Συνέντευξη στον δημοσιογράφο Νίκο Παπαδημητρίου για το Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων:
Είκοσι ημέρες μετά τις εκλογές, ποια είναι η πρώτη σας κρίση για την κυβέρνηση, όσον αφορά την ουσία αλλά και το ύφος;
Οι πρώτες εβδομάδες διακυβέρνησης της ΝΔ επιβεβαιώνουν απολύτως τις προβλέψεις αλλά και τους χειρότερους φόβους μας. Η επιχείρηση απαξίωσης της ΔΕΗ για να δρομολογηθεί η ιδιωτικοποίση των δικτύων της, οι πρωτοβουλίες για την είσοδο των ιδιωτών παρόχων υγείας στα νοσοκομεία, η υποβάθμιση κρίσιμων ελεγκτικών μηχανισμών όπως το ΣΕΠΕ, η ακύρωση των αναγκαίων προσλήψεων εκπαιδευτικών, η εξαγγελία του μέτρου για ειδικό επίδομα αποκλειστικά σε γυναίκες κάτω των 30 που τεκνοποιούν, ο εναγκαλισμός με τους πιο συντηρητικούς εκκλησιαστικούς κύκλους, το αυταρχικό και αλαζονικό ύφος του κυρίου Μητσοτάκη στη δευτερολογία του στις προγραμματικές δηλώσεις, η αντισυνταγματική και εκδικητική μεθόδευση στην υπόθεση του Παύλου Πολάκη αποτελούν τροχιοδεικτικές βολές που δείχνουν την κατεύθυνση και τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης. Και επιβεβαιώνουν τελικά την εκτίμησή μας ότι η κυβέρνηση του κυρίου Μητσοτάκη θα είναι μια κυβέρνηση ακραία νεοφιλελεύθερη, βαθιά συντηρητική, αυταρχική και εκδικητική.
Στην περίπτωση του κυρίου Πολάκη επικαλεστήκατε το άρθρο 86 του Συντάγματος και κατηγορήσατε την Επιτροπή Δεοντολογίας της Βουλής για παραβίαση του Συντάγματος. Δεν βλέπετε εδώ μια αντίφαση με την πάγια θέση σας για την ανάγκη τροποποίησης του άρθρου 86; Η κυβέρνηση αλλά και το ΚΙΝΑΛ σας το καταλογίζουν…
Πρόκειται εδώ για σκόπιμη διαστρέβλωση και της θέσης του ΣΥΡΙΖΑ αλλά και των επιχειρημάτων μας στην επιτροπή. Ο ΣΥΡΙΖΑ ασκούσε και ασκεί κριτική στο άρθρο 86.3 του Συντάγματος που προβλέπει μειωμένο χρόνο παραγραφής για τα αδικήματα των υπουργών. Και για αυτόν ακριβώς το λογο κατέθεσε και σχετική τροποποίηση στην συζήτηση για την αναθεώρηση του Συντάγματος. Στην προκειμένη περίπτωση όμως δεν τίθεται κανένα ζήτημα παραγραφής, άρα δεν υφίσταται και καμία αντίφαση.
Εμείς απαιτούμε το προφανές. Να τηρηθεί το Σύνταγμα. Να προχωρήσει δηλαδή η συμπολίτευση σε συγκρότηση επιτροπής προκαταρκτικής εξέτασης που είναι και η μόνη αρμόδια να αποφασίσει και για την μήνυση Πουλή και για την υπόθεση Στουρνάρα. Δεν υπάρχει εξάλλου άλλη νόμιμη επιλογή. Αν η ΝΔ θέλει να εκδικηθεί τον κύριο Πολάκη για όσες αποκαλύψεις έκανε και συνεχίζει να κάνει, ας βρει το σθένος να προκαλέσει Ειδικό Δικαστήριο. Όχι να προχωρά κρυπτόμενη και με αντισυνταγματικές μεθοδεύσεις. Αλλά ξέρουμε ότι δεν το τολμά. Διότι θέλει να αποφύγει πάση θυσία τη δημόσια και ανοιχτή συζήτηση για το σκάνδαλο του ΚΕΕΛΠΝΟ.
