ΣΧΙΝΑΣ: Μαζί μας είναι ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, ο κύριος Δημήτρης Τζανακόπουλος. Να τον καλημερίσουμε και να του υποβάλουμε τις ερωτήσεις μας. Καλημέρα, κύριε Εκπρόσωπε.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Καλημέρα, κύριε Σχινά.
ΣΧΙΝΑΣ: Να ξεκινήσουμε με κάτι το οποίο είναι ίσως λίγο άμεσο και άπτεται περισσότερο των δικών μου ενδιαφερόντων. Νομίζω συνεδριάζει σήμερα το ESM για το θέμα της περίφημης δόσης, γιατί τις επόμενες ημέρες είναι να πληρωθούν κάποια δις. Τι γίνεται; Υπάρχει κάποια καθυστέρηση στο συγκεκριμένο θέμα;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν υπάρχει κάποια καθυστέρηση. Υπάρχουν διαδικασίες οι οποίες πρέπει να τηρηθούν, έτσι ώστε να εκταμιευθούν τα χρήματα που έχουν συμφωνηθεί στις 15 Ιουνίου. Δηλαδή, τα χρήματα που είναι αναγκαία για την αποπληρωμή των χρεολυσίων του Ιουλίου, καθώς και η πρώτη δόση των 1,6 δις, τα οποία θα κατευθυνθούν στις ληξιπρόθεσμες οφειλές του ελληνικού δημοσίου. Θεωρώ ότι δεν υπάρχει κανένα απολύτως θέμα σε σχέση με την τήρηση των προαπαιτούμενων. Η συμφωνία υπάρχει και από εκεί και πέρα τα ζητήματα είναι διαδικαστικά.
ΣΧΙΝΑΣ: Άρα είμαστε στη βάση της διαδικασίας έγκρισης της σχετικής δόσης. Να μείνουμε λιγάκι στο κλίμα των τελευταίων ημερών. Χθες είχαμε αυτή την αθλιότητα από πλευράς του Μπογδάνου στον ΣΚΑΪ. Θεωρείται το θέμα λήξαν μετά την ανακοίνωση του σταθμού ή η κυβέρνηση σκοπεύει να κάνει κάποιες άλλες κινήσεις;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι, η κυβέρνηση δεν σκοπεύει να κάνει τίποτα απολύτως. Η δημοσιογραφική δεοντολογία και η τήρησή της είναι ευθύνη και του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης. Η κυβέρνηση θεωρεί ούτως ή άλλως -και το γνωρίζετε αυτό- ότι πάρα πολλές φορές μεγάλη μερίδα των συστημικών Μέσων ξεφεύγουν στην προσπάθειά τους να δημιουργήσουν ένα κλίμα αντιπολιτευτικό και αντικυβερνητικό, αλλά, από εκεί και πέρα, εμείς είμαστε συνηθισμένοι σε τέτοιου είδους πρακτικές και σε τέτοιου είδους συμπεριφορές. Δεν μας προκαλούν κανέναν απολύτως προβληματισμό, αλλά δεν μας προκαλούν και καμιά απολύτως έκπληξη. Ξέρουμε ότι κάνουμε τη δουλειά μας. Δηλαδή προσπαθούμε να δημιουργήσουμε όρους και προϋποθέσεις για την έξοδο από την κρίση και σε αυτή μας την προσπάθεια είναι πολλοί τους οποίους έχουμε στενοχωρήσει, καθώς έχουμε βάλει τέλος σε πρακτικές του παρελθόντος, πολύ γνωστές και για τις οποίες έχουμε μιλήσει πάρα πολλές φορές. Δεν θέλω να επεκταθώ στο συγκεκριμένο ζήτημα. Ό,τι ήταν να ειπωθεί εκ μέρους της ελληνικής κυβέρνησης, έχει ήδη ειπωθεί.
