Συνέντευξη στο KONTRA channel και τον δημοσιογράφο Γ. Μελιγκώνη:
ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΟ ΜΑΞΙΛΑΡΙ & ΠΙΣΤΟΛΗΠΤΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΣΤΗΡΙΞΗΣ
Όταν πριν από 1,5 χρόνο η συζήτηση για τους όρους εξόδου της χώρας από το Μνημόνιο εκκινούσε, ο κος Μητσοτάκης είχε ήδη προεξοφλήσει ότι η καθαρή έξοδος θα είναι αδύνατη.
Στην πραγματικότητα τότε είχε υποστηρίξει τις πολιτικές και οικονομικές θέσεις του ΔΝΤ το οποίο επέμενε τα εναπομείναντα χρήματα από το δάνειο του ESM του 2015 να χρησιμοποιηθούν ώστε να στηριχτούν οι ελληνικές τράπεζες που τόσο κατά τη γνώμη της κυβέρνησης όσο και της Ευρωπαϊκή επιτροπής αλλά και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας δεν χρειάζονταν περαιτέρω ενίσχυση.
Και στη συνέχεια η χώρα να προχωρήσει σε μια συμφωνία για πιστοληπτική γραμμή η οποία από το καταστατικό του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας προϋποθέτει και υπογραφή νέου Μνημονίου.
Τελικά η πολιτική αυτή γραμμή, την οποία είχε εκφράσει με πάρα πολύ μεγάλη ένταση και ο τότε και σημερινός διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας κος Στουρνάρας, δεν έγινε αποδεκτή ούτε από τη χώρα ούτε από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς.
Πράγμα που οδήγησε στην καθαρή έξοδο από τα μνημόνια, στη δημιουργία του χρηματοδοτικού μαξιλαριού και στην απελευθέρωση της Ελλάδας και της κυβέρνησής της από τους σκληρούς εποπτικούς μηχανισμούς ενός Μνημονίου.
Η συζήτηση όμως αυτή αναζωπυρώθηκε καθόλη την προηγούμενη περίοδο με ευθύνη της ΝΔ η οποία καταστροφολογούσε ότι δήθεν δεν έχουμε τη δυνατότητα να αποκτήσουμε πρόσβαση στις αγορές ενώ σήμερα για άλλη μια φορά η ΝΔ κινδυνολογεί σε σχέση με την κατάσταση των τραπεζών.
Και έρχεται τώρα η δήλωση του κου Παπαδημητρίου που επαναφέρει στην ημερήσια διάταξη τη βασική γραμμή του ΔΝΤ. Ότι δηλαδή το χρηματοδοτικό μαξιλάρι πρέπει να χρησιμοποιηθεί για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και από εκεί και πέρα η χώρα να προχωρήσει στην πιστοληπτική γραμμή πράγμα που συνεπάγεται ένα νέο μνημόνιο. Άλλωστε είναι και άλλα τα στελέχη που κατά καιρούς έχουν κάνει αντίστοιχες δηλώσεις.
Επομένως εδώ αναδεικνύεται μια κρυφή ατζέντα την οποία ο κος Παπαδημητρίου θέλησε να φέρει στην επιφάνεια καθώς ενδεχομένως δεν μέτρησε το πολιτικό κόστος όπως το μετράει ο κος Μητσοτάκης που ενδεχομένως θέλει να υλοποιήσει αυτήν την πολιτική χωρίς να θέσει το συγκεκριμένο ζήτημα στην προεκλογική αντιπαράθεση.
ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΤΡΑΠΕΖΩΝ
Οι τράπεζες έχουν συμφωνήσει με τους εποπτικούς θεσμούς του τραπεζικού συστήματος έναν συγκεκριμένο ρυθμό μείωσης των κόκκινων δανείων που αποκαθιστά μέρα με τη μέρα τη δυνατότητά τους να χρηματοδοτούν την πραγματική οικονομία. Αυτό δεν είναι κάτι που μπορεί να γίνει από τη μία μέρα στην άλλη.
Και νομίζω πως το να ξαναφέρνουμε στην ημερήσια διάταξη μια συζήτηση για νέα ανακεφαλαιοποίηση δηλαδή να χρησιμοποιηθούν χρήματα των Ελλήνων φορολογουμένων για να στηριχθεί ένα τραπεζικό σύστημα που δεν την έχει τη συγκεκριμένη ανάγκη τότε νομίζω ότι στην πραγματικότητα εδώ πρόκειται για μεγάλη πολιτική και οικονομική απάτη.
ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΟ ΜΑΞΙΛΑΡΙ
Αυτή τη στιγμή η ανάκαμψη της ευρωζώνης είναι εξαιρετικά επισφαλής. Η Ελλάδα βεβαίως πηγαίνει πάρα πολύ καλά καθώς ανακάμπτει από μια μεγάλη οικονομική κρίση. Όμως οι εξωγενείς κίνδυνοι όπως πχ ο κίνδυνος που είχε δημιουργηθεί με τις αναταράξεις στην Ιταλία μπορεί να προκαλέσει άμεσα προβλήματα στη χρηματοδότηση οποιασδήποτε ευρωπαϊκής χώρας με το δεδομένο και ότι το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης σβήνει και τα χρήματα που πέφτουν από την Κεντρική Ευρωπαϊκή Τράπεζα στη δευτερογενή αγορά ομολόγων μειώνονται με το πέρασμα του χρόνου.
Όλα αυτά, για μια χώρα που βρίσκεται στους πρώτους μήνες ανάκαμψης, δημιουργούν ένα πεδίο που απαιτεί μια πρόσθετη εξασφάλιση την οποία όμως το οικονομικό επιτελείο της ΝΔ θέλει να χρησιμοποιήσει για αλλότριους σκοπούς. Πρόκειται για μια επικίνδυνη πολιτική γραμμή που οδηγεί σε νέο μνημόνιο, σε λήψη νέων μέτρων, σε επαναφορά της σκληρής επιτροπείας στη χώρα. Και αυτό νομίζω θα αποτελέσει και ένα μεγάλο πολιτικό άλλοθι σε περίπτωση που ο μη γένοιτο ο κος Μητσοτάκης κερδίσει τις εκλογές.
Όλα αυτά έρχονται και δένουν γλυκά και φέρνουν στην επιφάνεια το πραγματικό πρόγραμμα της ΝΔ η οποία θέλησε όλο το προηγούμενο διάστημα να κάνει εκλογές στα βουβά.
ΤΑ ΝΕΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΤΙΣ ΚΟΡΥΦΑΙΕΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ
Εκφράζω ικανοποίηση για το γεγονός ότι ο κος Βέμπερ δεν προτάθηκε για τη θέση του προέδρου της Επιτροπής ο κ. Βέμπερ καθώς σηματοδοτούσε το απόλυτο νεοφιλελεύθερο κακό και ήταν ένας πολιτικός ο οποίος είχε εκφρασθεί με όρους που θα μπορούσε να θεωρηθεί παρέμβαση στα εσωτερικά μας.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ ΣΤΟΝ ΣΚΑΪ
Αν μου επιτρέπεται η εκτίμηση αυτό που φάνηκε είναι ότι οι δημοσιογράφοι διολίσθησαν απολύτως στην παραπολιτική. Δεν έκαναν παρά ελάχιστες ερωτήσεις για τα θέματα που κατά τη γνώμη μου θα έπρεπε να μονοπωλούν τη συζήτηση ενόψει των εκλογών της Κυριακής δηλαδή το ασφαλιστικό, τη φορολογία, τις εργασιακές σχέσεις, την οικονομία, την ανάπτυξη, τις επενδύσεις και όλα αυτά που στην πραγματικότητα αφορούν τους πολίτες.
Ο Πρωθυπουργός ωστόσο με έναν πολύ στιβαρό πολιτικό λόγο απάντησε σε όλες τις ερωτήσεις και παρά τη μη βούληση των δημοσιογράφων επεδίωξε να θέσει τα θέματα της πραγματικής πολιτικής ατζέντας των εκλογών.