Αναφορικά με την οικονομική πολιτική, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ παρέπεμψε στο φθινόπωρο, με τη σύνταξη του προϋπολογισμού, αλλά και του Μεσοπρόθεσμου. Με δεδομένο ότι ο πρωθυπουργός βρίσκει τα ταμεία γεμάτα, μήπως είναι υπερβολικές οι εκτιμήσεις σας για νέο γύρο λιτότητας;
Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ καταλόγισε και ορθώς στον κύριο Μητσοτάκη ότι μεταθέτει τη συζήτηση για τα πρωτογενή πλεονάσματα στο μέλλον, μετά το 2021. Και αυτό ενώ έχει την δυνατότητα στη βάση της δικής μας πρότασης, που προβλέπει τη δημιουργία ενός εγγυητικού λογαριασμού με χρήση τμήματος των διαθεσίμων, να προχωρήσει στη μείωσή τους ήδη από το 2020, χωρίς να τίθεται σε κίνδυνο η βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους και χωρίς να παραβιάζονται οι υποχρεώσεις της χώρας. Είναι προφανές ότι δεν το κάνει επειδή θέλει να χρησιμοποιήσει τη δήθεν διαπραγμάτευση για τα πλεονάσματα, που κάποια στιγμή τάχα θα κάνει, ως άλλοθι για την επιβολή μιας σκληρής νεοφιλελεύθερης ατζέντας μεταρρυθμίσεων, οι οποίες δήθεν θα ενισχύσουν την αξιοπιστία της χώρας έναντι των πιστωτών της. Εξάλλου μην ξεχνάτε ότι ο κύριος Μητσοτάκης έχει ανακοινώσει μέτρα για το 2019 ύψους μόλις 300 εκατ. ευρώ τη στιγμή που η δική μας κυβέρνηση ψήφισε μέτρα ελάφρυνσης ύψους 2 δισ. Ενώ για το 2020 κρατά ακόμα κλειστά τα χαρτιά του και γενικολογεί τη στιγμή που εμείς είχαμε εξασφαλίσει χώρο για μέτρα 1,4 δισ. Αναμένουμε λοιπόν να δούμε ποιες θα είναι οι συγκεκριμένες δημοσιονομικές παρεμβάσεις που θα αποτυπωθούν στον προϋπολογισμό και στο μεσοπρόθεσμο το φθινόπωρο. Επιτρέψτε μου όμως την εκτίμηση ότι θα πρόκειται για επιλογές αντίστροφης αναδιανομής, όχι υπέρ της μεσαίας τάξης όπως ισχυρίζεται ο κ. Μητσοτάκης αλλά υπέρ των πολύ υψηλών εισοδήμάτων που θα αυξήσουν τις ανισότητες.
Επί τη ευκαιρία, θα ψηφίσετε θετικά φορολογικά μέτρα, στο νομοσχέδιο που θα ψηφιστεί τις επόμενες ημέρες;
Ο ΣΥΡΙΖΑ, όπως είπε και ο πρόεδρός του, θα είναι επί της αρχής θετικός σε κάθε μέτρο ελάφρυνσης της κοινωνικής πλειοψηφίας, δηλαδή των εργαζομένων, των συνταξιούχων, των μεσαίων στρωμάτων. Κατά τη διάρκεια της επεξεργασίας των ειδικών ρυθμίσεων στην Επιτροπή Οικονομικών και την Ολομέλεια θα μελετήσουμε όλες τις λεπτομέρειες και θα καθορίσουμε την τελική στάση μας επί των συγκεκριμένων άρθρων στη βάση ακριβώς της αρχής που σας ανέπτυξα προηγουμένως. Το ερώτημα που κάθε φορά πρέπει να θέτουμε είναι ποιος ωφελείται.