ΣΧΙΝΑΣ: Ωραία. Να έλθουμε τώρα στο θέμα της προσπάθειας της κυβέρνησης για την έξοδο από την κρίση. Στην προχθεσινή συζήτηση ο Πρωθυπουργός ανέφερε ότι η Ελλάδα θα βγει στις αγορές και ότι δεν πρόκειται να διεκδικήσει χρηματοδοτική γραμμή στήριξης, κάτι που για πολλούς σημαίνει, βεβαίως, νέο πλαίσιο συμφωνιών – μνημόνιο- με τους δανειστές.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν είναι έτσι ακριβώς. Υπάρχουν δύο μορφές γραμμής πιστοληπτικής στήριξης. Εν πάση περιπτώσει, ας το αφήσουμε αυτό στην άκρη. Το σχέδιο της κυβέρνησης είναι πάρα πολύ σαφές. Δηλαδή, μετά τη συμφωνία του Ιουνίου, η οποία έχει αποκαταστήσει σε πολύ μεγάλο βαθμό τους όρους εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία, αλλά κυρίως στα ελληνικά ομόλογα, αλλά έχει επαναφέρει και τη σταθερότητα διότι πλέον ακόμα και οι επενδυτές έχουν καταλάβει ότι δεν υπάρχει…
ΣΧΙΝΑΣ: Είναι εμφανής η αποκλιμάκωση των αποδόσεων των ελληνικών ομολόγων.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: … ότι δεν υπάρχει πίεση προς την ελληνική κυβέρνηση, ούτε αναμένονται πολιτικές εξελίξεις. Και είναι ακριβώς γι’ αυτό τον λόγο που βλέπουμε μία διαρκή μείωση των αποδόσεων των ελληνικών ομολόγων. Δημιουργούνται έτσι οι προϋποθέσεις για να υλοποιηθεί το σχέδιο της κυβέρνησης, δηλαδή το σχέδιο των δοκιμαστικών εξόδων στην αγορά, ώστε να προετοιμάσουμε το έδαφος για τον Αύγουστο του 2018, όταν και θα πρέπει να αναχρηματοδοτούμε το χρέος μας χωρίς τη στήριξη του επίσημου τομέα. Αυτό το σχέδιο, λοιπόν, με πολύ μεγάλη προσδοκία, χωρίς βιασύνες, με μελέτη των τεχνικών όρων που αυτή τη στιγμή επικρατούν στην αγορά, αποτελεί και τη βασική μας επιδίωξη το επόμενο διάστημα. Σε ό,τι αφορά την πιστοληπτική γραμμή στήριξης που είπατε, πρέπει να σας πω ότι στο Eurogroup 15ης Ιουνίου υπήρξε μία ρήτρα, ένας όρος, να αποφασίσει, λέει, ότι ο ESM στις επόμενες αξιολογήσεις, πέρα από τα χρήματα τα οποία δίνει για την αποπληρωμή χρεολυσίων ή για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων δόσεων, θα κάνει και κάποιες εκταμιεύσεις έτσι ώστε να δημιουργηθεί ένα μαξιλάρι, ένα χρηματοδοτικό μαξιλάρι, το buffer, το οποίο θα είναι η εγγύηση του ελληνικού δημοσίου για τις πετυχημένες εξόδους που πρέπει να γίνουν από τον Αύγουστο του 2018 και μετά για την αναχρηματοδότηση του ελληνικού χρέους. Επομένως, το σχέδιο της κυβέρνησης, ως προς το χρηματοδοτικό κομμάτι, προχωράει με σταθερά βήματα πάνω στο πλάνο που είχαμε από την αρχή διατυπώσει.
ΣΧΙΝΑΣ: Μάλιστα. Νομίζω ότι υπάρχει ένα μεγάλο υπόλοιπο από αυτά που εγκρίθηκαν τον Ιούλιο του 2015 ή δεν χρησιμοποιήθηκαν. Είτε για την ανακεφαλαιοποίηση είτε για τη χρηματοδότηση….
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Μέχρι στιγμής αυτά τα οποία έχουν χρησιμοποιηθεί από τα 86 δισ. είναι περίπου 40 ή 42 δισ. αν δεν κάνω λάθος.