Ο Πρωθυπουργός βγήκε απολύτως κερδισμένος με δεδομένο και το γεγονός ότι η επιλογή του αυτή σχετιζόταν άμεσα με το ότι ο κος Μητσοτάκης αρνήθηκε να πάει σε debate επομένως ο κος Τσίπρας είχε τη μοναδική επιλογή να αντικαταστήσει τον κο Μητσοτάκη με τον ΣΚΑΪ πράγμα το οποίο δεν είναι και απολύτως παράλογο. Αντιθέτως είναι μια εύλογη πολιτική επιλογή και εύκολα εξηγήσιμη στην κοινή γνώμη.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ ΑΙΧΜΕΣ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ ΚΑΙ Η ΑΝΤΙΠΑΡΑΘΕΣΗ ΤΟΥΣ ΜΕ ΤΙΣ ΘΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΝΔ
Εμείς επιδιώκουμε να συζητήσουμε για τα μεγάλα ζητήματα που απασχολούν την κοινωνία. Κατά τη διάρκεια αυτής της τετραετίας οι θέσεις εργασίας αυξήθηκαν και πρέπει να συνεχίσουν να αυξάνονται. Είχαμε 400.000 νέες θέσεις εργασίας και βάζουμε στόχο, η επόμενη τετραετία να είναι των 500.000 θέσεων εργασίας ώστε η ανεργία να πέσει κάτω από 10% και να φθάσει στα επίπεδα προ της κρίσης. Οι θέσεις αυτές πρέπει να είναι με ισχυρά εργασιακά δικαιώματα και με υψηλούς μισθούς. Από την πλευρά της η ΝΔ υποστηρίζει ότι η ανάπτυξη θα έρθει μόνο με τη μείωση του μισθολογικού κόσμου. Είναι μια λανθασμένη επιλογή, η οποία οδηγεί στην ανάπτυξη για τους λίγους.
Ένα άλλο ζήτημα αφορά το κοινωνικό κράτος. Ο κ. Μητσοτάκης λέει πως θα επαναφέρει το ένα προς πέντε στις προσλήψεις και αυτό σημαίνει πως θα οδηγηθούμε και πάλι σε κλειστά νοσοκομεία σε συγχωνεύσεις σχολείων. Ο κ. Μητσοτάκης θέλει να αποδώσει υπηρεσίες του δημοσίου στον ιδιωτικό τομέα κάτι που θα έχει και δημοσιονομική επιβάρυνση αλλά και στο επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών. Ένα άλλο ζήτημα είναι η βούληση να ελεγχτεί η παραβατικότητα στην αγορά εργασίας. Την έχει αυτή ο κ. Μητσοτάκης; Εάν την είχε, επί των ημερών της διακυβέρνησης από τη ΝΔ δεν θα είχε εκτιναχθεί η αδήλωτη εργασία στο 25%.Οι συλλογικές διαπραγματεύσεις θα παίζουν τον ίδιο ρόλο; Γιατί ο κ. Μητσοτάκης τις έχει χαρακτηρίσει «ιδεοληπτική εμμονή της Αριστεράς».
Υπάρχουν επίσης σοβαρές διαφορές απόψεων στο θέμα της φορολογίας. Όταν ο ΣΥΡΙΖΑ λέει ότι ο ΕΝΦΙΑ πρέπει να μειωθεί 30% μεσοσταθμικά δεν εννοεί ό,τι και ο κ. Μητσοτάκης όταν λέει 30% οριζοντίως. Μεσοσταθμικά ένα διαμέρισμα στην περιοχή του Γκύζη θα έχει 50% μείωση, ενώ στη Γλυφάδα ή στη Βουλιαγμένη μικρότερη. Αντίθετα αυτοί οι οποίοι κερδίζουν από την οριζόντια μείωση, είναι η κορυφή της κοινωνικής πυραμίδας.
Ο κ. Μητστάκης λέει να μειώσουμε κατά οκτώ ποσοστιαίες μονάδες την φορολογία των επιχειρήσεων. Αυτό σημαίνει ότι όλες οι επιχειρήσεις θα έχουν την ίδια ποσοστιαία μείωση ανεξάρτητα από το μέγεθος τους.