Το νομοσχέδιο για το «επιτελικό κράτος» πώς το είδατε;
Η ανάγκη για μια αναδιάρθρωση της νομοθεσίας για την κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα ήταν και είναι υπαρκτή. Το πολυδιαφημισμένο όμως νομοσχέδιο που δήθεν θα άλλαζε την δομή του κράτους, και το οποίο κατατέθηκε τελικά μαύρα μεσάνυχτα στη Βουλή χωρίς προηγούμενη διαβούλευση, θεσμοθετεί την ολική επαναφορά του κράτους της Δεξιάς και την υπερσυγκέντρωση εξουσιών στον πρωθυπουργό. Όχι μόνο δεν λύνει υπαρκτά προβλήματα αλλά αντιθέτως προσθέτει γραφειοκρατικές δομές, δεν επιλύει αλλά εντείνει προβλήματα επικάλυψης αρμοδιοτήτων με τη δημιουργία της Προεδρίας της Κυβέρνησης και νέων Γενικών και Ειδικών Γραμματειών υπό τον πρωθυπουργό (συνολικά έξι Γ.Γ. και μία Ε.Γ.), αυξάνει τις θέσεις των μετακλητών υπαλλήλων με στόχο τη δημιουργία κομματικού – πρωθυπουργικού στρατού και κάνει απαράδεκτες παρεμβάσεις αμφίβολης συνταγματικότητας στους ελεγκτικούς μηχανισμούς και τη διοίκηση. Για να δώσω μόνο μερικά παραδείγματα:
Ο πρώτος επικεφαλής της πολυδιαφημισμένης και δήθεν ανεξάρτητης Αρχής Διαφάνειας θα διοριστεί από τον πρωθυπουργό, ενώ στη συνέχεια ο νέος επικεφαλής θα διορίσει ο ίδιος τους νέους προϊσταμένους των αρχών που συνενώνονται καθαιρώντας τους ήδη νομίμως υπηρετούντες προϊσταμένους.
Προβλέπεται ακόμα η ανάθεση ελεγκτικού έργου σε ιδιώτες, καθώς προϊστάμενοι της Αρχής Διαφάνειας θα μπορούν να διορίζονται ιδιώτες κάτι που κατά την εκτίμησή μας αποτελεί ρύθμιση-πιλότο για όλο το δημόσιο τομέα.
Επίσης το νομοσχέδιο προβλέπει την τοποθέτηση προϊσταμένων στις υπηρεσίες συντονισμού των Υπουργείων και σε άλλες υπηρεσίες με μόνη απόφαση των υπουργών χωρίς καμία αντικειμενική διαδικασία αξιολόγησης.
Καταργείται το μητρώο στελεχών για την κάλυψη των θέσεων γενικών γραμματέων και επικεφαλής εποπτευόμενων φορέων και οργανισμών και επιστρέφουμε στη δοκιμασμένη συνταγή του απευθείας διορισμού «των δικών τους παιδιών».
Θα μπορούσαμε να πούμε ακόμα πολλά αλλά θα έχουμε τον χρόνο στη Βουλή να αναδείξουμε όλες τις επικίνδυνες και σκοτεινές πτυχές αυτού του νομοσχεδίου που επί της ουσίας θεσμοθετεί την ενός ανδρός αρχή και το «ιδιωτικό κράτος».