ΣΧΙΝΑΣ: Υπάρχουν γύρω στα 40 με 44 δισ., λοιπόν.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Χωρίς να υπολογίζουμε την τωρινή δόση…
ΣΧΙΝΑΣ: 30 τόσα.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ναι. Επομένως, υπάρχει μια δυνατότητα από τον ESM να δημιουργήσει ένα χρηματοδοτικό μαξιλάρι…
ΣΧΙΝΑΣ: Αυτό θα αποτελέσει το μαξιλάρι; Αυτό το ποσό;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα χρησιμοποιηθούν όλα αυτά τα χρήματα. Το μαξιλάρι δεν χρειάζεται να είναι 30 δισ..
ΣΧΙΝΑΣ: Το μαξιλάρι είναι εγγύηση. Δεν σημαίνει ότι είναι και δανεικά.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αρκούν και πολύ λιγότερα για να υπάρξει η εμπιστοσύνη των αγορών και να διατηρηθούν τα επιτόκια σε λογικά επίπεδα, σε διαχειρίσιμα επίπεδα. Επομένως, ως προς αυτό το σημείο – δηλαδή ως προς το σημείο της αναχρηματοδότησης του ελληνικού χρέους – το σχέδιο μας προχωρά κανονικά. Βεβαίως, με την αναγκαία ευελιξία, που είναι απαραίτητη όταν κάποιος βρίσκεται σε πρόγραμμα και σε διαρκή διαπραγμάτευση με τους θεσμούς.
ΣΧΙΝΑΣ: Ίσως είναι και το περιβάλλον λιγάκι αρνητικό, παρότι τα ελληνικά ομόλογα, βεβαίως, έχουν σημειώσει τεράστιες χαμηλές επιδόσεις σε ό,τι αφορά τις αποδόσεις, αυτό είναι βεβαίως καλό.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Το αρνητικό περιβάλλον που επικρατεί σε σχέση με τα υπόλοιπα ομόλογα σχετίζεται με μια αίσθηση, που έχει δημιουργηθεί στους επενδυτές και στις αγορές, ότι το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης θα αρχίσει να μειώνεται από το 2018 και μετά. Και ξέρετε ότι το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης δημιούργησε παραμορφώσεις, στις αποδόσεις των ομολόγων πολλών χωρών της ευρωζώνης, δηλαδή συμπίεσε τις αποδόσεις προς τα κάτω. Ενώ, αντιθέτως, το γεγονός ότι η Ελλάδα δεν βρίσκεται στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης και αντιθέτως οι αποδόσεις των ελληνικών ομολόγων ήταν παραμορφωμένες αλλά προς την άλλη πλευρά – δηλαδή ήταν χειρότερες από ότι θα δικαιολογούσαν τα θεμελιώδη μεγέθη της ελληνικής οικονομίας – οδηγούν αυτή τη στιγμή σε μια αποκλιμάκωση των spread, δηλαδή, της διαφοράς της απόδοσης του εθνικού ομολόγου σε σχέση με το γερμανικό. Εν πάση περιπτώσει, είναι μια τεχνική συζήτηση αυτή.
ΣΧΙΝΑΣ: Ας μην την επεκτείνουμε.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτή τη στιγμή αυτό το οποίο μπορώ να σας πω είναι ότι ενώ ολόκληρη η ευρωζώνη πιέζεται…
ΣΧΙΝΑΣ: Ενώ παντού αναβαίνουν οι αποδόσεις της στην Ελλάδα γίνεται το αντίθετο…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Στην Ελλάδα πέφτουν, ακριβώς, επειδή έχουν εκλείψει οι πολιτικοί λόγοι της παραμόρφωσης, εν πάση περιπτώσει, της εικόνας που δεν αντιστοιχούσε – επιμένω σ’ αυτό- στα θεμελιώδη μεγέθη της ελληνικής οικονομίας. Αυτή τη στιγμή η ελληνική οικονομία φαίνεται ότι βρίσκεται σε φάση ανάκαμψης. Πρέπει να δούμε και πρέπει να εγγυηθούμε ότι αυτή η ανάκαμψη θα έχει δυναμικό χαρακτήρα και από εκεί και πέρα γνωρίζετε πάρα πολύ καλά ότι για μας δεν είναι μόνο οι αριθμοί. Για μας το βασικό ζήτημα είναι το πώς αυτή η ανάκαμψη θα μπορέσει να έχει και πιο άμεσα κοινωνικά αποτελέσματα. Δηλαδή να βελτιώνει την καθημερινότητα των πολιτών και ειδικά εκείνων των πολιτών που ανήκουν σε κοινωνικές ομάδες τις οποίες θέλουμε εμείς να εκπροσωπούμε.