Η μείωση των φορολογικών επιβαρύνσεων πρέπει να εστιαστεί στη μεσαία τάξη, ενώ ο κ. Μητσοτάκης επί της ουσίας εστιάζει τις φορολογικές μειώσεις και πάλι στην κορυφή της κοινωνικής πυραμίδας. Έχουμε δυο εντελώς αντιπαρατιθέμενα σχέδια και δυο τελείως διαφορετικές αντιλήψεις για τον τρόπο λειτουργίας της κοινωνίας και της οικονομίας. Ο τρόπος που προτείνει ο κ. Μητσοτάκης είναι εξαιρετικά επικίνδυνος και επί της ουσίας αποτελεί βόμβα στα θεμέλια της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΤΩΝ ΕΥΡΩΕΚΛΟΓΩΝ
Το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών θεωρώ ότι σχετίζεται με μια τεράστια κόπωση, την οποία ούτως ή άλλως βιώνει ο ελληνικός λαός μετά από οκτώ χρόνια κρίσης. Είναι προφανές ότι μέσα στους ελάχιστους μήνες, που είμαστε εκτός μνημονίου, δεν καταφέραμε να αλλάξουμε άρδην την εικόνα της καθημερινότητας, η οποία ήταν αποτέλεσμα της ελληνικής οικονομίας τα προηγούμενα χρόνια με αυτή την έννοια ήταν επόμενο ως κυβερνητική δύναμη, να κατευθυνθεί η λαϊκή δυσαρέσκεια κατά κύριο λόγο προς τη δική μας πλευρά.Εμείς θα δώσουμε τη μάχη με βάση το δικό μας πρόγραμμα και εκτιμώ ότι ο ελληνικός λαός έχει ακόμη τρεις τέσσερις μέρες για να αποφασίσει. Θα πρέπει να δώσει το κύριο βάρος στις θέσεις και τα προγράμματα και να θυμάται ότι το 2015, η χώρα ήταν βαθύτατα χρεοκοπημένη.
ΤΟ ΣΕΝΑΡΙΟ ΤΗΣ ΔΗΘΕΝ ΕΤΟΙΜΗΣ ΝΑ ΑΠΟΓΕΙΩΘΕΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΤΟ 2014 ΠΟΥ Ο ΚΑΚΟΣ ΣΥΡΙΖΑ ΤΙΝΑΞΕ ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ
Πολλά στελέχη της ΝΔ υποστηρίζουν ότι δήθεν το 2014 η ελληνική οικονομία βρίσκονταν σε μια κατάσταση όπου θα μπορούσε να υπάρξει έξοδος από τα μνημόνια και ο κακός ΣΥΡΙΖΑ ήρθε στην εξουσία και έφερε το τρίτο μνημόνιο.
Την περίοδο 2010-2015 ουδέποτε πιάστηκαν οι αναπτυξιακοί στόχοι ενώ είχαμε και τεράστιες αστοχίες. Δίνονταν προβλέψεις για ανάπτυξη της τάξης του 2%-2,5% και καταλήξαμε το 2013 πχ να έχουμε ύφεση -4%. Μιλάμε για αποκκλίσεις και νούμερα στην κυριολεξία στο γάμο του καραγκιόζη.
Την ίδια στιγμή δεν μπόρεσαν ποτέ να πιάσουν τους στόχους για τα πρωτογενή πλεονάσματα. Το 2014 τα έσοδα είχαν μια αστοχία σε σχέση με τον στόχο πρωτογενούς πλεονάσματος που ήταν 1,5% για το 2014 κατά 1,5% του ΑΕΠ δηλαδή κατά 3 δις ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι η 5η αξιολόγηση απαιτούσε από την τότε κυβέρνηση να πάρει αυτά τα 3 δις μέτρα και άλλα 3 δις για να πιαστεί ο στόχος του 3% πρωτογενούς πλεονάσματος για το 2015 μάνι μάνι 6 δισ. ευρώ συν τα δις των μέτρων που θα έπρεπε να παρθούν για να μπορέσουν από το 3% να πιάσουν το 4,5% που είχαν συμφωνήσει για το 2016. Άρα λοιπόν 8-8,5 δις μέτρα που θα έπρεπε να ληφθούν στο πλαίσιο της 5ης αξιολόγησης για να ολοκληρωθεί το 2ο πρόγραμμα. Ακριβώς για αυτό δεν έκλεισε η 5η αξιλόγηση, διότι ενώ οι θεσμοί ζητούσαν μέτρα 8 δις η ΝΔ με το mail Χαρδούβελη είχε υποσχεθεί 950 εκατ. ευρώ και τότε η τρόικα είπε ότι το πρόγραμμα είναι αναντίστρεπτα εκτός πορείας. Και προσπαθούν αυτήν την εικόνα να μας την παρουσιάσουν ως αυτή μιας Ελλάδας που το 2014 ήταν έτοιμη να απογειωθεί!
Εμείς λοιπόν καλούμε τον ελληνικό λαό να συγκρίνει πού ήταν η ελληνική οικονομία το 2014 και πού βρίσκεται σήμερα και με ποιους όρους μπορούν οι Έλληνες πολίτες να σκεφθούν το αύριο. Πιστεύω πως η αναγκαία πολιτική ανατροπή είναι και εφικτή.