Κατ’ εκτίμηση 2.000 άνθρωποι συγκεντρώθηκαν στην πρώτη διαδήλωση για το άσυλο. Στον ΣΥΡΙΖΑ εκτιμάτε πως υπάρχουν οι προϋποθέσεις για μαζική αντίδραση από το χώρο της νεολαίας; Και, το άσυλο πρέπει να μείνει όπως το ξέραμε σήμερα;
Το αίτημα για ασφάλεια των πολιτών είναι απολύτως σεβαστό και κατά τη γνώμη μας βαθιά λαϊκό. Είναι άλλο όμως αυτό και άλλο η επιδίωξη για την δημιουργία αστυνομικού κράτους που είναι η καθαρή πρόθεση της ΝΔ. Επί τέσσερα χρόνια η ΝΔ και τα Μέσα που την καθοδηγούσαν και την στήριζαν, «βομβάρδισαν» τους πολίτες με αναλύσεις που φόρτωναν στο πανεπιστημιακό άσυλο όλα τα δεινά της ελληνικής κοινωνίας: Από τα ναρκωτικά μέχρι το παραεμπόριο ακόμα και το εμπόριο όπλων. Ο λόγος είναι προφανής και δεν έχει καμία σχέση με το αίτημα των πολιτών για ασφάλεια. Σχετίζεται με την πρόθεση της ΝΔ να οικοδομήσει το κράτος της καταστολής κάθε κινητοποίησης, κάθε διαφορετικής άποψης, κάθε παρέμβασης των φοιτητών και της νεολαίας που αναμφισβήτητα θα αντιδράσουν απέναντι στις πολιτικές επιλογές της νέας κυβέρνησης. Δεν είναι κάτι καινούριο αυτό. Η Δεξιά πάντοτε λειτουργούσε με μοναδικό της γνώμονα την καταστολή αυτών των αντιδράσεων και κάθε διαφορετικής φωνής -και έτσι θα κάνει και τώρα. Λέω λοιπόν ότι όλη η συζήτηση περί ασύλου είναι ένα πρόσχημα της ΝΔ για να ικανοποιηθούν άλλοι σκοποί από την κατοχύρωση της ασφάλειας των πολιτών. Εξάλλου μην ξεχνάτε ότι η παραβατικότητα την περίοδο 2011 -2014 όταν το άσυλο είχε καταργηθεί, είχε αυξητική τάση. Όπως δεν πρέπει να ξεχνάτε ότι η αστυνομία έχει και σήμερα την δυνατότητα να παρεμβαίνει αυτεπάγγελτα όταν διαπράττονται αυτόφωρα κακουργήματα εντός πανεπιστημιακού ασύλου.
Να μιλήσουμε και για το νέο… ΣΥΡΙΖΑ; Βλέπετε εφικτό στις μέρες μας χιλιάδες πολίτες να έρθουν στις γραμμές του κόμματός σας; Τι πρέπει να γίνει από την πλευρά της ηγεσίας και των στελεχών;
Φυσικά και είναι εφικτό όπως είναι και αναγκαίο. Ο ΣΥΡΙΖΑ μετά από συνεχόμενες εκλογικές αναμετρήσεις έχει εμπεδωθεί ως ο πολιτικός φορέας έκφρασης και εκπροσώπησης των αριστερών, προοδευτικών και δημοκρατών πολιτών. Έχει αναδειχτεί στον κύριο πολιτικό φορέα για εκατομμύρια πολίτες που θέλουν μια κοινωνία αλληλεγγύης, ισότητας και ευημερίας. Επομένως είναι πολιτική υποχρέωση του ΣΥΡΙΖΑ να ανοίξει τις πόρτες του ώστε όλοι οι πολίτες που τον έχουν στηρίξει, να βάλουν την σφραγίδα τους στις δομές του, τις αναλύσεις του, την στρατηγική του.
Με δεδομένη λοιπόν την κρίση του κομματικού φαινομένου, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο, τόσο η ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ όσο και όλα τα μέλη του και οι πολίτες που τον στηρίζουν πρέπει να ανοίξουμε μια σοβαρή και εκτεταμένη συζήτηση με στόχο την ανανέωση των αναλυτικών μας εργαλείων, των δομών του κόμματος, να δώσουμε χώρο στις δικτυώσεις, στις νέες τεχνολογίες, σε αυτοδιαχειριστικά εγχειρήματα ώστε να μπολιαστεί ο ΣΥΡΙΖΑ με τις επινοήσεις και τη συλλογική ευφυΐα μιας κοινωνίας σε διαρκή κίνηση. Αν το κάνουμε αυτό, και πιστεύω ότι μπορούμε να το κάνουμε, τότε θα διαμορφώσουμε ένα κόμμα αντάξιο των σύγχρονων προκλήσεων που θα μπορέσει να αντιστρέψει την τάση προς μεταδημοκρατικές μορφές διακυβέρνησης, τάση παρούσα, ενεργή και εξαιρετικά επικίνδυνη για τις σύγχρονες κοινωνίες.