ΣΧΙΝΑΣ: Έχουμε αφήσει στη μέση τη συνομιλία μας με τον Κυβερνητικό Εκπρόσωπο, κύριο Δημήτρη Τζανακόπουλο. Ο κύριος Τζανακόπουλος είναι και πάλι στην άλλη άκρη της τηλεφωνικής μας γραμμής. Κύριε Εκπρόσωπε, καλημέρα και πάλι. Είχαμε μείνει στο σημείο που μας λέγατε ότι η κυβέρνηση έχει ως βασική της προτεραιότητα τα θέματα της καθημερινότητας πλέον. Μπορείτε να μας πείτε σε ποιους άξονες θα κινηθεί, κυρίως, την επόμενη περίοδο, αυτή η κυβερνητική προσπάθεια;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σας είπα ότι το σχέδιό μας βασίζεται σε τρεις άξονες:
- Ο πρώτος είναι να κάνουμε τις απαραίτητες κινήσεις, έτσι ώστε στο χρηματοδοτικό κομμάτι να μπορέσουμε να εγγυηθούμε ότι τον Αύγουστο του 2018 θα είμαστε έτοιμοι να συνεχίσουμε χωρίς τη στήριξη του επίσημου τομέα.
- Το δεύτερο, που σχετίζεται πάρα πολύ στενά με το πρώτο, είναι να πάρουμε πρωτοβουλίες για την τόνωση της ανάπτυξης, για να εγγυηθούμε, δηλαδή, ότι η ανάκαμψη που είδαμε τους τελευταίους μήνες -το πρώτο τρίμηνο, για παράδειγμα, ήταν 0,4%- θα είναι ακόμη πιο δυναμική, μετά τη Συμφωνία.
- Το τρίτο αφορά κοινωνικές παρεμβάσεις. Τι σημαίνει κοινωνικές παρεμβάσεις για να βελτιώσουμε την καθημερινότητα των πολιτών; Σημαίνει να προχωρήσουμε στον τομέα της Υγείας με ακόμα πιο γοργά βήματα. Είδατε, ο κύριος Ξανθός ανακοίνωσε μια πολύ σημαντική πρωτοβουλία για τη διαγραφή χρεών…
ΣΧΙΝΑΣ: Την ανακοίνωσε, προχθές το πρωί, στην εκπομπή μας. Ανακοίνωσε τη διαγραφή…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ανακοίνωσε μια πολύ σημαντική πρωτοβουλία, η οποία ελαφρύνει και ανακουφίζει ανθρώπους, οι οποίοι έκαναν χρήση των υπηρεσιών του Εθνικού Συστήματος Υγείας (ΕΣΥ), χωρίς να είναι ασφαλισμένοι και είδαν το λογαριασμό να έρχεται μέσω της εφορίας.
ΣΧΙΝΑΣ: Και οι κύριοι Γεωργιάδης και Βορίδης είχαν στείλει το λογαριασμό στην εφορία και το σπίτι.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ακριβώς, ακριβώς. Παίρνουμε, λοιπόν, αυτή την πρωτοβουλία για τη διαγραφή αυτών των χρεών. Αυτό είναι ένα παράδειγμα. Υπάρχουν δεκάδες άλλα παραδείγματα. Δηλαδή, να αυξήσουμε το προσωπικό στο Εθνικό Σύστημα Υγείας, να προχωρήσουμε στο νομοσχέδιο για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, που, κατά τη θεώρησή μας, αποτελεί μια εμβληματική κίνηση. Διότι, για πρώτη φορά, θα συγκροτηθεί ένα δημόσιο σύστημα Πρωτοβάθμιας Υγείας, το οποίο θα είναι συμπληρωματικό του ΕΣΥ. Θα είναι αντίστοιχη μεταρρύθμιση με τη μεταρρύθμιση που δημιούργησε επί της ουσίας το ΕΣΥ.
