ένα αντίμετρο το οποίο, για παράδειγμα, καλύπτει…

ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Το ενοίκιο, ας πούμε.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ακριβώς. Εξακόσιες χιλιάδες νοικοκυριά με επιδότηση ενοικίου ύψους μέχρι και 100 ευρώ το μήνα…

ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Αυτό έχει μια βάση.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: …συζητάμε ότι δημιουργείται χώρος στα νοικοκυριά για να στηρίξουν την κατανάλωσή τους πέρα από τα χρήματα τα οποία θα έδιναν για το ενοίκιο. Δηλαδή, φέρνει μια πιο ισορροπημένη ανάλυση και να μην βλέπουμε τα πράγματα έτσι απλώς στην επιφάνεια.

ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Πείτε μου σας παρακαλώ, πρόκειται η κυβέρνηση το επόμενο διάστημα να αναλάβει κάποιες πρωτοβουλίες για να τονώσει την ανάπτυξη και ποιες θα είναι αυτές;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός έχει πει ότι θα τεθεί επικεφαλής μιας μεγάλης προσπάθειας, έτσι ώστε να προχωρήσουν και τα μεγάλα επενδυτικά “projects”, τα οποία αυτή τη στιγμή, είτε λόγω γραφειοκρατίας, είτε για λόγους που έχουν να κάνουν με τις χρόνιες παθογένειες του ελληνικού διοικητικού μηχανισμού καθυστερούν και από την άλλη μεριά, ξέρετε ότι αυτή τη στιγμή ξεκινά, για παράδειγμα, μια μεγάλη συζήτηση στην Κίνα, όπου ο Πρωθυπουργός θα μεταβεί για να συζητήσει για τη συμμετοχή και τη συνεργασία Ελλάδας και Κίνας στο μεγάλο κινεζικό project για «το δρόμο του μεταξιού». Ξέρετε, πρόκειται για ένα project ύψους 1 τρις ευρώ για την επόμενη δεκαετία, στο οποίο project η Ελλάδα θα παίξει κεντρικό ρόλο. Και από εκεί και πέρα, να υπάρξουν εκείνες οι πρωτοβουλίες για την ενίσχυση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, για την καλύτερη απορρόφηση των κονδυλίων από την Ευρωπαϊκή Ένωση και μια σειρά από άλλα πράγματα. ΄Ηδη, εξάλλου, ξέρετε ότι έχουμε ψηφίσει και τον αναπτυξιακό νόμο, ο οποίος δίνει τη δυνατότητα σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις να αναπτύξουν την παρέμβασή τους και τούτο νομίζω ότι θα ενισχυθεί και από τη σφραγίδα εμπιστοσύνης που αναμένουμε να μπει από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα το επόμενο διάστημα, έτσι ώστε να υπάρξει και αύξηση της ρευστότητας στην ελληνική οικονομία.

ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Πρόβλεψη μειώσεως φόρων το επόμενο διάστημα, υπάρχει; Θέλω να πω εδώ αυτό για το οποίο η αγορά στενάζει, είναι η υπερφορολόγηση. Σε αυτό το κομμάτι κάνει σκέψεις η κυβέρνηση; Θα διεκδικήσει στις συζητήσεις με τους θεσμούς;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ξέρετε ότι η φορολογική πολιτική είναι κομμάτι της δημοσιονομικής πολιτικής. Είναι το κύριο ζήτημα, το οποίο συζητείται με τους θεσμούς καθ΄ όλη τη διάρκεια του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής.

ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Ακούω τη Ν.Δ. συνεχώς να υπόσχεται ότι όταν θα έρθει –λέει- στα πράγματα, θα φέρει μειώσεις στους φόρους.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Και πήρε την απάντησή της η αντιπολίτευση από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς που δήλωσαν ότι «για μας, το πρόγραμμα ισχύει ως έχει και δεν συζητάμε οποιαδήποτε αλλαγή αυτού του προγράμματος, αντιθέτως θεωρούμε ότι υπάρχει συνέχεια». Εν πάση περιπτώσει, αυτό που θέλω να σας πω είναι ότι η Ν.Δ. αυτή τη στιγμή έχει υποστεί μια βαρύτατη πολιτική ήττα, διότι επί επτά-οκτώ μήνες διαρκώς καταστροφολογούσε, κινδυνολογούσε, θεωρούσε ότι η ελληνική οικονομία καταρρέει, ότι η κυβέρνηση καταρρέει, ότι η ελληνική κοινωνία καταρρέει και τελικά βρέθηκε σε ένα απόλυτο αδιέξοδο από την ολοκλήρωση της τεχνικής συμφωνίας. Και αυτή τη στιγμή, έχει ήδη ξεκινήσει να πολιτεύεται, να αντιπολιτεύεται είτε με διαστρεβλώσεις, είτε με μια παροχολογία, η οποία ξέρει ότι είναι σχεδόν αδύνατον να υλοποιηθεί. Εκτός εάν ο κ. Μητσοτάκης ευαγγελίζεται το εξής: μια απότομη μείωση των φορολογικών συντελεστών, η οποία θα μπορεί να ελαφρύνει κάποιες επιχειρήσεις, κυρίως μεγάλες επιχειρήσεις και κατάργηση, για παράδειγμα, των φορολογικών συντελεστών στα μερίσματα, που θα πρέπει να εξισορροπηθεί από μια τεράστια μείωση των λειτουργικών δαπανών του Δημοσίου, πράγμα το οποίο σημαίνει κλείσιμο νοσοκομείων, κλείσιμο σχολείων, κατάργηση κάθε κοινωνικής προστασίας. Εδώ, πια, ακόμη κι αν θα μπορούσε κανείς, καλή τη πίστη, να θεωρήσει ότι ο κ. Μητσοτάκης εννοεί αυτά που λέει -που δυσκολεύομαι να το πιστέψω- μιλάμε για μια πολιτική, η οποία είναι πολιτική σοκ και δέους.

ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Τώρα, έρχομαι σε δύο θέματα της αγοράς που έχουν ενδιαφέρον. Ξέρω ότι είναι ειδικά θέματα, αλλά σας τα μεταφέρω, γιατί νομίζω ότι πρέπει να ανοίξει συζήτηση γι΄ αυτά. Το ένα θέμα είναι το θέμα του εξωδικαστικού συμβιβασμού, που είναι κρίσιμο θέμα για πάρα πολλές επιχειρήσεις και για μας τις μιντιακές επιχειρήσεις κρίσιμο θέμα. Εκεί υπάρχει ένα κενό, κύριε Υπουργέ. Το κενό είναι ότι ο νόμος αυτός θα αρχίσει να εφαρμόζεται σε τρεις-τέσσερις μήνες και ότι από τη στιγμή που θα αρχίσει να εφαρμόζεται, μια εταιρεία, κάνοντας την αίτηση για να περάσει τις διαδικασίες, θέλει άλλους τόσους μήνες, άλλους τρεις-τέσσερις μέχρι αυτό να εγκριθεί και να αρχίσει να λειτουργεί. Αυτό το 7μηνο είναι μια ενδιάμεση περίοδος, που πρέπει με κάποιο τρόπο να ρυθμιστεί. Για παράδειγμα, λέω εγώ, οι επιχειρήσεις που έχουν πράγματι τις προϋποθέσεις ένταξης στον εξωδικαστικό συμβιβασμό, παίρνοντας την ευθύνη εκείνες με την υπογραφή τους για το ότι πληρούν τις προϋποθέσεις και παίρνοντας μια προσωρινή ρύθμιση μέχρι να έρθει η τελική του εξωδικαστικού. Διαφορετικά, θα δούμε..

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν ξέρω τη νομική λεπτομέρεια της ενδιάμεσης περιόδου από τη στιγμή που κατατίθεται η αίτηση και μέχρι την κατάληξη του εξωδικαστικού συμβιβασμού.

ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Μιλώ τώρα και με την ιδιότητα του Προέδρου της Ένωσης των Ημερησίων Εφημερίδων Αθηνών, γιατί είναι ένα θέμα που απασχολεί και τον δικό μας κλάδο, αλλά όλους τους κλάδους.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Βεβαίως. Σας λέω ότι δεν ξέρω την ειδική πρόβλεψη του νόμου του εξωδικαστικού συμβιβασμού για το τι συμβαίνει από τη στιγμή που κατατίθεται…

ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Δεν υπάρχει για το ενδιάμεσο διάστημα και πρέπει κάτι να γίνει. Σας το λέω για να το σημειώσετε.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κατ’ αρχάς, θα το ελέγξω και κατά δεύτερον, θα σας απαντήσω όσο το δυνατόν γρηγορότερα.

ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Ωραία. Και ένα δεύτερο θέμα, που αφορά τα ΜΜΕ: Η «Εφημερίδα των Συντακτών» δημοσιεύει σήμερα, στο κύριο θέμα της, «ΜΜΕ: Πράσινο φως για αλλαγές ιδιοκτησίας – Τράπεζες και δανειστές κρατούν το κλειδί για την αλλαγή του τοπίου στα ΜΜΕ». Λέει, λοιπόν, ότι θα υπάρξει μια νομοθετική ρύθμιση, μια διάταξη που θα δίνει διέξοδο στο διακανονισμό των χρεών και των δανείων των υπό μεταβίβαση επιχειρήσεων. Και αναφέρεται στο Mega, στο ΔΟΛ, στον ΠΗΓΑΣΟ. Και σε αυτό, πρέπει να σας πω –και το λέω και με τη θεσμική μου ιδιότητα- ότι πρέπει να τους αφορά όλους η διάταξη, όχι ορισμένους. Και θα σας εξηγήσω τι εννοώ: Πρέπει να αφορά και τις εταιρείες εκείνες, στις οποίες μπαίνοντας ένας νέος μέτοχος, έστω και με μικρό ποσοστό και βάζοντας φρέσκο χρήμα, θα δίδεται η δυνατότητα αντίστοιχου διακανονισμού με τις τράπεζες και με τους…

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Χατζηνικολάου, σε ό,τι αφορά τις μεταβιβάσεις….

ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Δηλαδή, να υπάρξει αντικειμενικότητα, κύριε Υπουργέ.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: …και λοιπά, ο ίδιος ο Πρωθυπουργός έχει δεσμευθεί ότι δεν υπάρχει περίπτωση να κατατεθεί οποιαδήποτε διάταξη, η οποία δεν θα είναι γενικής και καθολικής εφαρμογής. Επομένως, ως προς αυτό, μπορούμε να είμαστε βέβαιοι.

ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Μάλιστα.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Το μοναδικό πράγμα, το οποίο θέλουμε εμείς να κάνουμε είναι να διασφαλίσουμε τις θέσεις εργασίας, την απρόσκοπτη λειτουργία των επιχειρήσεων Τύπου, πάντοτε με συνθήκες διαφάνειας και απόλυτης νομιμότητας.

ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Πολύ σωστά. Με ικανοποιεί η απάντησή σας και θα με ικανοποιήσει περισσότερο αν η διάταξη αυτή προηγουμένως περάσει και από τη στοιχειώδη διαβούλευση με τους φορείς.
Κλείνω με ένα ερώτημα για τα εθνικά θέματα. Θέλω να σας ρωτήσω, κύριε Εκπρόσωπε, πόσο σας ανησυχεί η τουρκική προκλητικότητα του τελευταίου διαστήματος, αν θα υπάρξει συνάντηση του Πρωθυπουργού με τον Ερντογάν στο Πεκίνο, στο περιθώριο του forum και αν θεωρείτε ότι μπορεί να αποκλιμακωθούν οι εντάσεις και οι ηλεκτρισμοί το επόμενο διάστημα.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κατά την περίοδο του δημοψηφίσματος και της εσωτερικής πόλωσης στη γείτονα, είχε πράγματι παρατηρηθεί μια έντονα επιθετική ρητορική εκ μέρους της Τουρκίας, όχι μόνο απέναντι στην Ελλάδα, αλλά απέναντι στο σύνολο της Ευρώπης. Νομίζω ότι μετά το δημοψήφισμα, για κάποια περίοδο, αυτό υποχώρησε και τώρα εξαιτίας μιας σειράς γεγονότων έχουμε πάλι μια σχετική κλιμάκωση αυτής της ρητορικής. Δεν ανησυχώ. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι και η ελληνική κυβέρνηση δεν είναι σε διαρκή εγρήγορση. Εμείς αυτό το οποίο θέλουμε –και το ξέρετε πάρα πολύ καλά- είναι να διατηρούμε διαρκώς ανοιχτούς διαύλους επικοινωνίας και των διπλωματικών επαφών. Όμως, δεν υπάρχει και περίπτωση να επιτρέψουμε οποιαδήποτε αμφισβήτηση κυριαρχικών δικαιωμάτων εκ μέρους της Τουρκίας ή οποιουδήποτε άλλου. Γι’ αυτό θεωρώ ότι, ούτως ή άλλως, αυτά τα ζητήματα πρέπει να τα διαχειριζόμαστε και να τα παρακολουθούμε με ψυχραιμία και νηφαλιότητα και να μην δημιουργούμε μεγαλύτερες εντάσεις από αυτές που υπάρχουν στην πραγματικότητα. Σε ό,τι αφορά τη συνάντηση του Πρωθυπουργού με τον κ. Ερντογάν, θα σας πω ότι και οι δύο θα βρίσκονται στην Κίνα. Από εκεί και πέρα, υπάρχουν διπλωματικές επαφές, ωστόσο αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει μια καθορισμένη συνάντηση μεταξύ των δύο.

ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Ευχαριστώ θερμά τον Κυβερνητικό Εκπρόσωπο, τον κ. Τζανακόπουλο. Καλημέρα κύριε Υπουργέ.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Να είστε καλά, κύριε Χατζηνικολάου. Γεια σας.