Στον χώρο της Εκπαίδευσης, θα προχωρήσουμε, έτσι ώστε να επιλύσουμε χρόνια προβλήματα, τα οποία είναι και διοικητικά και αφορούν το προσωπικό που εργάζεται στην Εκπαίδευση, αλλά και ουσίας. Δηλαδή, αναμόρφωση των προγραμμάτων, θεσμικές τομές για τη βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος σε μια κατεύθυνση, η οποία να ξεφεύγει από το εξεταστικο-κεντρικό σχολείο.
Παρεμβάσεις στην αγορά εργασίας. Ξέρετε ότι προσπαθήσαμε να επαναφέρουμε το θεσμικό πλαίσιο των συλλογικών διαπραγματεύσεων. Το πετύχαμε για τον Αύγουστο του 2018, δηλαδή μόλις τελειώσει το πρόγραμμα. Ωστόσο, μέχρι τότε, υπάρχουν πάρα πολλά πράγματα, τα οποία μπορούν να γίνουν με δύο βασικούς μοχλούς: Ο πρώτος είναι η ένταση των ελεγκτικών παρεμβάσεων. Για πρώτη φορά, οι ελεγκτικοί μηχανισμοί στην αγορά εργασίας έχουν αρχίσει και παράγουν πραγματικά αποτελέσματα.
ΣΧΙΝΑΣ: Βλέπουμε το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ) να έχει ιδιαίτερη δραστηριότητα.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Έχει ιδιαίτερη δραστηριότητα, αποτελεσματική δραστηριότητα, εντοπίζει το πραγματικό πρόβλημα, το οποίο είναι η αδήλωτη, αλλά κυρίως η υποδηλωμένη εργασία. Και γι΄ αυτό βλέπετε ότι σιγά-σιγά αντιστρέφεται η τάση στην αγορά εργασίας υπέρ της πλήρους απασχόλησης. Υπάρχουν, επίσης, παρεμβάσεις, που γίνονται διαρκώς, για προγράμματα καταπολέμησης της ανεργίας, τα οποία θα είναι, όσο το δυνατόν, πιο εντοπισμένα, ώστε να εγγυώνται ότι άμα τη λήξει τους θα υπάρχει μεγαλύτερη πιθανότητα, προκειμένου οι εργοδότες να προχωρήσουν στην πρόσληψη των ανθρώπων, οι οποίοι δούλεψαν σε αυτά τα προγράμματα.
Υπάρχει, βεβαίως, το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης, το οποίο σκοπεύουμε να επεκτείνουμε, στον βαθμό που υπάρχουν οι δημοσιονομικές δυνατότητες, σε ακόμα περισσότερους δικαιούχους.
Μια σειρά, λοιπόν, από παρεμβάσεις, σε αυτό που θα μπορούσαμε να ονομάσουμε «σκληρό πυρήνα του κοινωνικού κράτους», αλλά και της αγοράς εργασίας, αντιστρέφουν τάσεις, οι οποίες είχαν εμπεδωθεί στην ελληνική οικονομία και την ελληνική κοινωνία, ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του 2000 και όχι μόνο κατά την περίοδο της κρίσης. Την περίοδο της κρίσης εντάθηκαν.
ΣΧΙΝΑΣ: Κύριε Τζανακόπουλε, γνωρίζοντας πάντα ότι ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος δεν σχολιάζει δικαστικές αποφάσεις, παρ΄ όλα αυτά, επειδή μιλάτε για πράγματα, τα οποία σχετίζονται με την καθημερινότητα και ειδικά με αυτά που συμβαίνουν στον εργασιακό χώρο, είχαμε μια σειρά από αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, που αφορούσαν την καθημερινότητα, από την ακύρωση των προσλήψεων των καθαριστριών στα υπουργεία, σε νοσοκομεία, σε τομείς της αρμοδιότητας του υπουργείου Υγείας. Είχαμε μια απόφαση του Αρείου Πάγου, που δεν θεωρεί -λέει- δεν είναι βλαπτική μεταβολή η μη καταβολή δεδουλευμένων από τον εργοδότη. Είχαμε και κάποια άλλα πριν από λίγες ημέρες. Σε αυτή την προσπάθεια, λοιπόν, θεωρείτε ότι κάτι τέτοιο είναι απλώς κάποια νομικά επεισόδια και ίσως χρειάζεται καλύτερη νομική στήριξη ή υπάρχει ένα θέμα…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είχα σχολιάσει, κατά τη διάρκεια της επίσημης ενημέρωσης των πολιτικών συντακτών, ότι δεν πρόκειται να εντάξω διαφορετικές αποφάσεις της Δικαιοσύνης, είτε αυτή είναι η πολιτική Δικαιοσύνη, είτε είναι η διοικητική Δικαιοσύνη σε όλες τις βαθμίδες, σε ένα ενιαίο ερμηνευτικό σχήμα. Δεν πρόκειται, δηλαδή, να πω ότι υπάρχει μια αντιπαράθεση, αυτή τη στιγμή, της δικαστικής εξουσίας με την εκτελεστική εξουσία. Νομίζω ότι για πολλές από αυτές τις αποφάσεις, από νομική σκοπιά θα μπορούσε να ασκηθεί κριτική και μάλιστα δριμεία. Ωστόσο, δεν είναι ούτε η θέση μου, ούτε ο ρόλος μου να ασκήσω αυτή την κριτική. Αυτό, ας το αφήσουμε στους ενεργούς νομικούς.
Αυτό το οποίο μπορώ να σας πω εγώ είναι ότι από τη μεριά της κυβέρνησης, κάθε φορά, γίνεται όσο το δυνατόν μεγαλύτερη προσπάθεια, έτσι ώστε να μην δημιουργούνται νομικές εμπλοκές κατά την προσπάθεια υλοποίησης συγκεκριμένων πολιτικών. Όταν αυτές οι εμπλοκές δημιουργούνται, προσπαθούμε και κάνουμε το καλύτερο δυνατό, έτσι ώστε να τις υπερβούμε, στο πλαίσιο, προφανώς, του εφικτού. Οι εξουσίες είναι διακριτές. Οι δικαστές αποφασίζουν με τον τρόπο που νομίζουν ότι πρέπει να αποφασίσουν. Και η κυβέρνηση, από εκεί και πέρα, λαμβάνει υπόψη της, δεσμευόμενη από τις αποφάσεις της Δικαιοσύνης, τον τρόπο με τον οποίο θα κινηθεί. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι η πολιτική κατεύθυνση, είτε μιλάμε για τους συμβασιούχους, είτε μιλάμε για την αγορά εργασίας, είτε μιλάμε για άλλου τύπου πολιτικές επιλογές, δεν αλλάζει. Και θα βρίσκουμε, κάθε φορά, τον ορθότερο και καταλληλότερο νομικό τρόπο, έτσι ώστε να υπερβαίνουμε την οποιαδήποτε δυσκολία. Είναι δουλειά της κυβέρνησης να το κάνει αυτό.
ΣΧΙΝΑΣ: Και μια τελευταία ερώτηση. Από ό,τι φαίνεται, ο κ. Μητσοτάκης και η Ν.Δ. θα επιμείνουν στη συγκρότηση Εξεταστικής Επιτροπής για τα θέματα, τα οποία σχετίζονται με το…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Έχουμε πει σε σχέση με τον κ. Μητσοτάκη και τη Ν.Δ. ότι προσπαθεί να δημιουργήσει έναν αντιπερισπασμό. Έναν, μάλιστα, αντιπερισπασμό που έχει διπλή έννοια. Η πρώτη εκ των δύο είναι το γεγονός ότι πλέον δεν έχει να πει τίποτα για την ελληνική οικονομία και την πορεία της. Δηλαδή, επί οκτώ-εννέα μήνες επέμενε σε μια καταστροφολογική αντιπολιτευτική γραμμή, προέβλεπε και προφήτευε μια καταστροφή, η οποία τελικά δεν ήρθε. Αυτό, προφανώς, τον έχει οδηγήσει σε ένα στρατηγικό αδιέξοδο σε σχέση με την πολιτική κριτική που ασκούσε στους χειρισμούς της κυβέρνησης σε σχέση με την αξιολόγηση και τη διαπραγμάτευση για το χρέος. Αυτή τη στιγμή, η αξιολόγηση έχει κλείσει. Η ελληνική οικονομία έχει σταθεροποιηθεί, έχει αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη. Έχουμε μια πολύ θετική απόφαση για το ελληνικό χρέος. Τα θεμελιώδη μεγέθη φαίνεται ότι πηγαίνουν διαρκώς καλύτερα και βρίσκονται…
ΣΧΙΝΑΣ: Θα επιμείνετε, δηλαδή, αν καταλαβαίνω καλά, στη γραμμή του Πρωθυπουργού στη Βουλή. Έτσι δεν είναι;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ναι, ναι, αφήστε με να ολοκληρώσω.
ΣΧΙΝΑΣ: Παρακαλώ, παρακαλώ.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Επομένως, ο κ. Μητσοτάκης δεν έχει, πλέον, κάτι να πει για την οικονομία. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι πρότεινε τη διεξαγωγή μιας προ ημερησίας διατάξεως συζήτησης στη Βουλή για την οικονομία και επί 20 λεπτά μιλούσε περί άλλων θεμάτων, για τα ζητήματα που σχετίζονται με τον κύριο Καμμένο, για διάφορες άλλες ανοησίες που σκέφτεται, κατά καιρούς, το επικοινωνιακό επιτελείο της Ν.Δ. Και στη συνέχεια, προσπάθησε να ψελλίσει κάποια πράγματα σε σχέση με τη διαπραγμάτευση, αλλά δεν κατάφερε να δημιουργήσει ένα, πραγματικά, στέρεο πολιτικό αφήγημα ή μια στέρεα πολιτική κριτική. Αυτός είναι ο πρώτος λόγος για τον οποίο επιλέγει να βάζει στο επίκεντρο της πολιτικής του ατζέντας την όλη υπόθεση που ο ίδιος και τα έντυπα, εν πάση περιπτώσει, τα οποία τον στηρίζουν, δημιούργησαν.
Το δεύτερο, έχει να κάνει με το γεγονός ότι θέλει να δημιουργήσει έναν αντιπερισπασμό σε σχέση με πραγματικές υποθέσεις διαπλοκής και διαφθοράς, οι οποίες βλέπουν διαρκώς το φως της δημοσιότητας: είτε πρόκειται για τις υποθέσεις στην Υγεία, όπου σήμερα ξέρετε ότι συνεδριάζει πάλι η Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής, κατά τη διάρκεια των συνεδριάσεων της οποίας έχουν προκύψει μια σειρά αποκαλύψεις, οι οποίες θα γίνουν όλο και περισσότερες, εκτιμώ, καθώς η υπόθεση της Novartis είναι εξαιρετικά σκοτεινή και εμπλέκει, τουλάχιστον φέρεται να εμπλέκει, και πολιτικά πρόσωπα.
Το τρίτο, γνωρίζετε ότι σήμερα έχουμε τη συζήτηση για την παραπομπή του κ. Παπαντωνίου και από εκεί και πέρα, μια σειρά από άλλες υποθέσεις, οι οποίες, κατά καιρούς, βλέπουν το φως της δημοσιότητας και οι οποίες ενοχλούν τον κ. Μητσοτάκη. Και γι΄ αυτό το λόγο θέλει να δημιουργήσει τον αντιπερισπασμό. Και επειδή δεν έχει κάτι να καταλογίσει στην ελληνική κυβέρνηση, διότι, αντιθέτως, από όσα έπραττε η Ν.Δ., αλλά και το ΠΑΣΟΚ τα προηγούμενα χρόνια, δεν υπάρχει κάτι για να μπορέσει να φέρει στην επιφάνεια, προσπαθεί να δημιουργήσει υποθέσεις εκ του μη όντος.
ΣΧΙΝΑΣ: Κύριε Τζανακόπουλε, σας ευχαριστώ πολύ γι΄ αυτή την πολύ ενδιαφέρουσα συνομιλία. Καλή σας ημέρα.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Να είστε καλά. Σας ευχαριστώ πάρα πολύ.